Smurfenspray

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anna TS
Infopolitie Gast

Smurfenspray

Ongelezen bericht door Anna »

Ik had mijn dochter een busje 'smurfenspray' gegeven van het merk X-marker. Ik had gehoord dat het legaal was, ook van de winkel.
Nu heeft de politie dit ingenomen met de verklaring dat dat spul illegaal is.
Ik lees op verschillende plaatsten dat dat dus niet klopt.
Hoe zit het nou?!

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor het antwoord!
koopman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door koopman »

Houd uw dochter van blauwe mannen met een puntmuts dan??? :?

Opmerking van moderator MotoRon

Cor, in dit forumonderdeel proberen we vragen van gasten op een serieuze manier te beantwoorden. Als je de lolbroek wilt uithangen, doe dat dan in de koffiekamer.
de_noorman TS
Infopolitie Gast

Re: Smurfenspray

Ongelezen bericht door de_noorman »

Anna schreef:Ik had mijn dochter een busje 'smurfenspray' gegeven van het merk X-marker. Ik had gehoord dat het legaal was, ook van de winkel.
Nu heeft de politie dit ingenomen met de verklaring dat dat spul illegaal is.
Ik lees op verschillende plaatsten dat dat dus niet klopt.
Hoe zit het nou?!
Het is volledig legaal.

Zie de website van de fabrikant: http://www.psproducts.nl

Kijk met name even op de FAQ-pagina. Daar worden al je vragen beantwoord.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Smurfenspray

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

de_noorman schreef:
Het is volledig legaal.

Zie de website van de fabrikant: http://www.psproducts.nl

Kijk met name even op de FAQ-pagina. Daar worden al je vragen beantwoord.
Ik kijk dus op de web-pagina van de fabrikant en lees daar het volgende:
X-marker is een zelfverdedigingsspray,(Qua uitelijk zou hij verward kunnen worden door het wettelijk verboden traangas of pepperspray maar x-marker is niet verboden door de Nederlandse wetgeving).

Ik denk dat het vetgedrukte gedeelte waarschijnlijk al een grond vormt om het product op basis van de WWM in beslag te nemen! De gelijkenis met pepperspray kan al voldoende zijn, zeker als je zaken gaat vergelijken:

AfbeeldingAfbeelding

Hierdoor kan er sprake zijn van een op een Categorie II ten 6e gelijkend wapen, dat door zijn gelijkenis verboden kan worden op grond van categorie I wapens ten 7e.

Ik zou dus niet zomaar de opmerking van de fabrikant in deze geloven en ervanuit gaan dat het illegaal is|!
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 21 mei 2006, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Even een serieuze reactie maar dan. Volgens de website is het inderdaad legaal, dat zegt naar mijn mening weinig. Ik vind het een twijfelgeval maar de Wet Wapens en Munitie spreekt over giftige, verstikkende, traanverwekkende of weerloosmakende stoffen, welke verboden zijn. Smurfenspray bevat naar mijn oordeel geen één van de zojuist genoemde stoffen, het laat slechts een kleurstof achter. Ik denk dan ook dat de Officier van Justitie het busje smurfenspray terug zal geven. Neem hiervoor contact op met Justitie zelf, of probeer het eerst bij de agent zelf.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Foreverblue: What's in a name!!!!! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
michelh TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door michelh »

Er is wat voor te zeggen. Je kan dingen op verschillende wijze beredeneren. Je hebt dat spul bij je ter verdediging van jezelf of desnoods als middel om je belagers af te schrikken.

Ik heb de overtuiging dat je er iemand letsel mee kunt bezorgen. Spuit het eens in ieamands ogen of zorg er voor dat het in iemands luchtwegen terecht komt. Ik weet wel zeker dat je een probleem hebt.

Het spul is er niet voor bedoeld om iemand weerloos te maken en daarmee vervalt de optie:

Wetstekst

voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen. uitgezonderd medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof;
De stof voldoet niet aan deze omschrijving want de stof is niet bestemd om iemand weerloos te maken.

Echter blijft het dus een voorwerp waarmee je iemand letsel kunt bezorgen en dat kan je weten. Deodorant is immers ook een middel waarmee je iemand kunt verwonden. Daarmee blijft er dus wel een andere bepaling over en dat is deze:

Wetstekst

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en. die niet onder een van de andere categorieën vallen
Je kunt hier 2 dingen lezen:

1: redelijkerwijs kunnen aannemen dat zij bestemd is voor het toebrengen van letsel.

De directe opzet zal lastig te bewijzen zijn maar als je een stapje maakt naar de opzet bij mogelijkheidsbewustzijn dan ben je er al snel want weet niet iedereen dat het slecht voor de ogen en luchtwegen is om daar dergelijke stoffen in te spuiten en kan je niet weten dat deze stof in die lichaamselementen terecht kan komen?

2: De busjes zijn uitermate geschikt om mee te dreigen want het verschil tussen traangas, ko gas en de andere gassen is slecht waarneembaar.

Dan is het vrij simpel: De een heeft het bij zich uit zelfverdediging en een ander voor afdreiging.

Afhankelijk van de situatie is het dus best mogelijk dat het middel strafbaar is.

Het feit dat een fabricant zegt dat het is toegestaan is misschien leuk om je producten beter te verkopen maar het zegt helemaal niets. Opvoersetjes voor de brommer worden ook verkocht en ook die mag je niet op je bromfietsje hebben en kijk ook eens naar een radardetector.

Veel uitspraken zullen er niet zijn maar ik durf het best aan om hier duidelijkheid in te verkrijgen als die mogelijkheid zich voordoet. Maw: Ik maak wel een PV op.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Vind het vergezocht om van een meisje de smurfenspray ibn te nemen en ben ervan overtuigd dat zij deze gaat terugkrijgen als zij een schrijven aan de OVJ richt. Sterker nog ik ken al legio sepot 02 zaken.

Met alle respect de WWM is m.i. niet bedoeld voor x-marker en dan moeten we niet in paniek die gaan gebruiken omdat we eigenlijk niet weten wat we met x-marker aan moeten.

Als mijn dochter "die" leeftijd heeft krijgt ze van mij, naast karateles :wink: ook een klein busje deo mee.

x-marker lekker laten gaan en niet opeens in paniek gaan raken en de wetboeken doorspitten om maar IETS te vinden dit streeft zijn doel voorbij.

mashi
Anna TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Anna »

Heel hartelijk dank voor de seriezue antwoorden!

Ik heb inmiddels iets verder gespit en vond dit als aanwijzing:
De werkgroep advies wapens en munitie heeft bepaalt dat een product zoals X-Marker niet onder de wapenwet valt en de minister van Justitie heeft dit advies opgevolgd. Dus X-Marker is geen verboden wapen en valt derhalve ook niet onder Artikel 2 catergorie II onder 6 van de Wet Wapens en Munitie.
http://www.inkoopactie.net/topic/nl2d7hkl
Dat advies kan ik niet vinden, maar ik ga er vanuit dat dit klopt.

Wat is OVJ?
Officier van Justistie?
Ligt het niet ergens in een la dan? Wat doet de politie eigenlijk met dat soort ingenomen zaken?
Er staat ook in de link die ik gaf dat de politie het onderzoekt en dan teruggeeft als het niet illegaal is. (Zij had het alleen in bezit bovendien)
Hoe is de procedure hierbij?
Wat is een sepot 02 zaak?

Mijn dochter wil nu eindelijk ook op karate-les en daar ben ik heel blij mee, want zij is al enkele malen bedreigd en geslagen en geschopt zelfs.

mashi schreef:Vind het vergezocht om van een meisje de smurfenspray ibn te nemen en ben ervan overtuigd dat zij deze gaat terugkrijgen als zij een schrijven aan de OVJ richt. Sterker nog ik ken al legio sepot 02 zaken.

Met alle respect de WWM is m.i. niet bedoeld voor x-marker en dan moeten we niet in paniek die gaan gebruiken omdat we eigenlijk niet weten wat we met x-marker aan moeten.

Als mijn dochter "die" leeftijd heeft krijgt ze van mij, naast karateles :wink: ook een klein busje deo mee.

x-marker lekker laten gaan en niet opeens in paniek gaan raken en de wetboeken doorspitten om maar IETS te vinden dit streeft zijn doel voorbij.

mashi
michelh TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door michelh »

Wat is een sepot 02 zaak?

Sepot is een vakterm voor geseponeerd, geen verdere strafvervolging.
02 is een code aanduiding voor geen overtuigend of wettig bewijs.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Het zal zeker niet onder een categorie 2 wapen weggeschreven kunnen worden omdat het niet binnen de omschrijving past.

Ik ben het echter wel met Michel eens dat het onder bepaalde omstandigheden als een wapen aangemerkt kan worden maar daarbij zijn de feiten en omstandigheden bepalend.

Een sepo 02 met dergelijke zaken is in principe apart want waarom zou je PV opmaken terwijl er plenty collega's aan een bureau zijn die weten dat de x marker in veel gevallen niet als een wapen aangemerkt wordt.

Het is dus feitelijk zonde van je tijd om een PV op te maken als de feiten en omstandigheden niet aanwezig zijn.

Dit is ten eerste zonde van je tijd en het is ook weer een extra sepo en daar is men ook niet kapot van.

Derhalve is het dus ook van belang dat je in een dergelijke situatie even kort overleg hebt met een taakaccenthouder want dit kan je dus weer tijd en een sepo schelen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten