Prestatiecontracten op de schop

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chris87 TS
Infopolitie Gast

Prestatiecontracten op de schop

Ongelezen bericht door Chris87 »

Hallo,

ik lees net op internet dat minister Remkes de prestatiecontracten onder de loep gaat nemen, en de regels zal gaan versoepelen. Wat vinden jullie hiervan???

Remkes verandert prestatiecontracten politie
DEN HAAG - In de nieuwe prestatiecontracten die de overheid met de politie sluit, zullen minder vaste aantallen worden vastgelegd. Zo verdwijnen de vaste quota voor bonnen en transacties na staandehoudingen door de politie. Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) wil meer aansturen op kwaliteit. Verder komen er afspraken over vijf nieuwe thema's in de convenanten.

De bewindsman zei dat dinsdag nadat hij drie onderzoeken over het effect van de eerste generatie convenanten in ontvangst had genomen. „Dat de aantallen verdwijnen, betekent niet dat er niet gehandhaafd gaat worden”, waarschuwde Remkes. Hij hekelde het imago dat de politie een bonnenfabriek is geworden. Dit is volgens hem onjuist. Zo zaten de verkeersboetes door flitspalen en camera's niet in de contracten terwijl velen dachten dat de korpsen zo hun quota wilden halen. Het ging alleen om staandehoudingen.

Uit de onderzoeken blijkt dat de ervaringen positief zijn geweest. Toch vinden de onderzoekers dat de nieuwe contracten meer moeten uitgaan van kwaliteit in plaats van kwantiteit. Remkes wil ook meer balans daarin aanbrengen. Hij heeft de bevindingen dinsdag al besproken met het korpsbeheerdersberaad.

De nieuwe convenanten met de politie gaan gelden voor 2007 en 2008, omdat Remkes het volgende kabinet ruimte wil geven met zijn eigen aanpak. De nieuwe contracten behelzen ook overlast en geweld, de kwaliteit van de opsporing, de gebiedsgebonden politiezorg, zware en georganiseerde criminaliteit en de kwaliteit van het politiepersoneel. Het is de bedoeling dat formuleringen worden bedacht waarmee de politie uit de voeten kan zonder dat er aantallen worden genoemd.

De drie onderzoeken vonden plaats in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap van de Politieacademie. De onderzoekers stelden vast dat negatieve neveneffecten grotendeels zijn uitgebleven de afgelopen jaren. Critici vreesden dat de politie teveel gefixeerd zou zijn op de cijfers en op flutzaken en bureaucratischer zou worden. Dat blijkt mee te vallen.

Volgens de onderzoekers hebben de contracten een positieve aanjagende rol gespeeld bij de professionalisering van de politie. Ze hebben een einde gemaakt aan de grote mate van vrijblijvendheid in de sturing en verantwoording van de politie.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er zal in de praktijk niets of nauwelijks iets veranderen...

In plaats van grootschalige 'korpsafspraken' omtrent cijfers worden deze nu met de individuele diender gemaakt en uiteindelijk zal de uitkomst niet veel verschillen van het huidige systeem...

Oftewel, niet 'blij worden van een oude mus uit je eigen sloot'.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Voor het prestatiecontract "moesten" velen al meer bonnen schrijven dan nu. Leuke politieke opmerking om je weer wat populairder te maken ;)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Over deze prestatie contracten zijn behoorlijk wat verhalen geweest....
Persoonlijk heb ik een grote hekel aan het woord prestatiecontract, omdat het woord een mening geeft van de buitenstaander. Het woord "prestatiecontract" is ingeburgerd en geeft als vooroordeel dat de politie alleen maar bonnen MOET schrijven!!!
Het zogenaamde prestatie contract is geheel uit zijn verband getrokken!!!

Ik ben verplicht als Boa om 325 bonnen te schrijven (mulder + fiscaal, verschil maakt niet uit) op 1 jaar, dat is nog minder dan 1 bon op 1 dag!!!! Waar zijken we over.... Ik schrijf soms meer dan 15 bonnen op 1 dag!! dus ik kom daar persoonlijk makkelijk aan.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Tja, de minister moets 'iets' roepen na het ongezouten commentaar van zijn korpsbeheerders enige weken terug!!!!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Volgens mij zijn Remkes' berichten dat de prestatiecontracten met ingang van volgend jaar veranderd worden ouder dan de kritiek van de korpsbeheerders.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten