Zijn botte oefen vlinder"messen" legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
S. Jr
Infopolitie Gast

Zijn botte oefen vlinder"messen" legaal?

Ongelezen bericht door S. Jr »

Ik heb interesse in een bot oefen vlinder mes. Om truckies mee te doen.
Er word van gezegd dat ze overal legaal zijn omdat het technisch gezien geen mes is.
Bij de vraaghetdepolitie chat wisten ze het eigenlijk zeker. Je kan ze namelijk wel gewoon op Nederlandse websites kopen.
De verkopers zeggen dat het gewoon legaal is in Nederland. Maar ik zou het ook wel even van de politie willen horen want ik heb geen zin in problemen.
rai
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Re: Zijn botte oefen vlinder"messen" legaal?

Ongelezen bericht door rai »

Tsja, ik denk dat je hier geen ja of nee kan krijgen, simpelweg omdat zo niet te beoordelen is wat nu "bot" is.
Bot kan zijn dat lemmet helemaal geen geslepen zijde, dus geen snijkant heeft, maar bot kan ook zijn dat er veelvuldig mee langs stenen is geschraapt, waardoor het geen scherpte meer heeft.

Als je simpelweg de definities leest:

Wetstekst

Artikel 2, lid 1 categorie I Wwm

1. Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I
1°. stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

Wetstekst

Artikel 2, lid 1 Rwm

1. In de wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

c. vlindermes: een mes waarvan het heft in de lengterichting in tweeën is gedeeld en waarvan het lemmet naar buiten wordt gebracht door elk van de delen van het heft in tegenovergestelde richting zijdelings open te vouwen;
Kortom, zo op voorhand zal je geen duidelijk antwoord kunnen krijgen.
Voor zover ik weet zijn er voor "oefenvlindermessen" ook geen uitzonderingen, in tegenstelling tot bv. wurgstokjes, dat is ook een cat. I wapen, tenzij:
die bestemd zijn voor de serieuze beoefening van vechtsporten in verenigingsverband en die gelet op hun constructie of het materiaal waaruit zij zijn vervaardigd niet bestemd zijn om ernstig letsel aan personen toe te brengen.
S. Jr
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door S. Jr »

Ok bedankt voor het snelle antwoord.
Ja met bot bedoelde ik niet een mes dat bot is geslepen maar iets zoals dit:

Afbeelding
of
Afbeelding

Want volgens mij zijn die stiletto kammetjes toch wel legaal?
venco
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door venco »

De dingen op de plaatjes zijn geen messen te noemen, dus legaal.
Gesloten