Messen in beslag genomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Messen in beslag genomen

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,
Ik heb in de VS.Enkele messen besteld. Deze zijn nu echter op schiphol door de marechaussee in beslag genomen.
Hoe kan dit? Ik heb zelfs enkele messen op dit forum gecheckt.
Mag dit zomaar?

Wie kan mij helpen?

Frank

Opmerking van moderator MotoRon

De voorbeelden naar de sites zijn verwijderd ivm ongewenste afbeeldingen
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Als de marechaussee/douane de spullen in beslag genomen heeft zijn ze neem ik aan niet legaal in Nederland. Als het goed is zijn de papieren nu naar de officier van justitie gegaan om te beslissen wat er met de spullen moet gebeuren. Vernietigen of teruggeven. Wil je dus bezwara maken moet je bij de OvJ zijn.
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Als ik die afbeeldingen zo zie dan zijn de messen te lang en voorzien van stootplaat. Daarom vallen ze onder categorie I van de Wet wapens en munitie en zijn verboden in Nederland.
Gast TS
Infopolitie Gast

Hallo,
Ik vraag me af,welke messen er nou precies verboden zijn. Hopelijk kan iemand mij zonder twijfel zeggen welke van de 4 messen verboden zijn en welke niet.

Vorige keer vertelden jullie mij o.a.:
---
Het feit of een mes één- of tweezijdig scherp is is alleen van belang voor de speciale messen, zoals stilleto's, valmessen en werpmessen.

Bij een dergelijk mes is dat niet van toepassing of je zou er een werpmes in moeten zien.

Feit blijft wel, dat het mes dus alleen thuis mag zijn, ermee rondlopen (dragen) is er dus niet bij.
---------

Gr. Frank
Walter TS
Infopolitie Gast

Euh niet om het 1 of anders, maar dit zijn allemaal nazi messen. Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn.

Vraag me trouwens af of je dit koopt om het mes of de ideologie die je nastreeft.

Wat mij betreft kan dit topic wel weg want ik vrees met alle vrezen dat het idee hierachter niet juist is.
Wess TS
Infopolitie Gast

Artikel 2 Wet wapens en Munitie

Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I

Type Voorwaarden / uitzonderingen stiletto's, valmessen en vlindermessen lemmet heeft meer dan één snijkant en

7 cm of langer en breedte minder of gelijk aan 14 mm of

9 cm of langer is; of

van een stootplaat is voorzien

andere opvouwbare messen, indien: het lemmet meer dan één snijkant heeft of de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is
boksbeugels
ploertendoders
wurgstokken
werpsterren
vilmessen
ballistische messen
geluiddempers voor vuurwapens
blanke wapens uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen
pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken
katapulten
Andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
Gast TS
Infopolitie Gast

Hallo,
Bijna alle messen groter alseen zakmes hebben wel iets van een stootplaat. Is dan iedere stootplaat verboden? Wat is eigenlijk de exacte definitie van een stootplaat?

Gr. Frank
Wess TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:Hallo,
Bijna alle messen groter alseen zakmes hebben wel iets van een stootplaat. Is dan iedere stootplaat verboden? Wat is eigenlijk de exacte definitie van een stootplaat?

Gr. Frank
Een stootplaat is een verdikking tussen lemmet en handvat. Een hele klein opstaand randje komt hiervoor al in aanmerking.
Een stootplaat is bedoeld om het mes met grotere kracht ergens in te kunnen steken. Door bijv je duim ertegen aan te zetten kun je meer kracht zetten. Daarom zijn zulke messen verboden.
Gast TS
Infopolitie Gast

Hallo,
Ik las net dit stukje:

Wat mij betreft kan dit topic wel weg want ik vrees met alle vrezen dat het idee hierachter niet juist is.

Ik vind dat wel getuigen van een erg bekrompen mening. Gelukkig denkt niet iedereen er zo over.
Ik verzamel inderdaad originele WO2 Duitse spullen,maar niet vanwege de ideologie.
Gewoon omdat ze mooi gemaakt zijn.

Ik ben gewoon een PVDA stemmer,als dat je ot rust kan brengen.

Wess: Bedankt voor je hulp!

Gr. Frank
Walter TS
Infopolitie Gast

Nou......PvdA maakt het alleen maar erger...:D

En toch denk ik dat het niet vreemd is dat zulke gedachten ontstaan zoals ik ventileerde. Waarbij ik wel in het midden liet of het wel of niet zo was.

Hoop dat je dat ook begrijpt.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Anonymous schreef: Ik ben gewoon een PVDA stemmer,als dat je ot rust kan brengen.
:censored: :censored: :censored: :censored: Solly, kon het even niet laten....
Gesloten