Wat mag je nu WEL als je :

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Chrisje TS
Infopolitie Gast

Wat mag je nu WEL als je :

Ongelezen bericht door Chrisje »

Een inbreker in je huis aantreft ?

Zo personage hoort namelijk NIET ongevraagd in mn huis te komen
Toch lees je vaak dat als de HuisEigenaar een inbreker betrapt en hij hem wil uitschakelen door hem een welgemikte oplawaai te verkopen , de inbreker zo laf is aangifte te doen en de HuisEigenaar de pisang is en hij word aangehouden IPV de inbreker

Ook lees ik dat als je een waakhond heb en de inbreker word gepakt door t beest en de inbreker aangifte doet hiervan (snap gewoon niet waarzo inbreker t gore lef vandaan haalt om bij iemand anders in huis te komen en dan uberhaupt aangifte te doen ) dat de Eigenaar van de hond ook op t matje mag komen en een vette claime mag gaan betalen aan een idioot die NIET in je huis behoort te zijn zonder uitnodiging

Ik noemt t risico van t inbrekersvak als je gewond raakt als de eigenaren je aantreft op hun domijn ..
Zo inbreker verspeelt hierbij alle rechten omdat hij in mijn ogen bezig is met strafbare feiten :shock: :shock:

Soms denk ik dat we de inbrekers hartelijk moeten binnenhalen en alles moeten aanwijzen waar alles ligt :roll: :roll:

Kunnen jullie me es helpen die twijfels bij me weg te halen ??

Grts Chrisje
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Als burger heb je ook de bevoegdheid om een verdachte aan te houden op heterdaad, dus als iemand in jouw woning inbreekt dan mag je die persoon aanhouden, voorwaarde is dan wel dat u deze verdachte onverwijld aan een politieambtenaar overdraagt.

U zegt dus letterlijk tegen die persoon dat hij is aangehouden en als hij er vervolgens vandoor wil gaan dan mag u gepast geweld gebruiken. Oftewel, iemand knock out slaan is uit den boze, maar een houdgreep aanleggen is geen enkel probleem.

Wat betreft de hond...u moet ervoor zorgen dat er zichtbaar gewaarschuwd wordt voor de hond (dmv een bord oid), de inbreker kan dan nooit zeggen dat hij het niet had kunnen weten.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Precies. Laat maar bijten die hond...:D

Wat betreft het geweld...gewoon zorgen dat er geen zichtbaar letsel is...:D
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Ik kan die twijfels helaas niet helemaal weghalen. Wanneer je denkt dat er in je woning word ingebroken dan kun je het beste eerst de politie bellen (112). Heb je vervolgens de moed om de trap af te lopen en te gaan kijken wie er in je woning is (ik heb al meerdere stoere kerels meegemaakt die niet durfden), dan mag je de inbreker aanhouden.

Hierbij ben je, net als de politie, gebonden aan enkele regels. Je mag geen onnodig veel geweld gebruiken en geen middel gebruiken dat buiten proportie is. Met andere woorden, een ongewapende inbreker neerslaan met een honkbal knuppel mag niet. Hem beetpakken, tegen de grond werken en er bovenop gaan zitten wel.

Jij zult zelf, achteraf, moeten verantwoorden waarom jij geweld hebt gebruikt. Dat er over en weer een paar klappen vallen is geen probleem. Komt jouw inbreker met een mes op jou af en jij slaat hem neer met diezelfde honkbal knuppel, dan is dit in deze situatie waarschijnlijk wel toegestaan. Pas wel op dat je hem niet dood slaat, het middel was dan waarschijnlijk wel goed, maar de klap was dan te hard.

Blijft altijd lastig. Je word achteraf (door mensen die er in alle rust over nadenken) afgerekend op iets wat jij, onder grote druk, in een fractie van een seconde beslist.
Wess TS
Infopolitie Gast

Walter schreef:Precies. Laat maar bijten die hond...:D

Wat betreft het geweld...gewoon zorgen dat er geen zichtbaar letsel is...:D
Haha, dat is ook een manier :lol:
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Je ziet het Chrisje, politieambtenaren hebben er alle begrip voor dat een bewoner uit zijn stekker gaat wanneer er in zijn huis wordt ingebroken. Echter, we zijn in Nederland aan wetten en regels verbonden die de politie dient te handhaven. Een politieambtenaar zal dus nooit zeggen van sla die inbreker maar al z'n tanden er uit, maar diezelfde ambtenaar zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben als je het wel doet ;)
Wess TS
Infopolitie Gast

foreverblue schreef: Een politieambtenaar zal dus nooit zeggen van sla die inbreker maar al z'n tanden er uit, maar diezelfde ambtenaar zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben als je het wel doet ;)
Ik heb daar wel problemen mee. Het gevolg hiervan is waarschijnlijk dat ik met twee verdachten naar het bureau ga. En dat gun ik die inbreker niet!!
Walter TS
Infopolitie Gast

Het is nog altijd zo: wat niet weet, wat niet deert.....nooit meer zeggen dan nodig is mocht je de inbreker even nagekeken hebben...:D

maar zonder dollen: het is inderdaad wel erg dubbel. je treft een inbreker in je huis aan. je duwt em en hij dondert van de trap en raakt gewoon. dan heb je inderdaad kans op een aangifte. want n dit land bekruipt mij regelmatig het idee dat de verdachte meer rechten heeft dan het slo.

echter, het is wel een 1 tegen 1 verhaal en daar is het OM in de regel ook snel klaar mee en wordt de zaak geseponeerd.

om een voorbeeld te geven van hoe krom het is: was er niet eens een winkelier die een cel in zijn magazijn had? als hij een 310 pakte dan sloot hij deze hierin op. en dat mocht dus niet want dat was vrijheidsbeneming en dat recht had deze burger niet. nou ja.......je zaak leeg laten jatten wel zeker?
Komodo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Komodo »

Walter schreef:Het is nog altijd zo: wat niet weet, wat niet deert.....nooit meer zeggen dan nodig is mocht je de inbreker even nagekeken hebben...:D

maar zonder dollen: het is inderdaad wel erg dubbel. je treft een inbreker in je huis aan. je duwt em en hij dondert van de trap en raakt gewoon. dan heb je inderdaad kans op een aangifte. want n dit land bekruipt mij regelmatig het idee dat de verdachte meer rechten heeft dan het slo.

echter, het is wel een 1 tegen 1 verhaal en daar is het OM in de regel ook snel klaar mee en wordt de zaak geseponeerd.

om een voorbeeld te geven van hoe krom het is: was er niet eens een winkelier die een cel in zijn magazijn had? als hij een 310 pakte dan sloot hij deze hierin op. en dat mocht dus niet want dat was vrijheidsbeneming en dat recht had deze burger niet. nou ja.......je zaak leeg laten jatten wel zeker?
Maar je mag toch iemand vasthouden tot de politie komt? Het is niet de bedoeling dat je doet van "...ehm, even in de agenda kijken...laten we zeggen volgende week heb ik wel gaatje om te bellen", maar als je iemand hebt aangehouden en je belt meteen de politie en je ziet het niet zitten om de dader in de houdgreep te houden, dan mag je hem toch gewoon insluiten? Of kan ik alsnog een klacht indienen van toen ik 15 was? :roll:
Walter TS
Infopolitie Gast

opsluiten mag niet.
dat is zo besloten door de dames en heren die er verstand van hebben.
Wess TS
Infopolitie Gast

Vaak word een verdachte door een winkelier meegenomen naar 'achteren'. Aldaar word in een kantoortje of kantine de komst van de politie afgewacht. Winkel personeel is in voorkomende gevallen altijd met twee of meer personen.
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Walter schreef:opsluiten mag niet.
dat is zo besloten door de dames en heren die er verstand van hebben.
Mag de inbreker wel worden vastgebonden met tywrapjes ?

Wess schreef: Jij zult zelf, achteraf, moeten verantwoorden waarom jij geweld hebt gebruikt. Dat er over en weer een paar klappen vallen is geen probleem. Komt jouw inbreker met een mes op jou af en jij slaat hem neer met diezelfde honkbal knuppel, dan is dit in deze situatie waarschijnlijk wel toegestaan. Pas wel op dat je hem niet dood slaat, het middel was dan waarschijnlijk wel goed, maar de klap was dan te hard.
Maar een mes is toch ook een dodelijk wapen.
Een klap op zijn hoofd met een stalen pijp of honkbal knuppel lijkt mij dan gepast geweld.
Mits je natuurlijk niet blijft meppen als hij al op de grond ligt.
Als dan achteraf blijkt dat de 1e klap dodelijk was dan kun je dat toch ook niet helpen
omdat je nog geen ervaring had met mensen op hun hoofd slaan.

Walter schreef: Wat betreft het geweld...gewoon zorgen dat er geen zichtbaar letsel is...:D
Hiervoor zou ik je een stukje gereedschap willen aanbevelen, iets met electriciteit. :twisted:
Chrisje TS
Infopolitie Gast

LOL

Ik ben blij met jullie reakties !!

Weet je.. met op een inbreker gaan zitten had ik die kans verleden jaar moeten hebben toen ik nog aan de VETTE kant was
Afgelopen jaar ben ik 32 kilo kwijt dus t gevaar is groot dat de inbreker mij als ukkie van 1,57 en dan nog es 32 KG lichter makkelijk van zich af smijt :shock:

Wat t andere betreft :D :lol:

Een Honkbal knuppel heb ik niet, Ik kan hoogstens 9 kijkt ondertussen ff rond in de huiskamer ) een lood zwaar antieke map pakken en met de bakelieten LP's die erin zitte hem een optater verkopen

Bellen naar 112 maakt altijd geluid .. word de inbreker door gealarmeerd
wat ik wel kan doen is mn 3 Fretjes loslaten en mn 3 Noorse Boskatten ( zijn lekker groot :twisted: ) trainen om de inbreker te trakteren op 60 verrukkelijke kattennageltjes :twisted:

jammer is dat je geen 220 volt mag aanbrengen op je eigendommen
Of mag dat wel als de waarschuwingen erbij staan
Stel dat t een buitenlander is die geen Ollands kan en niks begrijpen kan ?
Moet ik dan een bordje maken in 6 verschillende talen ?

Beetje vergezocht misschien maar ja we leven in een Multi culturele samenleving ( kol*re wat een lang woord :shock: )

Maar ow ik geniet wel van jullie reakties :lol: :lol:

Grts Chrisje
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Chrisje schreef: Moet ik dan een bordje maken in 6 verschillende talen ?
Probeer het eens met het woord "BETALEN"
Dat schrikt ze ook af. :lol:

En anders iets met pictogrammetjes.
Een plaatje van een woeste hond + inbreker = ziekenauto :twisted:
Chrisje TS
Infopolitie Gast

Knutselsmurf schreef:
Chrisje schreef: Moet ik dan een bordje maken in 6 verschillende talen ?
Probeer het eens met het woord "BETALEN"
Dat schrikt ze ook af. :lol:

En anders iets met pictogrammetjes.
Een plaatje van een woeste hond + inbreker = ziekenauto :twisted:

:lol: :lol: :lol:

Of tekeningetje van 3 Woeste Fretten met een poppetje met afgerukte ledematen en dan zo begraafplaats tekentje ? :shock: 8) :twisted:

Dat snappen ze toch ook ?

nee.. das ff gekheid.. fantasie genoeg hier alleen niet uitvoerbaar :D
Gesloten