Ik zat rustig naar vacatures te kijken en toen viel mij het volgende op;
Handig om te weten: Bij aanname word er altijd een screening bij de politie uitgevoerd. Dit is een standaard bij Securitas en hier hechten wij waarde aan.
En dus mijn vraag, mag een 'commercieel' bedrijf zomaar een screening laten uitvoeren door de politie? (Lijkt me niet dat het hier om een VOG gaat).
Alle beveiligingsbedrijven zijn verplicht om al hun medewerkers (dus niet alleen de beveiligers, maar ook het kantoorpersoneel etc. (!)) door de politie te laten screenen. Zonder deze screening mag je in geen enkele vorm werkzaamheden voor een beveiligingsbedrijf uitvoeren.
Voor bepaalde functies/locaties (denk aan het Rijksmuseum, kerncentrales etc.) vinden er ook aanvullende screenings- veiligheidsonderzoeken plaats.
Die screening wordt uitgevoerd door de politie. Door dezelfde mensen als die de grijze pas verstrekken.
Korpscheftaken dus.
Die screening houdt in feite ook niet meteen op bij afgifte van de pas. Als een beveiliger met een grijze pas op stap bijv. een agent een mep verkoopt, krijgen ze bij korpscheftaken meteen een signaal binnen en dan ben je je pas dus kwijt.