Wet mulder en aanrijding.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Wet mulder en aanrijding.

Ongelezen bericht door Gast »

Klopt het dat wanneer je veroorzaker bent van een aanrijding en je ook nog de meeste schade hebt geen mini volgens Wet mulder kan krijgen.
Als dat zo is waar kan ik dit terug vinden
Ik zelf dacht iets van de leidraad pg's ofzo.

Wie kan me helpen.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Ja dat klopt, in artikel 2 van de WAHV (Mulder) het toepassingsgebied van de wet:

Wetstekst

Artikel 2
1. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet, worden op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties opgelegd. Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.
2. Als gedragingen in de zin van het eerste lid worden niet beschouwd die gedragingen waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
Dus bij schade of letsel kan er inderdaad niet worden geschreven voor mulder...

Aanv: Bedenk ik me nu ineens, geen adspirant he... :oops:
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Bij een aanrijding waarbij letsel/schade is ontstaan wordt er een proces-verbaal terzake overtreding van het RVV 1990 opgemaakt, waarin de gemaakte overtreding/gedraging wordt omschreven.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

foreverblue schreef:Bij een aanrijding waarbij letsel/schade is ontstaan wordt er een proces-verbaal terzake overtreding van het RVV 1990 opgemaakt, waarin de gemaakte overtreding/gedraging wordt omschreven.
moet zijn:

Bij een aanrijding waarbij letsel/schade is ontstaan kan er een proces-verbaal terzake overtreding van het RVV 1990 opgemaakt......

Wet Mulder is inderdaad niet meer van toepassing, vanwege het schadeverhaal.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Er moet uiteraard wel een relatie zijn tussen de aanrijding en de gedraging. Als je na de aanrijding niet op eerste vordering je rijbewijs kan tonen dan kan je daar gewoon een Mulder voor krijgen.
Stay safe out there.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Nee, dat ben ik niet met je eens, ook niet gerelateerde feiten kan er geen mulder worden geschreven.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

er staat toch:

Wetstekst

Gedragingen waardoor letsel ontstaan is.
mij lijkt het dus dat het alleen niet mag voor de gedragingen waar door een aanrijding heeft plaatsgevonden.

oorzaak en gevolg
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Swat heeft gelijk ( en Guido dus ook ;) ).

Als de muldergedraging niet in relatiestaat dan heb je een mulderfeit en voor een mulderfeit kan je geen PV opmaken.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Dat dacht ik eerst dus ook, maar ik was daarover laatst met iemand in discussie en toen kwamen we toch uit bij de bespreking van S&K, nl:
bespreking schreef:- er mag geen sprake zijn van schade aan goederen of letsel aan personen. Dit geldt ook indien de gedraging geen enkele relatie heeft met bijvoorbeeld het verkeersongeval. Feitelijk betekent dit dat in geval van een aanrijding op grond van een voorrangsfout, geen administratieve sanctie mag worden opgelegd terzake van bijvoorbeeld een gladde band;
Ik weet best dat het maar een bespreking is, maar daar hecht ik toch ook wel wat waarde aan.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Dan zou ik dan liever ondersteund zien door een arrest want dit is inderdaad maar een stukje tekst.

De hele wetgeving werkt met oorzaak/gevolg en ik zie dan niet in waarom je geen prent voor het niet kunnen tonen van een rijbewijs kunt geven.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ja, en nu ik verder aan het zoeken ben denk ik dat ik het ook maar met jullie eens ga worden(en indirect dus ook weer bij mezelf :lol: ) ik vond namelijk op juras wer een stukje waar er weer gesproken word over gerelateerde feiten en niet gerelateerde feiten.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Geloof ons dan eens ;)

rich@infopolitie.nl

Guido TS
Infopolitie Gast

Ach, het kan beide wel denk ik, in ieder geval heb ik de bon nooit terug gehad.
Maar goed, als er toch PV gaat worden opgemaakt vanwege de gedraging, waarom dan niet gelijk de andere feiten daarin meenemen?

kost je (als je toch al gaat tikken) evenveel tijd als het invullen van een mini.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Dat antwoord is heel simpel Guido.

Voor een gedraging KAN je geen proces-verbaal opmaken.

Je hoort zo nu en dan nog wel eens dat men een PV opmaakt als men tegen een aantal gedragingen aanloopt. Dit schrijft men dan weg onder een artikel 5 verbaal. Als er echter geen concreet gevaar of hinder aanwezig is dan gaat dat niet en dan heeft een PV geen meerwaarde.

Je zal dan een keuze moeten maken voor wat je wilt schrijven en als de gevaarsetting niet aanwezig is dan schrijf je 3 mulders en voor de rest geldt het "voordeel schutter" principe.

rich@infopolitie.nl

Guido TS
Infopolitie Gast

volgens mij kan je prima een PV opmaken voor verkeersovertredingen.
Dat kan namelijk met overtredingen van het voertuigreglement ook als je meer dan 3 wilt geven, je moet dan alleen gaan tikken en een ovj zal dan gewoon een vecom boekje pakken en de dingen opgaan tellen....

Tuurlijk moet je kleine dingen klein houden, maar volgens mij KAN het wel zeker bij een aanrijding.
Gesloten