Bromfietsaanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Oles TS
Infopolitie Gast

Bromfietsaanhanger

Ongelezen bericht door Oles »

Hoi,

Ik heb een vraag over een bromfietsaanhanger, want ik weet niet of ik een aanhanger achter mijn bromfiets mag hangen en er mee rijden over de openbare weg?

Z.s.m. een antwoord terug.

Met vriendelijke groet,
Oles
Marcje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marcje »

Er bestaat de mogelijkheid om een aanhanger achter de bromfiets te vervoeren. Er moet dan aan de volgende eisen worden voldaan:

De aanhangwagen mag niet breder en hoger zijn dan 1,00 meter.
De aanhangwagen mogen slechts over één as beschikken.
De totale massa van de aanhangwagen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;
De afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 meter.

Wat verlichting betreft moet de aanhangwagen zijn voorzien van:
Één of twee achterlichten
Twee niet driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde
Tenminste één niet driehoekige ambergele retroreflector aan elke zijkant

Daarnaast mag de aanhangwagen zijn voorzien van:
Richtingaanwijzers
Één of twee remlichten
Één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde

De koppeling onderscheidenlijk de dissel van de aanhangwagen moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet zijn doorgeroest. Tevens mogen de voor de overbrenging van de krachten noodzakelijke onderdelen niet gescheurd, gebroken dan wel overmatig versleten zijn.
Voor een aanhangwagen gelden dezelfde regels wat betreft het frame, assen, wielen en de banden, als die van een bromfiets.

Wanneer er een zijspanwagen aan de bromfiets is gemonteerd moet er aan de volgende eisen zijn voldaan:
Een aan een bromfiets gekoppelde zijspanwagen moet deugdelijk aan het frame of aan de zelfdragende constructie zijn bevestigd.
Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, moeten zijn voorzien van een niet-driehoekige rode retroreflector.
Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, mogen zijn voorzien van:

een stadslicht aan de uiterste buitenzijde van het voertuig
een achterlicht
richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten
een remlicht
een naar voren gerichte witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, aangebracht aan de uiterste buitenzijde ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig
tcf TS
Infopolitie Gast

Re: Bromfietsaanhanger

Ongelezen bericht door tcf »

Oles schreef:Hoi,

Ik heb een vraag over een bromfietsaanhanger, want ik weet niet of ik een aanhanger achter mijn bromfiets mag hangen en er mee rijden over de openbare weg?

Z.s.m. een antwoord terug.

Met vriendelijke groet,
Oles
Hoi Oles,

Je mag een aanhangwagen onder bepaalde eisen/voorwaarden achter je bromfiets koppelen.

Verbinding tussen bromfiets en aanhangwagen

Artikel 3.6.52

De mechanische koppelinrichting, indien aanwezig, van een bromfiets en de bevestiging daarvan aan het voertuig moeten voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

Verbinding tussen bromfiets en aanhangwagen
Artikel 5.6.66

Indien de bromfiets is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken of vervormd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging.

Bij een inrichting als bedoeld in het eerste lid, die is voorzien van een koppelingskogel met een nominale diameter van 50 mm:

moet de diameter van de kogel ten minste 49 mm bedragen;

moet de sluit- en borginrichting van een afneembare kogel goed werken en moet de bevestiging van het kogelgedeelte nagenoeg spelingvrij zijn.

Afmetingen en massa’s
Artikel 5.6.6

Bromfietsen en daardoor voortbewogen aanhangwagens
Artikel 5.18.26
Bromfietsen op twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.

Bromfietsen op meer dan twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 2,00 m.

Artikel 5.18.27
Aanhangwagens achter bromfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;

de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;

de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;

de afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 m.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Oles schreef:Z.s.m. een antwoord terug.
Hmm, snelle antwoorden gekregen. Het helpt kennelijk als je er dwingend om vraagt.

Hij had voorlopig van mij geen antwoord gehad... Zeker als blijkt dat de gegeven snelle antwoorden nog niet zijn gelezen door dezelfde, kennelijk heeel veel haast hebbende Oles.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

thijeleo schreef:Hmm, snelle antwoorden gekregen. Het helpt kennelijk als je er dwingend om vraagt.
De snelheid van antwoorden is toch altijd zo hoog... :wink:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten