Vlindermes

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Jo
Geslacht:
Leeftijd: 47

Re: Vlindermes

Ongelezen bericht door van the Hill »

SWAT schreef:Het bezit van een vlindermes is verboden.
De <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804>Wet Wapens en Munitie</a> is daar duidelijk over. De Wet zegt niets over het feit of het vlindermes wel of niet geslepen is of wel of niet is voorzien van een al dan niet scherpe punt.
Als een mes als vlindermes kan worden aangeduid is hij, volgens de Wet, verboden.

De wikipedia definitie van een vlindermes:
Het vlindermes of balisong is een soort opvouwbaar zakmes met twee handvatten die rond kunnen draaien in tegengestelde richting, dusdanig dat, wanneer het mes gesloten is, het lemmet binnen de groeven in de handvatten wordt verborgen. In de handen van een ervaren gebruiker kan het lemmet snel worden uitgevouwen met één hand. Bewegingen met het mes worden gemaakt als kunstvorm of voor het vermaak en vereisen grote vaardigheid.

Ook in deze definitie is niet bepalend of een vlindermes wel of niet geslepen is of wel of niet is voorzien van een scherpe punt.

Het zal wellicht aan de rechter zijn om te bepalen of deze "trainer" valt onder de uitzonderingen als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804>Wet Wapens en Munitie</a>.
Sterker nog. In de WWM wordt geen definitie gegeven over wat een mes moet zijn. Moet dit een steek of snijvoorwerp zijn ?

De dikke van Dale geeft als omschrijving van een mes:
aan een (1) of twee kanten geslepen werktuig om te snijden, bevestigd aan een heft.

Oude verboden messen, waren onder andere messen met meer dan 1 snijkant.

Ik heb de Mvt of dergelijke nog niet gelezen, maar verwacht toch wel dat een mes zonder snijkanten niet als mes gezien mag worden!

Dit vlindermes zal nu toch ook niet zomaar vallen onder de WWM

Afbeelding

of deze,
Afbeelding

Wetstekst

Artikel 2 Regeling WWM

vlindermes:

een mes waarvan het heft in de lengterichting in tweeën is gedeeld en waarvan het lemmet naar buiten wordt gebracht door elk van de delen van het heft in tegenovergestelde richting zijdelings open te vouwen;
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Verzamelaar
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Verzamelaar »

van the Hill schreef:
SWAT schreef:Het bezit van een vlindermes is verboden.
De <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804><a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804>Wet Wapens en Munitie</a></a> is daar duidelijk over. De Wet zegt niets over het feit of het vlindermes wel of niet geslepen is of wel of niet is voorzien van een al dan niet scherpe punt.
Als een mes als vlindermes kan worden aangeduid is hij, volgens de Wet, verboden.

De wikipedia definitie van een vlindermes:
Het vlindermes of balisong is een soort opvouwbaar zakmes met twee handvatten die rond kunnen draaien in tegengestelde richting, dusdanig dat, wanneer het mes gesloten is, het lemmet binnen de groeven in de handvatten wordt verborgen. In de handen van een ervaren gebruiker kan het lemmet snel worden uitgevouwen met één hand. Bewegingen met het mes worden gemaakt als kunstvorm of voor het vermaak en vereisen grote vaardigheid.

Ook in deze definitie is niet bepalend of een vlindermes wel of niet geslepen is of wel of niet is voorzien van een scherpe punt.

Het zal wellicht aan de rechter zijn om te bepalen of deze "trainer" valt onder de uitzonderingen als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804><a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804>Wet Wapens en Munitie</a></a>.
Sterker nog. In de WWM wordt geen definitie gegeven over wat een mes moet zijn. Moet dit een steek of snijvoorwerp zijn ?

De dikke van Dale geeft als omschrijving van een mes:
aan een (1) of twee kanten geslepen werktuig om te snijden, bevestigd aan een heft.

Oude verboden messen, waren onder andere messen met meer dan 1 snijkant.

Ik heb de Mvt of dergelijke nog niet gelezen, maar verwacht toch wel dat een mes zonder snijkanten niet als mes gezien mag worden!

Dit vlindermes zal nu toch ook niet zomaar vallen onder de WWM

Afbeelding

of deze,
Afbeelding

Wetstekst

Artikel 2 Regeling WWM

vlindermes:

een mes waarvan het heft in de lengterichting in tweeën is gedeeld en waarvan het lemmet naar buiten wordt gebracht door elk van de delen van het heft in tegenovergestelde richting zijdelings open te vouwen;

Precies. En het is ook niet zo dat een stompe replica zo'n groot gevaar vormt voor de samenleving. Zeker niet als het al niet eens daarvoor gebruikt kan worden.
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Jo
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door van the Hill »

Verzamelaar schreef:Precies. En het is ook niet zo dat een stompe replica zo'n groot gevaar vormt voor de samenleving. Zeker niet als het al niet eens daarvoor gebruikt kan worden.
Ik ben het met mijn voorgangers eens dat, wanneer je naar de 'letter' van de wet kijkt, het exemplaar onder de definitie 'vlndermes' valt, met of zonder punt.
Echter vermoed ik dat het exemplaar, zeker het exemplaar met een stompe 'punt', niet in de geest van de wet kan vallen.

Wetstekst

vlindermes:

Een lemmet is het gedeelte waar gesneden mee wordt / scherp deel van een mes of zwaard (definitie web / dikke van Dale) .

Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer ik iemand zie staan met drie houten plankjes waarvan twee houtjes in de lengterichting in tweeën kan worden gedeeld en waarvan het derde houtje naar buiten wordt gebracht door elk van de delen van het heft in tegenovergestelde richting zijdelings open te vouwen, onder de strafbaarstelling van een vlindermes kan vallen.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Gesloten