Controle motor (overtreding geluid)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Den785679 TS
Infopolitie Gast

Controle motor (overtreding geluid)

Ongelezen bericht door Den785679 »

Afgelopen weekend ben ik staande gehouden met mijn motor, bij een politiecontrole gericht op motoren aan de Lekdijk.

Uitkomst: boete wegens veroorzaken van onnodig geluid. Deze vind ik onterecht, aangezien geen enkele agent mij heeft zien/horen rijden terwijl er teveel geluid zou zijn gemaakt. De kilometer voor de fuik heb ik namelijk stapvoets gereden wegens drukte met fietsers e.d.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen db killer in de uitlaat had, maar het geluid is niet asociaal hard. Weet dat dit niet hoort, en na dit akkefietje gaat hij er ook netjes in.

Mijn vraag is nu: kan een boete wegens onnodig geluid opgelegd worden zonder dat geconstateerd is dat IK teveel geluid heb gemaakt met de motor? De agent heeft wat gas gegeven met de motor terwijl ik stil stond, maar er is GEEN meting uitgevoerd.

Zijn verhaal was: ik mag geen meting doen omdat je geen db killer hebt, en je motor daardoor niet aan de eisen voldoet. Volgens mij is dit flauwekul.

De boete wegens onnodig geluid is dus opgelegd wegens het feit dat de motor niet aan de eisen voldoet (woorden van de agent).

Wat denken jullie van deze procedure? Heeft bezwaar maken zin?
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 19 apr 2022, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Controle motor

Ongelezen bericht door Frans »

Je hebt de boete gekregen wegens onnodig geluid veroorzaken (het verwijderen van je db-killer) en niet teveel geluid veroorzaken (meten = weten dus xx db). Het verschil zit hem in het feit, als jij je db-killer eruit schroeft veroorzaak je per definitie teveel en dus onnodig geluid en nee, dat hoeft niet gemeten te worden. Overigens, zonder killer hoeft je niet veel gas te geven om vaak al te horen dat het "extra hard gaat". De agent had dus gelijk.

Wij zijn altijd voorstander van bezwaar maken als je zelf denkt dat je niets fout hebt gedaan. In dit geval had je kunnen weten dat je uitlaat niet in orde was. Je kunt de controle de schuld geven of de wijze van controleren, feit is en blijft dat de agent correct constateerde dat je uitlaat een belangrijk onderdeel mist en daarvoor heb je een boete gehad.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Dit is wat de rechter er ooit van vond:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:6729

Weet trouwens dat bewoners en andere mensen jouw uitlaatgeluid niet altijd waarderen. Door dat soort gedrag worden steeds meer wegen afgesloten en controles vaker uitgevoerd.
Den785679 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Den785679 »

Mitch schreef: 19 apr 2022, 07:25 Dit is wat de rechter er ooit van vond:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:6729

Weet trouwens dat bewoners en andere mensen jouw uitlaatgeluid niet altijd waarderen. Door dat soort gedrag worden steeds meer wegen afgesloten en controles vaker uitgevoerd.
Dankje voor je reactie, heb met de betreffende verbalisant een prima gesprek gehad over de reden van de controles, wat dat betreft prima om bewustwording te creëren. Ik pas er mijn gedrag ook op aan.

Belangrijk verschil met de Hofuitspraak is m.i. dat in die casus de verbalisant de motorrijder werkelijk hard op zag/hoorde trekken. Dat was bij mij niet het geval.

Ik ga in ieder geval bezwaar maken als ik het bonnetje binnen heb, ik vind namelijk de procedure niet goed gegaan.
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik denk dat de verbalisant wel degelijk hoorde dat er een harder geluid uit je uitlaat kwam, dat lijkt me toch de reden dat je de dB killer eruit haalde?

Verder is de andere procedure om je motor mee te nemen voor technisch onderzoek (geluidsmeting) waarna de boete waarschijnlijk hoger zou zijn geweest. Maar dat is gissen.

Succes met je bezwaar en ik hoop dat je uitslag nog eens hier wilt delen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Controle motor (overtreding geluid)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik begrijp dat de topicstarter het argument gaat hanteren dat hij 'stapvoets' reed en derhalve geen onnodig geluid heeft veroorzaakt.

Nu moet ik zeggen dat dit onderwerp al in vele uitspraken is besproken en 'stapvoets' rijden kan ook al, in combinatie met een technische wijziging, een indicatie voor 'onnodig geluid' zijn.
Blijkt oa uit onderstaande quote:
3.11. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van art. 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau - in meer of mindere mate - wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het door de kantonrechter aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op art. 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid - op het gehoor - onnodig maakt.

Met andere woorden; stationair draaiend kan ik al horen dat het een overtreding van art 57 RVV betreft.

Hoe dan ook; succes en we horen de uitkomst inderdaad graag..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mafkees
Lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: AD14.23
Geslacht:
Leeftijd: 42

Ongelezen bericht door Mafkees »

Je argument is dat omdat je stapvoets reed niet zoveel geluid produceerde en dus niet onnodig geluid hebt veroorzaakt?

Los van hoeveel geluid je hebt veroorzaakt, zou je minder geluid gemaakt hebben met een DB-killer in je uitlaat. Je produceert dus altijd onnodig (want, het is niet nodig) meer geluid als je de DB-killer uit je uitlaat haalt.

Dus... bekeuring is in principe gewoon terecht.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Den785679 schreef: 19 apr 2022, 06:39Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen db killer in de uitlaat had, maar het geluid is niet asociaal hard. Weet dat dit niet hoort, en na dit akkefietje gaat hij er ook netjes in.
Een dB-killer doet wat? Die kilt dB's.
Jij verwijderde de dB-killer.
Dus de dB's worden niet meer gekild.
Waarom verwijderde jij de dB-killer?
Om méér geluid te produceren.
Maar de 'waarom'-vraag doet er niet toe, zelfs al verzin je hier het perfecte excuus.
De dB-killer werkt over het hele toerental bereik. En dat geldt voor elke versnelling.
Dus ook bij rustig rijden in de eerste versnelling.

Dus je motor produceert onnodig méér geluid dan mét dB-killer.
Dus de aankondiging van beschikking (boete) R522 is terecht.

Het gaat niet om subjectieve beoordeling van het geluidsniveau (oordeel). Zelfs niet om een objectieve vaststelling (meting).

Het gaat om het feit dat het verwijderen van de dB-killer onnodig is. Dus wordt zonder dB-killer onnodig (meer) geluid veroorzaakt (dan mèt dB-killer) (feit).
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag lijkt me beantwoord, :slotje:
MotoRon
Beheerder