Voor de lol schieten?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Respectje TS
Infopolitie Gast

Voor de lol schieten?

Ongelezen bericht door Respectje »

Hoi,

Weet één van jullie of Airsoft nou verboden is in Nederland of de look a like wapens? Want het gaat mij puur alleen om het mechanisme van een airsoft wapen, ik bestel niet het wapen zelf wat dus verboden is omdat het op een bestaand wapen lijkt.

Zou ik dit gewoon via de post kunnen laten bezorgen zonder dat ze het "tegenhouden"?
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Castaway »

De Airsoft valt onder categorie 1 van de Wet Wapens en Munitie:

Art.2 lid 7 WWM:
- Andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
Dit zijn dus voorwerpen die de minister van Justitie heeft aangewezen omdat zij een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of omdat zij zo sterk lijken op een echt wapen dat zij voor dreiging geschikt zijn, zoals bepaalde speelgoed-, lucht-, gas- en veerdrukwapens, werppennen, airsoft-guns of tafelaanstekers in de vorm van een handgranaat.

Voor wat betreft het binnenwerk/mechaniek dat het uit een wapen afkomstig is zal art.3 lid 1 van toepassing zijn:

Art.3 lid 1 WWM
De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.

En artikel 13 voor het vervoeren en voor handen hebben (van onderdelen) van het wapen:

Art.13 lid 1 WWM
Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Castaway »

O ja, over de titel van dit topic: "Voor de lol schieten?". De consequenties hiervan staan in artikel 55:

Art.55 lid 3 sub. b WWM:
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft:
a. hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, en het feit begaat met betrekking tot een wapen van categorie II, of een vuurwapen van categorie III;
b. hij die handelt in strijd met de artikelen 13, eerste lid, of 26, eerste lid, aan boord van een luchtvaartuig of op een luchtvaartterrein, als omschreven in artikel 1 van de Luchtvaartwet.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Samengevat: niet doen dus!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom is dit verboden? Het lijkt toch niet op een echt wapen en vormt dus geen "bedreiging" voor andere mensen zodat zij denken dat het een bestaand wapen is. Luchtbuksen lijken toch ook niet op echte wapens en zijn wel legaal? Kortom, ik vervang alleen het luchtbuks meganiek door een airsoft meganiek om in mijn tuin achter snel achter elkaar op metalen plaatjes te schieten die dan omvallen.

Ik ga er geen airsoft wedstrijden mee houden ofzo hoor!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Het punt is dat heel veel airsoft wapens lijken op echte wapens. En volgens de WWM mag je die dus daarom onder andere niet invoeren of voorhanden hebben. Op het moment dat je een dergelijk wapen bijvoorbeeld in de USA bestelt en naar Nederland laat transporteren, pleeg je dus al een misdrijf.

Het feit dat je het 'verpakkingsmateriaal' (plastic waardoor het op een echt wapen lijkt) weggooit doet dan niet terzake.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Gast TS
Infopolitie Gast

Maar ik ga geeneens een totaal geweer bestellen, alleen maar dit:

Gearbox: Hier worden de balletjes afgeschoten door een veer.
Afbeelding

Loop: Wordt gemonteerd aan de Gearbox met binnenin nog de barrel waaruit de balletjes een draai maken en hun richting nog wordt gecorriceerd.
Afbeelding
Afbeelding

Dan nog een magazijn, batterij en een paar balletjes. Je kan mij niet wijsmaken dat deze spullen op een bestaand wapen lijken.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Als onderdelen misschien niet maar aan elkaar gemonteerd?
Gast TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Als onderdelen misschien niet maar aan elkaar gemonteerd?
Dan lijkt het nog steeds niet op een echt wapen omdat het geen omhulsel heeft.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ook een schiet-sleutelhanger lijkt niet op een wapen (omhulsel) maar is dat wel!

Afbeelding

Ik vind de gearbox van je airsoftwapen al lijken op een trekkergroep; met de loop er in lijkt het al op een wapen. En dat kan ook al verboden zijn.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Gast TS
Infopolitie Gast

ThunderSTreak schreef:Ook een schiet-sleutelhanger lijkt niet op een wapen (omhulsel) maar is dat wel!

Afbeelding

Ik vind de gearbox van je airsoftwapen al lijken op een trekkergroep; met de loop er in lijkt het al op een wapen. En dat kan ook al verboden zijn.
Heb jij wel eens een luchtbuks vanbinnen gezien? Ziet er precies ook zo uit, en dat is wel legaal?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ja, omdat die nu net specifiek als wapen in de wet wapens en munitie genoemd staat als zijnde toegestaan, onder voorwaarden.

Een airsoft heeft die vermelding niet in de wet en is daarmee dus...... niet toegestaan.

Afbeelding

Iedereen denkt: dit is een pen. In werkelijkheid schiet dit kreng dus .22 munitie.

Afbeelding
Mooie paraplu's nietwaar? Alleen jammer dat het vuurwapens zijn.

Afbeelding
Beetje oude telefoon, maar hij schiet als de beste......

en ter afsluiting:

Afbeelding
Mooi zakmes, maar wel een met een nare eigenschap:
Afbeelding
Het schiet........
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

Heb net even gegoogled op airsoft....

En ik vind ze er behoorlijk echt uitzien.

http://www.softairgun.net/

Wat wil je doen dan?

het binnenwerk apart bestellen, om daarna de rest te laten overkomen?

Johan
Jordi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jordi »

J o h a n schreef:Heb net even gegoogled op airsoft....

En ik vind ze er behoorlijk echt uitzien.

http://www.softairgun.net/

Wat wil je doen dan?

het binnenwerk apart bestellen, om daarna de rest te laten overkomen?

Johan

Opmerking van moderator zijlvaart67

Op dit forum hanteren wij uitsluitend netjes en beschaafd spraakgebruik. Het, wellicht populaire, 'afzeiken' wordt hier dus niet geaccepteerd.
(...)Alinea verwijderd(...)

Hij gaat ermee het binnenwerk vervangen van een legale (gedoogde, kan mij het schelen) buks.
sentinel1984 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sentinel1984 »

airsoft, en/of bb guns zijn in nederland verboden. Daar is de wet vrij duidelijk in. Mocht je het er toch niet eens zijn met dit besluit kun je contact op nemen met je BW
Gesloten