Vlindermes

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Verzamelaar
Infopolitie Gast

Vlindermes

Ongelezen bericht door Verzamelaar »

Goedenavond heren,

Jullie zullen zo'n vraag wellicht vaker gezien hebben, maar ik wil graag een beetje duidelijkheid.

Mijn oog is gevallen op een vlindermes uit de game Counter Strike - Global Offensive. Het is een reproductie die handgemaakt wordt door een man uit de VS. Ik, en ook hij, zijn ons ervan bewust dat scherpe vlindermessen illegaal zijn in veel landen, waaronder ook Nederland.

Echter zijn er uitzonderingen. Trainers zijn messen die dezelfde kenmerken als een vlindermes hebben, alleen zijn ze niet geslepen/scherp. Ze worden gebruikt om de trucs te oefenen die met vlindermessen uitgevoerd worden. Omdat ze bot zijn, kunnen ze niet gebruikt worden om te verwonden. Ook verwonden ze je niet als een truc fout gaat.
Is het illegaal om een trainer te hebben?
Een trainer is niet verboden. Het is een ongeslepen mes met afgeronde punt die gebruikt wordt voor oefeningen bij vechtsporten.

Deze kan van metaal zijn, maar is meestal van rubber. Het wordt ook wel eens een bot oefen-vlindermes genoemd. Weet wel dat een echt vlindermes hartstikke verboden is in Nederland.
Deze quote komt van de site van vraagdepolitie.nl
https://www.vraaghetdepolitie.nl/boetes ... ebben.html

Het vlindermes waar ik naar kijk zou hier onder vallen. Het is bot, heeft geen snijkant, en is zo geverfd dat slijpen het ding zou ruïneren. Kortom, het is niet geschikt om als mes te gebruiken.

Ik zal het daarvoor ook niet gebruiken. Het komt gewoon in een vitrine te staan, en zal nooit het huis uit komen. Ik snap dat je nooit een mes in het openbaar bij moet hebben.

Stel dat dat nog niet genoeg is, dan kan ik ook nog de pivots/scharnieren vastlijmen, zodat het niet meer dicht kan klappen. Dit zou ik wel zonde vinden.

Wat denken jullie hiervan? Loop ik een enorm risico met zoiets?

Bij voorbaat dank

Het desbetreffende mes:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0981/ ... 1458670280
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Jo
Geslacht:
Leeftijd: 47

Re: Vlindermes

Ongelezen bericht door van the Hill »

Ik denk dat er geen probleem is als je het trainers mes thuis in de vitrine heb liggen.
Ik vermoed dat het dragen van het training-mes in bijzondere gevallen wel strafbaar kan zijn. Vooral omdat het trainers-mes voorzien is van een punt (zoals op de foto is weergegeven).
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Verzamelaar
Infopolitie Gast

van the Hill schreef:Ik denk dat er geen probleem is als je het trainers mes thuis in de vitrine heb liggen.
Ik vermoed dat het dragen van het training-mes in bijzondere gevallen wel strafbaar kan zijn. Vooral omdat het trainers-mes voorzien is van een punt (zoals op de foto is weergegeven).
De punt is bot. Je kunt ook daarmee niemand verwonden. En nee, het zal nooit gedragen worden. Het is en blijft een verzamelobject, en die komen bij mij nooit het huis uit.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Het bezit van een vlindermes is verboden.
De Wet wapens en munitie is daar duidelijk over. De Wet zegt niets over het feit of het vlindermes wel of niet geslepen is of wel of niet is voorzien van een al dan niet scherpe punt.
Als een mes als vlindermes kan worden aangeduid is hij, volgens de Wet, verboden.

De wikipedia definitie van een vlindermes:
Het vlindermes of balisong is een soort opvouwbaar zakmes met twee handvatten die rond kunnen draaien in tegengestelde richting, dusdanig dat, wanneer het mes gesloten is, het lemmet binnen de groeven in de handvatten wordt verborgen. In de handen van een ervaren gebruiker kan het lemmet snel worden uitgevouwen met één hand. Bewegingen met het mes worden gemaakt als kunstvorm of voor het vermaak en vereisen grote vaardigheid.

Ook in deze definitie is niet bepalend of een vlindermes wel of niet geslepen is of wel of niet is voorzien van een scherpe punt.

Het zal wellicht aan de rechter zijn om te bepalen of deze "trainer" valt onder de uitzonderingen als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de Wet wapens en munitie.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje

Ongelezen bericht door Pim »

Op zich wel logisch (dat geslepen of niet) niets uit maakt.
Een stompe schroevendraaier of een briefopener steek je ook met gemak tussen iemands ribben.
Dus als het geslepen zijn de enige wijziging is...
Verzamelaar
Infopolitie Gast

Pim schreef:Op zich wel logisch (dat geslepen of niet) niets uit maakt.
Een stompe schroevendraaier of een briefopener steek je ook met gemak tussen iemands ribben.
Dus als het geslepen zijn de enige wijziging is...
Natuurlijk, maar bedenk wel dat een schroevendraaier ook niet verboden is. In principe is dit gewoon 3 stukken metaal d.m.v. een scharnier verbonden.

En wat is de definitie van 'mes'? Overal waar ik die kan vinden, staat dat een mes een scherp voorwerp is om mee te snijden. Dit ding mist beide kenmerken, het kan niet snijden en is ook niet scherp.

Ik denk dat ook die pagina van vraaghetdepolitie daarop gebaseerd is. Iets wat in principe niet een wapen is, en ook niet zo gezien zal worden omdat het altijd in een vitrine ligt of omdat er trucs mee geoefend worden.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Een bivakmuts is ook gemaakt om 's winters te beschermen tegen de kou. Toch mag je hem in een groot aantal gemeenten in een groot aantal gebieden niet dragen... en een burka wel. Dus ja er wordt verschil gemaakt tussen 2 schijnbaar identieke dingen om ogenschijnlijk ombegrijpelijke redenen. Het enige wat we kunnen doen is je die regels uitleggen. Elk mes is maar een stuk ijzer... elke honkbalknuppel is maar een stuk hout en elke auto is maar een vervoersmiddel tot je voor de rechter staat om uit te leggen waarom je er respectievelijk iemand mee hebt doodgestoken, slaan of gereden.

Je vraagt of een Vlindermes is toegestaan en in dat geval gaf collega SWAT dus het juridisch correcte antwoord.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

SWAT schreef: Het zal wellicht aan de rechter zijn om te bepalen of deze "trainer" valt onder de uitzonderingen als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804>Wet Wapens en Munitie</a>.
Is dit lid 4 van artikel 2?
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, onder categorie I, sub 7°, zijn geen wapens in de zin van deze wet voorwerpen die klaarblijkelijk zijn bestemd om als speelgoed te worden gebruikt en die redelijkerwijze niet geschikt kunnen worden geacht om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen of om personen te bedreigen of af te dreigen.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed

Ongelezen bericht door Botje »

Een trainer is niet verboden. Het is een ongeslepen mes met afgeronde punt die gebruikt wordt voor oefeningen bij vechtsporten.
@verzamelaar: "jouw" mes heeft geen afgeronde punt en jouw stelling dat je daarmee niemand kunt verwonden gaat niet op.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Verzamelaar
Infopolitie Gast

Botje schreef:
@verzamelaar: "jouw" mes heeft geen afgeronde punt en jouw stelling dat je daarmee niemand kunt verwonden gaat niet op.
Het mes dat op de foto getoond wordt is slechts een voorbeeld. Ik kan met de maker bespreken dat de punt afgerond wordt. En het is niet "mijn" mes, want ik heb het nog niet gekocht, laat staan in handen. En zoals Frans al zei, ook met een schroevendraaier kun je iemand verwonden. Een scherpe of botte punt zal dus niet echt veel uitmaken en is ook niet van belang.
Hameeteman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Hameeteman »

hallo verzamelaar,

ik weet dat een vriend van mij ook messen verzameld, hij heeft hiervoor een verzamelaarsvergunning als ik het me juist herinner.
misschien kan je hier eens induiken.

ik dacht alleen wel dat ook hier een uitzondering op was en dat was dacht ik het volgende: lengte mag niet meer dan 23 cm zijn, je mag geen valmes, vlindermes of verborgen mes waarbij je niet ziet dat het een wapen is hebben. (hier valt dus bovengenoemd vlindermes in)

maar wie weet zit ik verkeerd :) succes met je zoektocht.
Verzamelaar
Infopolitie Gast

Hameeteman schreef:hallo verzamelaar,

ik weet dat een vriend van mij ook messen verzameld, hij heeft hiervoor een verzamelaarsvergunning als ik het me juist herinner.

ik dacht alleen wel dat ook hier een uitzondering op was en dat was dacht ik het volgende: lengte mag niet meer dan 23 cm zijn, je mag geen valmes, vlindermes of verborgen mes waarbij je niet ziet dat het een wapen is hebben. (hier valt dus bovengenoemd vlindermes in)

Vroeger was inderdaad het vetgedrukte de wet omtrent deze messen. Maar dit is nu veranderd, en valmessen, vlindermessen of verborgen messen zijn nu, ongeacht de lengte, verboden. Je kunt er wel een vergunning voor vragen als je een verzamelaar, hobbyist of beoefenaar bent. Heb jij enig idee waar ik zo'n verzamelaarsvergunning zou kunnen aanvragen?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Gast schreef:
SWAT schreef: Het zal wellicht aan de rechter zijn om te bepalen of deze "trainer" valt onder de uitzonderingen als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804><a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804>Wet Wapens en Munitie</a></a>.
Is dit lid 4 van artikel 2?
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, onder categorie I, sub 7°, zijn geen wapens in de zin van deze wet voorwerpen die klaarblijkelijk zijn bestemd om als speelgoed te worden gebruikt en die redelijkerwijze niet geschikt kunnen worden geacht om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen of om personen te bedreigen of af te dreigen.
Inderdaad.
Stay safe out there.
Hameeteman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Hameeteman »

Verzamelaar schreef:
Hameeteman schreef:hallo verzamelaar,

Vroeger was inderdaad het vetgedrukte de wet omtrent deze messen. Maar dit is nu veranderd, en valmessen, vlindermessen of verborgen messen zijn nu, ongeacht de lengte, verboden. Je kunt er wel een vergunning voor vragen als je een verzamelaar, hobbyist of beoefenaar bent. Heb jij enig idee waar ik zo'n verzamelaarsvergunning zou kunnen aanvragen?
ik zou de gemeente eens proberen en anders eventueel bij de politie.
deze site geeft ook veel informatie: http://www.allesovermessen.nl
Verzamelaar
Infopolitie Gast

Hameeteman schreef:
ik zou de gemeente eens proberen en anders eventueel bij de politie.
deze site geeft ook veel informatie: http://www.allesovermessen.nl
Ik zal het gemeentehuis een bezoek brengen dan, bedankt!
Gesloten