boete betaald en toch voorkomen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sofia TS
Infopolitie Gast

boete betaald en toch voorkomen?

Ongelezen bericht door Sofia »

Ik ben vorig jaar oktober aangehouden terwijl ik teveel alcohol had gedronken. Boete betaald, maar te laat, in februari. Wel gebeld met CJIB en Parket dat het te laat was. Gelijk overgemaakt. Maar moet toch voorkomen. Weer gebeld en bankafschrift gefaxed. Had geen zin.
Iemand enig idee waarom, en wat er dan gaat gebeuren?
Walter TS
Infopolitie Gast

Re: boete betaald en toch voorkomen?

Ongelezen bericht door Walter »

Sofia schreef:Ik ben vorig jaar oktober aangehouden terwijl ik teveel alcohol had gedronken. Boete betaald, maar te laat, in februari. Wel gebeld met CJIB en Parket dat het te laat was. Gelijk overgemaakt. Maar moet toch voorkomen. Weer gebeld en bankafschrift gefaxed. Had geen zin.
blijkbaar gaat er OF wat fout bij het OM OF ze vinden het toch dusdanig ernstig dat ze voor een ontzegging/inhouding voor langere termijn van je rijbevoegdheid gaan. Maar verbaas je ook niet als ter zitting wordt gemeld dat ze zaak al is afgedaan. Zou nergens meer vreemdvan opkijken in dit prachtige land.
Gast TS
Infopolitie Gast

Re: boete betaald en toch voorkomen?

Ongelezen bericht door Gast »

Walter schreef:
Sofia schreef:Ik ben vorig jaar oktober aangehouden terwijl ik teveel alcohol had gedronken. Boete betaald, maar te laat, in februari. Wel gebeld met CJIB en Parket dat het te laat was. Gelijk overgemaakt. Maar moet toch voorkomen. Weer gebeld en bankafschrift gefaxed. Had geen zin.
blijkbaar gaat er OF wat fout bij het OM OF ze vinden het toch dusdanig ernstig dat ze voor een ontzegging/inhouding voor langere termijn van je rijbevoegdheid gaan. Maar verbaas je ook niet als ter zitting wordt gemeld dat ze zaak al is afgedaan. Zou nergens meer vreemdvan opkijken in dit prachtige land.
Volgens mij viel dat wel mee. De boete was 'maar' 220. De norm is 220 microgram en ik had 320. Weet niet wat voor promillage dat is. ben benieuwd. dank je wel vor je antwoord iig
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De boete die u thuisgestuurd heeft gekregen, betrof een zogenaamd 'transactievoorstel'...
Aangezien u deze niet binnen de aangegeven termijn heeft betaald, moet u nu voor de rechtbank verschijnen en 'ter zitting' wordt er altijd een hogere straf geeist dan bij het transactievoorstel...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Hilde schreef:Ik werk zelf bij het OM en dit soort situaties komt inderdaad vaker voor. Het is zo dat als een transactie te laat binnenkomt, het bedrag niet meer geaccepteerd wordt en teruggestort wordt. Dit gebeurt geheel automatisch. Bij ons is het echter zo, dat als dit gebeurt is en de betreffende persoon neemt contact op met het parket, dit voorgelegd wordt aan de parketsecretaris. Indien de betaling slechts een aantal dagen te laat is binnengekomen, is de secretaris vaak welwillend een nieuwe transactie aan te bieden met een nieuwe uiterste betaaldatum. Dit gaat natuurlijk niet op als de betaling weken cq. maanden te laat is binnengekomen.
Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de soort zaak en de achtergrond van de persoon (recidive etc.)

groetjes,
Hilde
Inderdaad tot voor enkele jaren (toen de inning nog niet door het CJIB werd gedaan) was men vrij coulant met te laat betaalde transactievoorstellen. Zolang de zaak nog niet op een terechtzitting stond accepteerde men de (te laat) betaalde transactie (onder het mom van binnen is binnen).
Nu het CJIB is belast met de inning past men de betaaltermijn onverkort toe. Te laat is te laat en het geld wordt teruggestort.
Weliswaar is dit conform de regels maar gezien de vele zaken die voor de rechter gebracht moeten worden zou enige soepelheid efficienter werken omdat op de terechtzitting de rechter bij een dergelijk verweer toch vaak net zo hoog vonnist als het transactievoorstel.
Stay safe out there.
Gesloten