Radarauto’s

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Melis98 TS
Nieuw lid
Roepnaam: Mel

Radarauto’s

Ongelezen bericht door Melis98 »

In 2020 werden er radarauto’s aangekondigd, nu hoor ik er op het moment vrij weinig van.. maar ik ben toch nieuwsgierig. Hoe meten ze een eerlijke snelheid met de radarauto’s? Denk bijvoorbeeld bij de overgang van snelheid. Is er net als bij flitsers een minimale afstand tussen gebod en de meetplaats?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Radarauto’s

Ongelezen bericht door Pim »

Ik vind dit een non-discussie.

Moet je bij een rood verkeerslicht vóór of ná het verleerslicht stil staan?
Waarom zou je dan 100 meter ná het verkeersbord pas de juiste snelheid moeten rijden.

En daarbij komt dat je bij een rood verkeerslicht terug moet naar 0 km/u.
Bij een wijziging van maximumsnelheid slechts ca 20-30 km/u.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Melis98 schreef: 17 mar 2022, 21:03 In 2020 werden er radarauto’s aangekondigd, nu hoor ik er op het moment vrij weinig van..

Radarauto's bestaan al sinds 1964. U zult iets duidelijker moeten zijn in uw vraagstelling.
Overigens doet dat niets af aan de stelling van Pim..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er is wel een richtlijn. Zie https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... s-2018i001 In 2.2 staat dit omschreven. Kort samengevat is de afstand tussen ingaan verbod en plaats meetlocatie 10 sec van de snelheid. Dus mag je 90 km/h, dat is 25 m/s, dan kan je snelheid worden gemeten 250 meter na het bord.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Helemaal mee eens, Piet. Maar juridisch weer nergens op gebaseerd.
Puur geïntroduceerd om bezwaarschriften te voorkomen. Nederland barst van dit soort (officiële) 'coulanceregels', die zelf ook weer vol zitten met haken en ogen.. :P
▶ Toon

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Ik ben het ook geheel eens met Zijlvaart, maar zou, als het mij overkwam, wel in bezwaar gaan. Tenzij er, zoals in het voorbeeld van Zijlvaart, sprake is van een bijzondere omstandigheid. De richtlijn is er niet voor niets.

Piet
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Melis98 schreef: 17 mar 2022, 21:03 In 2020 werden er radarauto’s aangekondigd, nu hoor ik er op het moment vrij weinig van
Waze, Flitsmeister staan vol met meldingen van chauffeurs die een politieauto of radarauto zien staan.
Daarnaast zijn er genoeg commerciële zenders die na het nieuws de radarberichten geven, zowel van het weer als van de politie
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

Skipperje schreef: 17 mar 2022, 22:57 Er is wel een richtlijn. Zie https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... s-2018i001 In 2.2 staat dit omschreven. Kort samengevat is de afstand tussen ingaan verbod en plaats meetlocatie 10 sec van de snelheid. Dus mag je 90 km/h, dat is 25 m/s, dan kan je snelheid worden gemeten 250 meter na het bord.

Piet
Juist, en dat is niet voor niets, zo voorkom je plotseling afremmen en andere gevaarlijke situaties, natuurlijk zullen de bijdehandjes deze richtlijn ook benutten als er wel voldoende tijd om af te remmen.
Overigens staat er ook in die richtlijn meen ik mij van een eerder topic te herinneren dat als de situatie het niet toelaat om deze tijd/ afstand aan te houden er van mag worden afgeweken.
ps in Duitsland moet je wel direct na het bord de aangegeven max snelheid respecteren maar dat is dus typisch Duits :D
Never change a winning team
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

speedo schreef: 18 mar 2022, 16:26
ps in Duitsland moet je wel direct na het bord de aangegeven max snelheid respecteren maar dat is dus typisch Duits :D
Maar dat moet in Nederland ook. Daarom was ik het ook eens met Zijlvaart. Alleen is er een advies om niet kort achter het bord te controleren. Maar tijdens mijn werk als ongevallenanalist ging ik uit van de toegestane snelheid, ook al was dat 1 meter achter het bord, en terecht.

Piet
speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

okay maar in Duitsland hebben ze dus niet de coulance in een richtlijn om na een bepaalde realistische afstand te
meten. Daar doen ze dus gewoon " wet is wet"maar dan in het Duits.

Opmerking van moderator zijlvaart67

Overbodige quote verwijderd.
Never change a winning team
Gesloten