parkeren motor op de stoep?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik rij al heel lang motor het hele jaar door en parkeer mijn motor altijd op de stoep. Ik let er daarbij op dat hij niet in de weg staat van andere gebruikers van de stoep. Ik heb daarvoor in 37 jaar nog nooit een bekeuring gehad. Onlangs hoorde ik van een kennis dat hij een bekeuring had gekregen van € 85.-- voor het parkeren op een stoep. Volgens mij mag een motor niet langs de weg worden geparkeerd en ook niet in een parkeervak. Kunt u mij vertellen wat nu de officiele regels hiervoor zijn?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7483
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door SWAT »

Gast schreef:Ik rij al heel lang motor het hele jaar door en parkeer mijn motor altijd op de stoep. Ik let er daarbij op dat hij niet in de weg staat van andere gebruikers van de stoep. Ik heb daarvoor in 37 jaar nog nooit een bekeuring gehad. Onlangs hoorde ik van een kennis dat hij een bekeuring had gekregen van € 85.-- voor het parkeren op een stoep. Volgens mij mag een motor niet langs de weg worden geparkeerd en ook niet in een parkeervak. Kunt u mij vertellen wat nu de officiele regels hiervoor zijn?
Motorvoertuigen dienen gebruik te maken van de rijbaan (zie artikel 10 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
Het is dus (formeel) niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir.
Er is geen artikel dat het parkeren van een motorfiets langs de weg verbied (of het zou buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg moeten zijn). Ook is het toegestaan om een motorfiets in een parkeervak te parkeren.
Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan.

Feitelijk wordt er niet fanatiek opgetreden tegen op het trottoir geparkeerde motorfietsen, behoudens uiteraard in die gevallen dat het aldaar parkeren overlast veroorzaakt.
Op bekende toeristische plaatsen die een hoge aantrekkingskracht hebben voor motorrijders (zoals de boulevard in Scheveningen) en massaal parkeren wel overlast veroorzaakt, wordt dan wel repressief opgetreden.

De sanctie is echter 50 euro.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

SWAT schreef:
Motorvoertuigen dienen gebruik te maken van de rijbaan (zie artikel 10 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
Het is dus (formeel) niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir.
Er is geen artikel dat het parkeren van een motorfiets langs de weg verbied (of het zou buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg moeten zijn). Ook is het toegestaan om een motorfiets in een parkeervak te parkeren.
Behalve in parkeervakken die deel uitmaken van een blauwe zone (parkeerschijfzone)

Immers:

Wetstekst

artikel 25 (RVV 1990)
1 Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauw streep.
2 Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het door Onze Minister bepaalde is voorzien van een duidelijke zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen en de toegestane parkeerduur niet is verstreken.
3 Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, geldt het tweede lid slechts gedurende die dagen of uren.
SWAT schreef: Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan.
Bedoeld wordt hier parkeerplaatsen die zijn aangegeven met dit bord:

Afbeelding

en parkeerplaatsen aangegeven met dit bord met in de APV opgenomen (bijzondere) voorwaarden die het parkeren van tweewielige motorvoertuigen op betaalde parkeerplaatsen verbieden:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door Mofkap »

ThunderSTreak schreef:
SWAT schreef:
Motorvoertuigen dienen gebruik te maken van de rijbaan (zie artikel 10 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
Het is dus (formeel) niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir.
Er is geen artikel dat het parkeren van een motorfiets langs de weg verbied (of het zou buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg moeten zijn). Ook is het toegestaan om een motorfiets in een parkeervak te parkeren.
Behalve in parkeervakken die deel uitmaken van een blauwe zone (parkeerschijfzone)

Immers:

Wetstekst

artikel 25 (RVV 1990)
1 Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauw streep.
2 Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het door Onze Minister bepaalde is voorzien van een duidelijke zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen en de toegestane parkeerduur niet is verstreken.
3 Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, geldt het tweede lid slechts gedurende die dagen of uren.
Het blijft lastig voor mensen met een "exacte" studie als gedragswetenschappen. :D

Daar staat dus dat voertuigen op twee wielen (of minder) zonder parkeerschijf op parkeerplaatsen in de blauwe zone mogen parkeren.
Een gewone motorfiets mag in de blauwe zone geparkeerd worden zonder parkeerschijf.
Echter een motor met zijspan (meer dan twee wielen) moet wel een parkeerschijf gebruiken.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

:oops: Yep
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
KingRalpH
Infopolitie Gast

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door KingRalpH »

En tegenwoordig heb je bij je motorexamen bijzondere verrichtingen. Een onderdeel waarbij je uit een parkeervak wegrijd. En zoals hierboven beschreven; het is een beetje raar dat het een examen eis is, maar in praktijk verboden is.


Ralph
Mohaa
Stamgast
Stamgast
Berichten: 759
Lid sinds: 06 apr 2005, 09:59
Locatie: Noord Holland
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contact:

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door Mohaa »

KingRalpH schreef:En tegenwoordig heb je bij je motorexamen bijzondere verrichtingen. Een onderdeel waarbij je uit een parkeervak wegrijd. En zoals hierboven beschreven; het is een beetje raar dat het een examen eis is, maar in praktijk verboden is.


Ralph
Ik heb net mijn A rijbewijs (circa een jaar) maar met het examen kreeg ik niet uit een parkeer vak maar een garage en dat werd nadrukkelijk gezegd ook toen door de examinatoor.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Mohaa schreef:
KingRalpH schreef:En tegenwoordig heb je bij je motorexamen bijzondere verrichtingen. Een onderdeel waarbij je uit een parkeervak wegrijd. En zoals hierboven beschreven; het is een beetje raar dat het een examen eis is, maar in praktijk verboden is.


Ralph
Ik heb net mijn A rijbewijs (circa een jaar) maar met het examen kreeg ik niet uit een parkeer vak maar een garage en dat werd nadrukkelijk gezegd ook toen door de examinatoor.
Parkeren van een motorvoertuig doen we in principe in een vak. Ook een motorfiets. Sommige gemeenten gedogen het, of hebben zelfs in de pv staan dat een motor op het trottoir geparkeerd mag worden. Dit in verband met de beschikbare ruimte.

Bij het examencentrum bij ons in Meppel zet bijna elke rijschool zijn motoren op de stoep. Alleen al om de collega's met de auto de ruimte te bieden.

Voor wat betreft het CBR, de verrichting wegrijden uit een parkeervak gaat om een bepaalde kundigheid, als de examinator het een tweepersoonsbed wil noemen, mij ook goed.

j.l.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7483
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: parkeren motor op de stoep?

Ongelezen bericht door SWAT »

rijschoollucassen schreef: of hebben zelfs in de pv staan dat een motor op het trottoir geparkeerd mag worden. Dit in verband met de beschikbare ruimte.
Dit lijkt mij niet correct. Een gemeente mag niet iets formeel toestaan dat in de Wet uitdrukkelijk verboden is.
Stay safe out there.
Gesloten