Moet de politie sommige bekeuringen direct uitdelen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

K.J. TS
Infopolitie Gast

Moet de politie sommige bekeuringen direct uitdelen?

Ongelezen bericht door K.J. »

Geachte lezer,

Ik heb een vraag, en zij luidt als volgt: moet de politie sommige bekeuringen (zoals onnodig claxoneren) direct uitdelen of kan ik na 4 maanden nog steeds een bekeuring op mijn deurmat zien verschijnen?

Bij voorbaat dank,

K.J.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Het ideaal zou zijn indien de politie u direct na het claxonneren aan de kant zet en u een bekeuring geeft. Helaas blijkt in de praktijk dat dit soms niet mogelijk is.

Voorbeeld: U rijdt claxonnerend de politie tegemoet. De politie zou de auto dus moeten draaien en als het dan druk op de weg is, wordt dit lastig.

De politie kan u dan op kenteken bekeuren waarna u een keer de bekeuring thuisgestuurd krijgt. Dat kan inderdaad 4 maanden duren.
Laatst gewijzigd door thijeleo op 22 jun 2006, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

een boel zaken kunnen "op kenteken" afgehandeld worden.

Andere zaken daarentegen vereisen nog wat zekerheid:

Mobiel bellen bijvoorbeeld; het is een vereiste dat wordt vastgesteld dat het een mobiele telefoon betreft.
Voeren van mistlicht; Er moet geconstateerd worden welke letters in het glas staan.
En zo zijn er nog wel een paar dingen.

onnodig claxonneren kan op kenteken bekeurd worden.
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

De politie is niet verplicht om jouw staande te houden en je het gele briefje te overhandingen.

De agent heeft geconstateerd dat jij een overtreding hebt begaan en noteert je gegevens zonder dat je daarvoor dus staande wordt gehouden.

Je kunt dus na 4 maanden de bekeuring op de deurmat krijgen
K.J. TS
Infopolitie Gast

Ach, ik stond voor het politiebureau en claxoneerde naar mijn zus, welke voor de auto stond. Ik claxoneerde ongeveer 2 seconden lang en hoop ten zeerste dat ik nu niet zwaar de l....... sigaar ben :P
K.J. TS
Infopolitie Gast

Mijn excuses, helemaal vergeten: bedankt voor de antwoorden ;)
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Dan heb ik ook nog een vraagje over het bekeuren op kenteken.

Welke van de onderstaande zaken kunnen eigenlijk wel op kenteken bekeurd worden ?
En welke niet, ik heb wat twijfel gevallen uitgezocht.
Altans, waar ik zelf over twijfel. :D

- Asbak leegmaken op straat.
- Geen helm op als motorrijder.
- Geen helm op als bromfietser.
- Los liggende lading met kans dat die er af valt.
- Voetgangers geen voorrang geven op een zebrapad.
- "Onnodig" knipperen met groot licht bij een radarcontrole langs de weg.
- Geen of onleesbare kenteken plaat aan de voor of achterkant of op de aanhanger.
- Slingeren over de snelweg waarbij ook af en toe de halve vluchtrook wordt gebruikt.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire

Ongelezen bericht door The Scorpion »

mmmm sommige weet je best wel denk ik :) die voetgangers niet voor laten gaan lijkt me bijvoorbeeld duidelijk.
Die asbak kan helaas niet, is geen mulderdingetje oid maar een milieuverbaal. je vult als je de bekeuring wel direct in kan vullen ook niet in dat de bestuurder het deed, maar de overige categorie. Een ieder, dus.
Wie rent, bekent!
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Knutselsmurf schreef: - Asbak leegmaken op straat. NIET
- Geen helm op als motorrijder. NIET
- Geen helm op als bromfietser. NIET
- Los liggende lading met kans dat die er af valt. NIET
- Voetgangers geen voorrang geven op een zebrapad. WEL
- "Onnodig" knipperen met groot licht bij een radarcontrole langs de weg. WEL
- Geen of onleesbare kenteken plaat aan de voor of achterkant of op de aanhanger. HOE KAN JE OP KENTEKEN BEKEUREN ALS DE KENTEKENPLAAT NIET LEESBAAR IS ? :roll:
- Slingeren over de snelweg waarbij ook af en toe de halve vluchtrook wordt gebruikt.WEL
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire

Ongelezen bericht door The Scorpion »

foreverblue schreef: - Geen of onleesbare kenteken plaat aan de voor of achterkant of op de aanhanger. HOE KAN JE OP KENTEKEN BEKEUREN ALS DE KENTEKENPLAAT NIET LEESBAAR IS ? :roll:

voor of achterkant niet....dan zittie aan de andere kant wel he, slimpie :wink: aanhanger is lastiger
Wie rent, bekent!
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

The Scorpion schreef:
foreverblue schreef: - Geen of onleesbare kenteken plaat aan de voor of achterkant of op de aanhanger. HOE KAN JE OP KENTEKEN BEKEUREN ALS DE KENTEKENPLAAT NIET LEESBAAR IS ? :roll:

voor of achterkant niet....dan zittie aan de andere kant wel he, slimpie :wink: aanhanger is lastiger
Haagse drol :P Maar je hebt gelijk inderdaad.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

En als het nu een motorrijder is 8)
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

The Scorpion schreef:
Waarom zou dit bij een aanhanger of fietsendrager zonder kenteken (of met verkeerde kentekenplaat)
een probleem zijn om te bekeuren op kenteken ?
Als je opweg bent naar een buren ruzie of zo iets kan er tijdens het wachten bij een rood stoplicht
voldoende tijd zijn om het kenteken v/d auto te noteren.
Maar ik kan me dan best voorstellen dat je dan niet gaat uitstappen om een praatje te maken.
andre schreef:En als het nu een motorrijder is 8)
Als de OA heeft opgescheven dat er geen plaat aan de voorkant zit adviseer ik je beroep aan te tekenen. :P

De kentekenplaat aan de achterkant kan zo ver onder de prut zitten dat deze van dichtbij nog wel te lezen is.
Maar onvoldoene om op een flitsfoto te met zekerheid het juiste kenteken te kunnen lezen.

Of deze is zo schuin op het spadbord geschoeft dat die van boven goed te zien is,
maar van achter onvoldoende leesbaar is.
Die laatste heb ik eens bij wegmisbruikers gezien.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Knutselsmurf schreef: Waarom zou dit bij een aanhanger of fietsendrager zonder kenteken (of met verkeerde kentekenplaat)
een probleem zijn om te bekeuren op kenteken ?
Als je opweg bent naar een buren ruzie of zo iets kan er tijdens het wachten bij een rood stoplicht
voldoende tijd zijn om het kenteken v/d auto te noteren.
Maar ik kan me dan best voorstellen dat je dan niet gaat uitstappen om een praatje te maken.
En als je nog enigszins respectvol benaderd wilt worden, dan doe je dit niet...

---Politieauto rijdt langs, politiemannen kijken boos en ja hoor, 6 weken later een bon op de deurmat...---

Hier bedank ik echt voor...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Knutselsmurf schreef: Als de OA heeft opgescheven dat er geen plaat aan de voorkant zit adviseer ik je beroep aan te tekenen. :P
toezichthouder
Gesloten