Motor uitlaat zonder E -keur
Moderator: Moderatorteam
Motor uitlaat zonder E -keur
Hallo mijn naam is Nigel ik ben 22 jaar en kom uit Rotterdam. Mijn vraag is ik heb een motorfiets uit 2014 met yoshimura uitlaten erop, het is alleen zo dat er geen officieel E-keurmerk op de uitlaat zitten maar wel de originele dempers in de uitlaten. Er word gezegd dat ze in Nl er niet naar kijken zolang je maar met db killers rijd en geen overdreven lawaai maakt, maar hoe zit dat nou echt hebben jullie er ervaring mee of info alles is welkom groetjes Nigel
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9188
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Motor uitlaat zonder E -keur
Als bij een geluidsmeting blijkt dat het aantal decibels niet meer is dan volgens het kentekenregister (+ 2) zul je geen problemen ondervinden.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Re: Motor uitlaat zonder E -keur
In Rotterdam wordt zelden gemeten en in 2017 was er geen werkende dB meter meer bij de verkeersdienst. Er loopt (liep) een Europese aanbestedingsprocedure.
Wel wordt er veel, heel veel, bekeurd voor "onnodig geluid veroorzaken". Gewoon door vast te stellen of de dB-killers niet geplaatst zijn dan wel door vast te stellen dat de bestuurder onnodig (teveel) gas geeft/toeren maakt.
Op het BMW GS forum loopt een draadje waarin werd gesteld dat E4 gelijk stond aan Euro4 en dat met name in Duitsland gelet wordt dat nieuwe motoren voorzien zijn en blijven van E4 uitlaten.
Maar toen kwam er iemand die stelde dat E4 niets te maken heeft met de Euro4 norm. Maar:
Maar stellen dat je teveel geluid veroorzaakt enkel omdat je Yoshimura uitlaten hebt kan niet. Dan zal er eerst gemeten moeten worden.
Verwar dan ook niet "onnodig geluid" met "teveel geluid".
Teveel = meten.
Onnodig = kijken (dB-killer) of luisteren naar tussengas of afwijkend toerental.
Wel wordt er veel, heel veel, bekeurd voor "onnodig geluid veroorzaken". Gewoon door vast te stellen of de dB-killers niet geplaatst zijn dan wel door vast te stellen dat de bestuurder onnodig (teveel) gas geeft/toeren maakt.
Op het BMW GS forum loopt een draadje waarin werd gesteld dat E4 gelijk stond aan Euro4 en dat met name in Duitsland gelet wordt dat nieuwe motoren voorzien zijn en blijven van E4 uitlaten.
Maar toen kwam er iemand die stelde dat E4 niets te maken heeft met de Euro4 norm. Maar:
Geen idee of dat waar is."Volgens mij is er wat verwarring: die E1, E3 en E4 stempels op de uitlaat hebben geen verband met de Euro 3 of Euro 4 norm, maar met het land waarin de typegoedkeuring heeft plaats gevonden.
E1 Duitsland
E2 Frankrijk
E3 Italie
E4 Nederland
E5 Zweden
E6 Belgie
E7 Hongarije
E8 Tsechoslowakije (bestaat dat nog?)
E9 Spanje
E10 Joegoslavie (bestaat dat nog?)
E11 Groot-Britannie
E12 Oostenrijk
E13 Luxemburg
E14 Zwitserland
E16 Noorwegen
E17 Finland
E18 Denemarken
E19 Roemenie
E20 Polen"
Maar stellen dat je teveel geluid veroorzaakt enkel omdat je Yoshimura uitlaten hebt kan niet. Dan zal er eerst gemeten moeten worden.
Verwar dan ook niet "onnodig geluid" met "teveel geluid".
Teveel = meten.
Onnodig = kijken (dB-killer) of luisteren naar tussengas of afwijkend toerental.
Laatst gewijzigd door Pim op 26 mar 2018, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Berichten: 6125
- Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
- Locatie: Ulvenhout
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Motor uitlaat zonder E -keur
Wat betreft de E-nummers; die geven aan welk land enige keuring heeft uitgevoerd. V.w.b. de noodzakelijke aanwezigheid van het E-nummer op een uitlaat is dat in Duitsland voor alle daar rijdende motoren een vereiste. De Duitsers hebben dit namelijk niet geregeld in hun 'regeling voertuigen' maar in hun 'RVV'. Daarin staat heel simpel dat het niet is toegestaan om aan het verkeer deel te nemen als men geen uitlaat heeft met E-keur. Die regel geldt voor de Duitsers zelf, maar ook voor alle buitenlanders.
In Nederland is de regel wat anders.In het kentekenregister is te achterhalen hoeveel dB je motor mag maken; een eis is van enig E-keur is er niet. Voor TS is de enige oplossing om een en ander te laten meten, wil hij zeker weten dat hij 'streetlegal' aan het verkeer deelneemt. Op het 'oor' afgaan of er teveel lawaai is of niet is niet te doen. Hoewel het geen exacte geijkte meting oplevert, kan een eenvoudige App op een smartfoon al heel veel duidelijk maken.
Voor TS : lees dit bericht eens voor wat betreft de meetmethode
In Nederland is de regel wat anders.In het kentekenregister is te achterhalen hoeveel dB je motor mag maken; een eis is van enig E-keur is er niet. Voor TS is de enige oplossing om een en ander te laten meten, wil hij zeker weten dat hij 'streetlegal' aan het verkeer deelneemt. Op het 'oor' afgaan of er teveel lawaai is of niet is niet te doen. Hoewel het geen exacte geijkte meting oplevert, kan een eenvoudige App op een smartfoon al heel veel duidelijk maken.
Voor TS : lees dit bericht eens voor wat betreft de meetmethode
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Re: Motor uitlaat zonder E -keur
Bedankt voor jullie reacties mensen!