quad rijden zonder helm maar met autogordel
Moderator: Moderatorteam
-
Xenomatrix TS
- Infopolitie Gast
quad rijden zonder helm maar met autogordel
Binnenkort wil ik een quad gaan kopen.
Vraagje; is het ook toegestaan op een quad te rijden
zonder helm?
Volgens de verkoper van de quad is het een exemplaar
dat bij de RDW als 'personenauto' geregistreerd staat.
Dit blijkt ook uit de online voertuig-kenteken check
op de RDW site.
Hiervoor zou geen helmplicht zijn, indien er een
autogordel aanwezig is.
Op quad's welke als'driewielig motorvoertuig' te boek staan
(ook al hebben ze 4 wielen en zit er een gordel in) moet je WEL
altijd een helm op. (volgens de verkoper dus)
Er zit ook daadwerkelijk een autogordel (tweepunts-
gordel) in de betreffende quad.
Bovenstaand even los van het feit of het verstandig is
zonder helm te rijden, dat is een andere discussie.
Wat zijn de richtlijnen hiervoor? Wie weet hoe het echt in elkaar zit?
René, Amersfoort.
Vraagje; is het ook toegestaan op een quad te rijden
zonder helm?
Volgens de verkoper van de quad is het een exemplaar
dat bij de RDW als 'personenauto' geregistreerd staat.
Dit blijkt ook uit de online voertuig-kenteken check
op de RDW site.
Hiervoor zou geen helmplicht zijn, indien er een
autogordel aanwezig is.
Op quad's welke als'driewielig motorvoertuig' te boek staan
(ook al hebben ze 4 wielen en zit er een gordel in) moet je WEL
altijd een helm op. (volgens de verkoper dus)
Er zit ook daadwerkelijk een autogordel (tweepunts-
gordel) in de betreffende quad.
Bovenstaand even los van het feit of het verstandig is
zonder helm te rijden, dat is een andere discussie.
Wat zijn de richtlijnen hiervoor? Wie weet hoe het echt in elkaar zit?
René, Amersfoort.
Puur uit intresse, ik laat het antwoord over aan anderen omdat ik het niet direct kan zeggen, wat voor quad is het?
Vergeet overigens niet dat als het ook echt geregistreerd staat als personenauto WA, APK en Verzekering goed geregeld moeten zijn. En een rijbewijs uiteraard!
Vergeet overigens niet dat als het ook echt geregistreerd staat als personenauto WA, APK en Verzekering goed geregeld moeten zijn. En een rijbewijs uiteraard!
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2. Het eerste lid geldt niet voor:
a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
c. de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
d. de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
Kortweg, er zijn trikes waar geen helm op verplicht is.
De quads worden niet genoemd. Een bromfietsquad zou mogelijk onder de definitie van een brommobiel zonder gesloten carrosserie kunnen vallen. De motorquad wordt niet genoemd, dus zou geen helmplicht hebben
j.l.
2. Het eerste lid geldt niet voor:
a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
c. de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
d. de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
Kortweg, er zijn trikes waar geen helm op verplicht is.
De quads worden niet genoemd. Een bromfietsquad zou mogelijk onder de definitie van een brommobiel zonder gesloten carrosserie kunnen vallen. De motorquad wordt niet genoemd, dus zou geen helmplicht hebben
j.l.
-
Marcje TS
- Infopolitie Gast
De helm is VERPLICHT voor bestuurders en passagiers van een
- Motorfiets
- Bromfiets
* Trike (tot 50 cc )
* Quad (tot 50 cc )
Driewielige motorvoertuigen, inclusief de vierwielige quad met een cilinderinhoud van meer dan 50 cc. (ten hoogste 15 kW en een maximum leeg gewicht van 400 KG of 550 KG als het voertuig wordt gebruikt in het goederenvervoer).
Een helm is NIET VERPLICHT voor het rijden met een
- Snorfiets
- Brombakfiets
- Motor of bromfiets met veiligheidscel en gordels (BMW-C1)
- Brommobiel met gesloten carrosserie
- Brommobiel zonder gesloten carrosserie met autogordels en bevestigingspunten ( de bromfietsquad of trike van max. 50 cc)
- Driewielig motorvoertuig (dus ook quads boven de 50 cc) met autogordels en bevestigingspunten.
- Gehandicaptenvoertuig.
De helm is in bovengenoemde gevallen dus niet verplicht maar als er bevestigingspunten voor gordels gemonteerd zijn moet de bestuurder de gordel dragen.
Bestuurders van een grote trike met voor een motorfietswiel en achter b.v. een VW motor moeten een helm dragen , tenzij er op de trike autogordels gemonteerd zijn.
- Motorfiets
- Bromfiets
* Trike (tot 50 cc )
* Quad (tot 50 cc )
Driewielige motorvoertuigen, inclusief de vierwielige quad met een cilinderinhoud van meer dan 50 cc. (ten hoogste 15 kW en een maximum leeg gewicht van 400 KG of 550 KG als het voertuig wordt gebruikt in het goederenvervoer).
Een helm is NIET VERPLICHT voor het rijden met een
- Snorfiets
- Brombakfiets
- Motor of bromfiets met veiligheidscel en gordels (BMW-C1)
- Brommobiel met gesloten carrosserie
- Brommobiel zonder gesloten carrosserie met autogordels en bevestigingspunten ( de bromfietsquad of trike van max. 50 cc)
- Driewielig motorvoertuig (dus ook quads boven de 50 cc) met autogordels en bevestigingspunten.
- Gehandicaptenvoertuig.
De helm is in bovengenoemde gevallen dus niet verplicht maar als er bevestigingspunten voor gordels gemonteerd zijn moet de bestuurder de gordel dragen.
Bestuurders van een grote trike met voor een motorfietswiel en achter b.v. een VW motor moeten een helm dragen , tenzij er op de trike autogordels gemonteerd zijn.
-
Xenomatrix
- Roepnaam: Ruben
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Het is een Yamaha Breeze, kijk maar op
http://junkyard.dreve.nl/quad/nz-vp-87.jpg
Op http://junkyard.dreve.nl/quad/ heb ik nog meer
plaatjes van quad's verzameld.
Er staat veel in over de Adly, omdat ik dat een erg
grappig karretje vind.
En op https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
kan je de kentekens op mijn plaatjes testen...
http://junkyard.dreve.nl/quad/nz-vp-87.jpg
Op http://junkyard.dreve.nl/quad/ heb ik nog meer
plaatjes van quad's verzameld.
Er staat veel in over de Adly, omdat ik dat een erg
grappig karretje vind.
En op https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
kan je de kentekens op mijn plaatjes testen...
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Xenomatrix,
Volgens het voertuigreglement valt onder het begrip personenauto:
in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als personenauto is aangeduid.
Als je dus hebt gecontroleerd dat er een personenauto-kenteken is afgegeven, is de quad dus een personenauto.
Volgens het RVV 1990 geldt er voor bestuurders en passagiers van deze zware quads geen helmdraagplicht.
Afhankelijk van de datum van ingebruikneming dient dit soort voertuigen als personenauto te zijn voorzien van autogordel.
Volgens het voertuigreglement valt onder het begrip personenauto:
Wetstekst
motorrijtuig op vier of meer wielen, niet zijnde een landbouwtrekker, een gehandicaptenvoertuig, een motorrijtuig op vier wielen als bedoeld in onderdeel q of een vierwielige bromfiets, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, of een kampeerauto.in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als personenauto is aangeduid.
Volgens het RVV 1990 geldt er voor bestuurders en passagiers van deze zware quads geen helmdraagplicht.
Afhankelijk van de datum van ingebruikneming dient dit soort voertuigen als personenauto te zijn voorzien van autogordel.
-
Intrepid TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Geslacht:
Ik ga me door jou laten verrassen.Intrepid schreef:En dan moeten er wel goedgekeurde gordel-bevestigings punten op zitten. En dit is meestal het probleem. Zijn deze punten niet goedgekeurd dan moet er een helm worden gedragen.
Je gaat ons nu ook vertellen waar geregeld is dat je als bestuurder of passagier van een personenauto een helm moet dragen??
-
Intrepid TS
- Infopolitie Gast
MotoRon schreef:Ik ga me door jou laten verrassen.Intrepid schreef:En dan moeten er wel goedgekeurde gordel-bevestigings punten op zitten. En dit is meestal het probleem. Zijn deze punten niet goedgekeurd dan moet er een helm worden gedragen.![]()
Je gaat ons nu ook vertellen waar geregeld is dat je als bestuurder of passagier van een personenauto een helm moet dragen??
Ha ha ha!! Laten we eerst eens gaan bepalen waar we het over hebben! Volgens het voertuig reglement is dit geen personenauto, maar wordt hij gelijkgesteld met een 3-wielig motorrijtuig!
Het heeft de volgende gevolgen:
-de bestuurder moet 18 jaar oud zijn
-en moet een kenteken en kenteken bewijs zijn afgegeven (hierop staat waarschijnlijk 3-wielig motorrijtuig, ook al zijn het er 4)
-het voertuig moet voldoen aan de permanente inrichtingseisen van het voertuigreglement onder de voertuig catagorie 5
-er mag met het voertuig niet gehandeld worden in strijd met de gebruikseisen
-als het voertuig zwaarder is dan 400kg, ledige massa, dan moet hij na 3 jaar wel zijn gekeurd
-en het voertuig moet verzekerd zijn
Dus deze goedgekeurde gordelbeveiligingspunten kun je terug vinden in het VR. Verder moet je voor de gordeldraagplicht kijken naar de regels van het RVV.
En als laatste de bestuurder moet alle regels van het RVV volgen, welke gelden voor de bestuurders van motorvoertuigen!
Enne Motoron.. ik hoop dat ik je heb verrast???
-
Intrepid TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Geslacht:
Dit gaat alleen op voor de "lichte" quad (=motorvermogen maximaal 15 kW)Intrepid schreef: Ha ha ha!! Laten we eerst eens gaan bepalen waar we het over hebben! Volgens het voertuig reglement is dit geen personenauto, maar wordt hij gelijkgesteld met een 3-wielig motorrijtuig!
Ik weet dat de materie rondom trikes / quads lastig is, en daarom niet door iedereen op een juiste wijze gelezen wordt. Daarom hieronder nog maar eens even een deel van de bepalingen:
Bron: Verkeersknooppunt nr. 153II. De trike en "lichte" quad als driewielig motorrijtuig
Wegenverkeerswet 1994
Ingevolge artikel 36 WVW 1994 vallen deze motorrijtuigen onder de kentekenplicht. De kentekenplaat moet daarbij aan de achterzijde en mag aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht. De bestuurder moet ten minste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en moet in het bezit zijn van een rijbewijs B.
Voertuigreglement (statusbepaling)
Zowel de trike als de "lichte" quad worden aangemerkt als driewielig motorrijtuig. Zie onderstaande definitie wat onder lichte vierwielers moet worden begrepen. Cruciaal hierin is het netto maximum motorvermogen van ten hoogste 15 kW. Dit heeft tot gevolg dat de "zware" quads met een motorvermogen van meer dan 15 kW niet als driewielige motorrijtuigen maar als personenauto's moeten worden gezien.
Let wel: voor de trike zijn geen limieten gesteld ten aanzien van de ledige massa en het motorvermogen.
Deze groep blijft te allen tijde een driewielig motorrijtuig, tenzij het kentekenbewijs anders bepaald.
Artikel 1.1.onderdeel q van het VTR
Driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig;
Onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen, gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel m.
RVV 1990 (plaats op de weg en helmdraagplicht)
Bestuurders van deze trikes en quads volgen de rijbaan. Bestuurders en passagiers van de trike of lichte quad dragen een helm. Beide uitvoeringen worden immers aangemerkt als driewielige motorvoertuigen.
Let wel, voor de zware trike met bijvoorbeeld de VWmotor, geldt eveneens de helmdraagplicht ondanks het feit dat voor deze voertuigen een "personenauto" kentekenbewijs is afgegeven. Voor de toepassing van de bepalingen van het RVV 1990 blijven deze voertuigen driewielige motorvoertuigen.
Uitgezonderd van de helmdraagplicht zijn alle trikes en lichte quads welke zijn voorzien van bevestigingspunten conform richtlijn 97/24/EG en autogordels.
III. De "zware" quad als vierwielig motorrijtuig (personenauto)
Wegenverkeerswet 1994
Ingevolge artikel 36 WVW 1994 vallen deze motor rijtuigen onder de kentekenplicht. De bestuurder moet ten minste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en moet in het bezit zijn van een rijbewijs B.
Voertuigreglement (statusbepaling)
Zoals hiervoor vermeld valt deze quad met een motorvermogen van meer dan 15 kW niet onder de definitie van driewielige motorrijtuigen. In voorkomend geval dient een dergelijke quad als personenauto te worden beschouwd.
Ook de trike waarvoor een ‘personenauto’ kentekenbewijs is afgegeven moet voor de toepassing van de bepalingen van het Voertuigreglement als personenauto worden beschouwd, dit in tegenstelling tot de bepalingen van het RVV 1990. In het laatste geval blijft het voertuig een driewielig motorvoertuig.
Artikel 1.1.onderdeel at van het VTR
Personenauto: motorrijtuig op vier of meer wielen, niet zijnde een landbouwtrekker, een gehandicaptenvoertuig, een motorrijtuig op vier wielen als bedoeld in onderdeel q of een vierwielige bromfiets, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, of een kampeerauto.
in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als personenauto is aangeduid.
RVV 1990 (plaats op de weg en helmdraagplicht)
Bestuurders van deze voertuigen volgen de rijbaan. Op bestuurders en passagiers van deze zware quads rust geen helmdraagplicht. Afhankelijk van de datum van ingebruikneming dienen deze voertuigen als personenauto te zijn voorzien van autogordel.
-
Intrepid TS
- Infopolitie Gast
Nu snap ik er niets meer van.
Zie art 1.1 q VR. Dit heeft niets te maken met art 1.1 at VR.
Het 3-wielig motorrijtuig heeft zijn eigen definitie en het 4- wielig motorrijtuig wordt hiermee gelijk gesteld. De verdere onderdelen van art 1.1 gaan niet over de quad.
Uit de definitie van de personenauto, art 1.1 at VR, blijkt dat op het kenteken moet staan dat het om een personenauto gaat, terwijl op het kenteken van het 3 0f 4 wielige motorrijtuig staat dat het om een 3-wielig motorrijtuig gaat.
Mijn inziens kan een zware quad dan nooit onder de definitie van een personenauto vallen en zo ook niet de eisen waaraan deze moet voldoen.
Ik begrijp dat het ietwat eigenwijs is om tegen een artikel van Verkeersknoppunt in gaan, maar toch denk ik dat ze er hier iets naast zitten.
Maar goed, na nogmaals goed lezen en lezen, denk ik dat er op het kenteken van een zware quad dus nooit zou moeten staan: 3-wielig motorrijtuig. Maar dat er de vermelding personenauto moet staan????
Zie art 1.1 q VR. Dit heeft niets te maken met art 1.1 at VR.
Het 3-wielig motorrijtuig heeft zijn eigen definitie en het 4- wielig motorrijtuig wordt hiermee gelijk gesteld. De verdere onderdelen van art 1.1 gaan niet over de quad.
Uit de definitie van de personenauto, art 1.1 at VR, blijkt dat op het kenteken moet staan dat het om een personenauto gaat, terwijl op het kenteken van het 3 0f 4 wielige motorrijtuig staat dat het om een 3-wielig motorrijtuig gaat.
Mijn inziens kan een zware quad dan nooit onder de definitie van een personenauto vallen en zo ook niet de eisen waaraan deze moet voldoen.
Ik begrijp dat het ietwat eigenwijs is om tegen een artikel van Verkeersknoppunt in gaan, maar toch denk ik dat ze er hier iets naast zitten.
Maar goed, na nogmaals goed lezen en lezen, denk ik dat er op het kenteken van een zware quad dus nooit zou moeten staan: 3-wielig motorrijtuig. Maar dat er de vermelding personenauto moet staan????
-
choppie cop TS
- Infopolitie Gast
He is inderdaad geen makkelijke materie nee.
Maar het kan aan mij liggen maar spreekt dat verkeersknooppunt zich niet een beetje tegen??
Lees beide laatste alinea's:
Bij de lichte quad:
Moeten een helm op.
toevoeging voor zware quads: moeten ook een helm op, ondanks dat ze personenauto zijn enz.
Bij de zware quad:
geen helmplicht ivm autogordel.
Kan iemand mij dat toelichten????
Spreken ze zich tegen of lees ik het gewoon verkeerd
Maar het kan aan mij liggen maar spreekt dat verkeersknooppunt zich niet een beetje tegen??
Lees beide laatste alinea's:
Bij de lichte quad:
Moeten een helm op.
toevoeging voor zware quads: moeten ook een helm op, ondanks dat ze personenauto zijn enz.
Bij de zware quad:
geen helmplicht ivm autogordel.
Kan iemand mij dat toelichten????
Spreken ze zich tegen of lees ik het gewoon verkeerd