Gele plaat (bromfiets) op motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Jimmy80cc
Infopolitie Gast

Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door Jimmy80cc »

Hoi, ik had een vraagje omtrent de gele plaatjes die vroeger verplicht waren op bromfietsen.
Omdat deze nu niet meer verplicht zijn ivm het bromfietskenteken wilde ik graag weten of het wel toegestaan is deze op een lichte motorfiets te zetten. Dit uiteraard bij een echte motorfiets met kenteken (dus geen opgevoerde bromfiets).
Ik wil namelijk een nieuw voor-spatbord monteren dat zowel bij een bromfiets als motorfiets is gebruikt. Er zit echter nog een gele plaat op en het lijkt me wel stoer deze erop te laten zitten :D .
Mag dat?

Alvast bedankt,

Jimmy
Gebruikersavatar
Flik
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1928
Lid sinds: 04 nov 2005, 13:18
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door Flik »

Volgens mij is dit wel toegestaan. Mits je er voor zorgt dat het gele plaatje geen scherp uitstekend deel betreft op de motor en dat het plaatje dus afknapt in geval van een botsing met bijv een voetganger.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door Botje »

Volgens mij is het zelfs zo dat de gele platen en vlakken niet meer gevoerd mogen worden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door roadtrain »

Botje schreef:Volgens mij is het zelfs zo dat de gele platen en vlakken niet meer gevoerd mogen worden.
Dat zou dan toch ergens gepubliceerd moeten zijn?
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door Botje »

Ja vast, maar ik heb geen trek om te zoeken.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door roadtrain »

Botje schreef:Ja vast, maar ik heb geen trek om te zoeken.
tsja. zo kan ik ook een forum vullen.........
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dit stond lang geleden in het voertuigreglement.

Wetstekst

Artikel 5.1.4
Het is verboden op andere voertuigen dan bromfietsen de in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel c, bedoelde gele of oranje plaat of een plaat die daarop lijkt, te voeren. Het is voorts verboden op bromfietsen die van een gele plaat moeten zijn voorzien, een oranje plaat te voeren.
Maar nu? Ik weet het niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door roadtrain »

Skipperje schreef:Dit stond lang geleden in het voertuigreglement.

Wetstekst

Artikel 5.1.4
Het is verboden op andere voertuigen dan bromfietsen de in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel c, bedoelde gele of oranje plaat of een plaat die daarop lijkt, te voeren. Het is voorts verboden op bromfietsen die van een gele plaat moeten zijn voorzien, een oranje plaat te voeren.
Maar nu? Ik weet het niet.

Piet
Hiermee is de vraag van TS beantwoord: het plaatje mag dus niet op de/een motorfiets..............

Heb hier in mijn gezin een neos met de gele plaatjes geplakt op het voorspatbord: die krijg je er zonder schade niet af (!) onze eerste neos is door ons laten schouwen en heb daar ook nooit gehoord dat het plaatje er af zou moeten. Lijkt mij een ''uit de lucht gegrepen'' opmerking........
Gebruikersavatar
Herr_Leo
Infopolitie Gast

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door Herr_Leo »

roadtrain schreef: Hiermee is de vraag van TS beantwoord: het plaatje mag dus niet op de/een motorfiets...
Piet geeft aan dat het voertuigreglement is is vervallen. Het heet nu regeling voertuigen. Een quickscan gedaan in de regeling voertuigen maar kan zo snel niets vinden over een geel of oranje plaatje.

Tot 1 januari 2007 was een geel plaatje op het voorspatbord of gele vlakken (stickers) bij het voorwiel voldoende, maar die zijn sinds dat moment overbodig.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-406.html

Wetstekst

Besluit van 23 juli 2005 tot wijziging van het Kentekenreglement, het Voertuigreglement en het RVV 1990 in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen en tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met het herstellen van enkele omissies

Artikel 5.1.4 van het Voertuigreglement vervalt omdat ook de gele en oranje platen op het voorspatbord van de brom-, resp. snorfiets komen te vervallen. Deze gele en oranje platen dienden om het onderscheid duidelijk te maken tussen een bromfiets en een snorfiets, alsmede om aan te geven dat het niet om een motorfiets gaat (dit laatste in verband met de voorrangsregels). Het verschil tussen bromfiets en snorfiets is nu zichtbaar in de andere kleurstelling van de kentekenplaten. Een direct herkenbaar onderscheid tussen bromfiets en motorfiets is niet meer noodzakelijk, omdat de voorrangsregels voor beide categorieën inmiddels gelijk zijn.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8457
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door MotoRon »

Gele platen worden in de regeling voertuigen niet meer genoemd, niet als verplichting voor bepaalde categorieën voertuigen, maar evenmin als verbod voor bepaalde voertuigen.
Zolang het al dan niet voeren van deze gele platen wettelijk niet geregeld zijn (of niet meer geregeld zijn), is het niet strafbaar.

Ik wil je overigens wel even waarschuwen.
Op vele oudere bromfietsen zitten de gele platen nog. Ik zou me kunnen voorstellen dat er in geval van een aanrijding, waarbij een andere bestuurder je door het voeren van een dergelijke gele plaat heeft aangezien voor een bromfiets en daardoor een verkeerde inschatting maakt, je minder sterk staat als er een conflict ontstaat over de afhandeling van de schuldvraag. Bij afhandeling van schades door verzekeringsmaatschappijen willen maatschappijen nog wel eens tot een verdeling komen van de aansprakelijkheid, waarbij de schuld wordt verdeeld over de betrokken partijen. Hoe minder ze jou voor de voeten kunnen leggen, des te gunstiger zal een verdeling voor je uitpakken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Re: Gele plaat (bromfiets) op motor

Ongelezen bericht door gelderblom »

Die gele en oranje platen hadden een functie toen de bromfiets en fiets van rechts nog geen voorang hadden en motorfietsen wel.
Sinds de (brom)fietsen van rechts ook voorrang hebben gekregen was het nut van die plaat eigenlijk al vervallen.
Dus voor het toepassen van verkeersregels heeft deze plaat geen enkel nut meer en is dan ook (terecht) vervallen.
Voor mijn part maak je het hele voorspatbord geel.
Gesloten