3 zitplaatsen in camper op kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
wandakleinepanda
Infopolitie Gast

3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door wandakleinepanda »

Goedendag,

Wij staan op het punt een camper aan te schaffen (Hymer B 644 van 2003)
Nu zie ik in het kentekenregister van de RDW dat er 3 zitplaatsen vermeld staan,
de huidige eigenaar geeft aan dat er op het papieren kentekenbewijs geen zitplaatsen vermeld staan.
Het klopt dat er 3 gordels in de camper aanwezig zijn, nl. 2 voorin en 1 op de korte kant van de L-hoekbank.
Inmiddels weet ik dat op de lange kant (in de lengte richting van de camper) personen zonder gordels vervoerd mogen worden.
Mijn vraag is, wat is de regelgeving, mogen wij nu wel of niet met ons gezin van 4 op pad.
Ik hoop dat u mij verder kunt helpen in de wirwar van regels.

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Oh jee, oh jee..
Welkom in de wazige wereld van gordels en Campers. Al lees ik nu, tot mijn verrassing, dat de regels simpeler geworden zijn.

Allereerst de definitie van een zitplaats:

Wetstekst

Artikel 58a RVV 1990

1. Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op:
h. passagiers die gebruik maken van een ligplaats, indien op één ligplaats ten hoogste één passagier is gelegen.
4. Het is bestuurders verboden passagiers te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
Dan de gordelplicht:

Wanneer moet er een gordel zijn:

Wetstekst

Art 5.2.47 Regeling voertuigen:

Personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
Een bed hoeft dus geen driepuntsgordel oid te hebben. Logisch..
De gordelplicht sluit daar naadloos op aan:

Wetstekst

Art 59 RVV 1990:
9. Het eerste lid (de gordelplicht) geldt niet voor passagiers die gebruik maken van een ligplaats. Deze passagiers maken, indien beschikbaar, gebruik van de daarvoor bestemde veiligheidsvoorziening die deel uitmaakt van het voertuig of van het systeem waarmee de ligplaats aan de vloer van het voertuig is bevestigd.
Wat een eventueel beschikbare andere veiligheidsvoorziening inhoudt, weet ik zo even niet, maar u beschikt er sowieso niet over, begrijp ik. Misschien met banden vastsnoeren op 't bed, of zo. Hoe dan ook, niet verplicht..

Blijft er alleen een morele vraag over:
Wie wil daar liggen bij een ongeval?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Verzekeringstechnisch is het aantal zitplaatsen in het kentekenregister bepalend. In uw geval zijn er dus maar drie zitplaatsen te verzekeren v.w.b. de inzittenden verzekering.

\Voor wat betreft het verkeerstechnische deel kan men kijken of men het aantal zitplaatsen in de camper kan vergroten door een vierde zitplaats aan te brengen met gordels en dit in het kentekenregister te laten vastleggen door de RDW na een RDW-keuring.

Even overleggen met de handelaar en de RDW of daartoe mogelijkheden zijn.

Als dat kan heeft men op kenteken gewoon vier zitplaatsen en zit men letterlijk 'safe'. 8)
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door Pim »

Wetstekst

voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen
En er wordt gesproken over een L-vormige hoekbank.
Het klopt dat er 3 gordels in de camper aanwezig zijn, nl. 2 voorin en 1 op de korte kant van de L-hoekbank.
Hoe zit het dan met niet naar voren of naar achteren geplaatste zitplaatsen (dwars op de rijrichting)?
Kennen die geen gordelplicht?
Nooit over nagedacht...
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nope, die kennen dat inderdaad niet. Maar of je 't moet willen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pronton
Lid
Lid
Berichten: 96
Lid sinds: 28 mei 2013, 11:52
Geslacht:
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door Pronton »

zijlvaart67 schreef:Nope, die kennen dat inderdaad niet. Maar of je 't moet willen..
Ze zullen dan ook langzaam gaan verdwijnen. Personenvoertuigen in gebruik genomen na 21 juli 2013 en bedrijfsauto's na 21 januari 2014 (<3500kg) mogen niet zijn voorzien van zijdelingse zitplaatsen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door Skipperje »

wandakleinepanda schreef:Inmiddels weet ik dat op de lange kant (in de lengte richting van de camper) personen zonder gordels vervoerd mogen worden.
Volgens mij mag dat niet. U heeft 3 zitplaatsen en dat is ook het maximum aantal personen dat vervoerd mag worden. Om die reden hebben andere stoelen of banken ook geen gordels.
zijlvaart67 schreef: Blijft er alleen een morele vraag over:
Wie wil daar liggen bij een ongeval?
Maar met een ligplaats wordt niet een bed bedoeld in een camper. Een ligplaats is, wettelijk, alleen maar de voorgeschreven ruimte om een persoon liggend in een bus, of op een draagbaar in een personenauto te vervoeren. Daar is hier geen sprake van.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ga Piet helemaal gelijk geven! Er bestaat inderdaad een wettelijke definitie van een 'ligplaats'.

Wetstekst

ligplaats: de voorgeschreven ruimte om een persoon liggend in een bus, of op een draagbaar in een personenauto te vervoeren;
Oftewel, dan worden het maar 3 personen tegelijk in de camper. Dat wordt 'm ook niet, vrees ik..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: Oftewel, dan worden het maar 3 personen tegelijk in de camper. Dat wordt 'm ook niet, vrees ik..
Er is wel een uitzondering.

Wetstekst

Artikel 58a
1. Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op:
e. passagiers jonger dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter die gebruik maken van een voor deze passagiers geschikte zitgelegenheid die deel uitmaakt van de constructie van het voertuig, hierin deugdelijk is bevestigd en is voorzien van autogordels;
Dus zolang een kind van TS jonger is dan 18 jaar (ouder willen ze vast niet meer mee :P ) en kleiner is dan 1.35 meter, kan TS zelf een zitgelegenheid, lees een 4e zitplaats, maken. In de praktijk zal dat een kinderzitje zijn dat "goed" is bevestigd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
wandakleinepanda
Infopolitie Gast

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door wandakleinepanda »

Ik heb ook even met de RDW gebeld, deze meneer gaf aan dat er niet echt door de politie op gehandhaafd wordt, nog niet althans.
Hij gaf tevens aan dat we de camper kunnen laten herkeuren door de RDW zodat er 4 zitplaatsen op het kenteken komen. Maar of dit lukt weet ik niet omdat het niet mogelijk is om een extra zitplaats te realiseren met gordels.
Als er 4 zitplaatsen op het kenteken geregistreerd staan, dan mag men op de lange kant van de bank zonder gordel gewoon vervoerd worden. Gordels zijn hier namelijk bij een evt. ongeval gevaarlijker dan zonder. Omdat de zijwaartse kracht op de nek dan ernstige schade kan veroorzaken.
En als ik nu lees dat ik geen verzekering kan afsluiten voor 4 inzittenden, worden de risico's wel erg groot. We willen uiteraard dat het veilig en goed geregeld is voor ons alle 4!
Conclusie, niet doen? Er zijn veel regels en daar zijn dan weer uitzonderingen op qua bv. leeftijd camper, personen auto of bedrijfsauto. Vandaar waarschijnlijk ook de verschillende adviezen en meningen. de bekende bomen en het bos...
Dank voor het meedenken en adviseren! :like:
Gebruikersavatar
wandakleinepanda
Infopolitie Gast

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door wandakleinepanda »

...helaas geen kleine kindjes van onde r de 1.35 cm., kids zijn 11 en 16
(en ook die van 16 wil ws. niet al teveel met zn paps en mams en kleine zussie mee ;-))
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door olle-griese »

Pronton schreef:Ze zullen dan ook langzaam gaan verdwijnen. Personenvoertuigen in gebruik genomen na 21 juli 2013 en bedrijfsauto's na 21 januari 2014 (<3500kg) mogen niet zijn voorzien van zijdelingse zitplaatsen.
oeiii, dat wordt dus eigen vervoer voor de ME in de toekomst :lol:
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gebruikersavatar
wandakleinepanda
Infopolitie Gast

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door wandakleinepanda »

Heb ik nog 1 vraag, dan hou ik op te zeuren ;-0
Ik heb even wat soortgelijke campers van hetzelfde bouwjaar en type bekeken en nagetrokken.
Hier staan wel 4 zitplaatsen op het kenteken. Ook met enkel 3 gordels.
Dat is toch vreemd?
Ik zag tevens dat de camper waar wij mee bezig zijn als 'bedrijfsauto' staat geregistreerd en niet zoals de meeste campers als personenauto.
Kan het verschil daar nog in zitten? Of moet ik met deze vragen weer terug naar de RDW.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ik blijf bij mijn opmerking dat het wellicht verstandig is om te bezien of uw voertuig ook via de RDW op vier zitplaatsen is te krijgen. Ze bestaan namelijk wel in de door u gewenste uitvoering: klik hier voor een Hymer B 644

Deze Kampeerauto heeft volgens de RDW (kenteken opvragen van de 78-RD-PZ op de webpagina van de RDW) 4 zitplaatsen.

Dus moeten er bevestigingspunten zijn voor een vierde zitplaats met gordel!

De uitvoering van deze kamper lijkt overigens erg op die u beschrijft. Twee stoelen voor en een zitplaats met gordel op de L-bank. Het rare is dat ik op de foto's de vierde zitplaats (die wel op kenteken staat) niet kan vinden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
wandakleinepanda
Infopolitie Gast

Re: 3 zitplaatsen in camper op kenteken

Ongelezen bericht door wandakleinepanda »

Deze Kampeerauto heeft volgens de rdw (kenteken opvragen van de 78 -RD-PZ op de webpagina van de RDW) 4 zitplaatsen.
grappig, ik heb dus dezelfde camper gecheckt.
Maar deze heeft werkelijk maar 3 zitplaatsen met gordel.
Ws. omdat bij campers van voor 2004 de lange bank in de rijrichting wel geldt als zitplaats?
Gesloten