scooters flitsen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

gerrie TS
Infopolitie Gast

scooters flitsen?

Ongelezen bericht door gerrie »

Leuk hoor die kentekenplaten op scooters/brommers en snorfietsen. Als reden wordt vnl het voorkomen van diefstal en opsporen van gestolen voertuigen genoemd. Maar is een belangrijke reden ook niet het kunnen flitsen van de snelheidsduivels? Ik heb nog niet gehoord dat dat al gebeurd maar het komt vast! Vraag me alleen nog af hoe dat dan werkt. Om geflitst te worden moet de scooter dan harder rijden dan de toegestane snelheid van motorvoertuigen? Of kan het alleen met een lasergun. Best een leuke nieuwe inkomstenbron. :wink:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoeveel scooterdiefstallen het gaat schelen. Dan kan de premie voor de verzekering zeker ook wel omlaag? :?
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Zodra het aantal incidenten met brommers en snorfietsen afneemt, merk je het op termijn idd vanzelf in de premie voor de verzekering. Als je je aan de verkeersregels houdt, heeft zo'n kentekenplaat dus afgezien van de kosten voor het schouwen ed alleen maar voordeel voor de rijders.
Idd kan een bromfiets nu ook geflitst worden.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: scooters flitsen?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

gerrie schreef:Maar is een belangrijke reden ook niet het kunnen flitsen van de snelheidsduivels? Ik heb nog niet gehoord dat dat al gebeurd maar het komt vast! Vraag me alleen nog af hoe dat dan werkt. Om geflitst te worden moet de scooter dan harder rijden dan de toegestane snelheid van motorvoertuigen? Of kan het alleen met een lasergun. Best een leuke nieuwe inkomstenbron. :wink:
Lasergun kon al heb ik vorig jaar april gemerkt ;).

Dat bromfietsen ook geflitst kunnen worden heb ik wel als reden gehoord. Maar een flitspaal zal je zien als voertuig en pas "afgaan" zodra de snelheid waarop hij is ingesteld overtreden wordt. Dus als je met 79 door de bebouwde kom vliegt zal je zeker een boete thuiskrijgen. Of deze is voor 49 te hard (bromfiets mag maar 30 bibeko hè) of voor 29 te hard durf ik niet te zeggen. Dat hangt er vanaf wie of wat de kentekens overneemt. Met de digitale flitspalen hoeft er niemand meer naar de foto te kijken dus dan zou je in theorie die laatste hebben maar zoveel digitale flitspalen zijn er nog niet. Als je met (gecorrigeerd) 80 of meer langs de flitspaal vliegt is dat geen mulder meer en word het boetebedrag door de Officier van Justitie bepaald en dan kan je er denk ik wel donder op zeggen dat het een heel duur geintje gaat worden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Vanaf 1 september 2005 krijgen bromfietsers een eigen kentekenbewijs en een eigen kentekenplaat. Hierdoor worden bij de RDW de technische gegevens en de gegevens van de eigenaar/houder geregistreerd.

Voor de politie is het zo dat een bromfietskenteken nu makkelijker op te vragen is. Immers kan de politie het register van de RDW bevragen. Voorheen hadden bromfieters een verzekeringsplaatje. De gegevens waren toen alleen via de verzekering op te vragen. Omdat gegevens nu makkelijker op te vragen zijn, hoopt de politie dus dat het stelen van een bromfiets met een kentekenplaat inderdaad minder aantrekkelijk word.

En een bekeuring krijgen van de politie kan inderdaad ook via het verzekeringsplaatje :wink:
Wouter1987 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wouter1987 »

Ja, het kan wel via een verzekeringsplaatje. Maar de verzekeringsmaatschappij mag geen persoonlijke gegevens vrijgeven.

Het kan dus wel, maar mag niet via een verzekeringsplaatje.

Ik zal is wat opzoeken hierover op een bekend scooterforum.

Groetjes
Wouter
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Wouter1987 schreef:
Ik zal is wat opzoeken hierover op een bekend scooterforum.
Ik denk dat de kennis omtrent het uitschrijven van bekeuringen op een politieforum beter is dan op een scooterforum ;)
Wouter1987 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wouter1987 »

haha, ja dat zeker. Ik heb nu nog even niks gevonden, maar volgens mij mag het uitschrijven wel maar de gegevens morgen niet vrijgegeven worden door de maatschappij.
men in blue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door men in blue »

1.
De digitale snelheidscameras registreren ook verschillen in kentekens van vrachtauto's en aanhangwagens. Bromfietskentekens worden dus ook als bromfietskenteken herkend met de daarbij behorende max. snelheid.

2.
Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad om bij een verzekeringsmaatschappij de gegevens van de verzekeringsnemer te krijgen.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

men in blue schreef:2.
Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad om bij een verzekeringsmaatschappij de gegevens van de verzekeringsnemer te krijgen.
Same here. Ik weet wel zeker dat er via de verzekeringsmaatschappij gewoon de gegevens van de verzekeringsnemer op te vragen zijn, ondanks wat er op een scooterforum gezegd word. Verzekerinsmaatschappijen hebben daar meestal een eigen afdeling voor die deze verzoeken vanaf de kant van de politie in behandeling nemen.

Zullen misschien een paar mensen het weer niet mee eens zijn en moord en brand gaan schreeuwen, aangezien scooterrijdend nederland niet altijd zo'n positief beeld heeft van de politie, maar de politie helpt de verzekeringsmaatschappijen (denk bijvoorbeeld verzamelen van gegevens bij een aanrijding), en andersom werkt dat ook dus. Maar bevragen via de RDW gaat een stuk sneller :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

men in blue schreef:Bromfietskentekens worden dus ook als bromfietskenteken herkend met de daarbij behorende max. snelheid.
Je maakt mensen graag een beetje bang, begrijp ik... :wink:

Een flitspaal past z'n meting inderdaad aan, aan de categorie voertuigen die hij waarneemt. Dit gebeurt echter op basis van het 'volume' van het waargenomen object... en aangezien een bromfiets hierin veel teveel lijkt op een motorfiets, verwacht ik hier niet teveel van...

Ik weiger ook echt te geloven dat er nu opeens, vanwege de invoering van een kentekenplaat, een 'snelheidsjacht' op brommertjes wordt ontketend...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Die jacht was er voor mij al :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

:lol: :lol: :lol:

Ja, als je het zo bekijkt... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

En nu zal je ook weinig bromfietsers tegenkomen op de autosnelwegen, denk ik zo 8)
men in blue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door men in blue »

zijlvaart67 schreef:
men in blue schreef:Bromfietskentekens worden dus ook als bromfietskenteken herkend met de daarbij behorende max. snelheid.
Je maakt mensen graag een beetje bang, begrijp ik... :wink:

Een flitspaal past z'n meting inderdaad aan, aan de categorie voertuigen die hij waarneemt. Dit gebeurt echter op basis van het 'volume' van het waargenomen object... en aangezien een bromfiets hierin veel teveel lijkt op een motorfiets, verwacht ik hier niet teveel van...

Ik weiger ook echt te geloven dat er nu opeens, vanwege de invoering van een kentekenplaat, een 'snelheidsjacht' op brommertjes wordt ontketend...

Koen ik maak alleen moedertjes bang die hun kinderen wijzen op een boze agent.

Maar even serieus.... De digitale meetapparatuur "herkend" het voertuig aan de hand van de RDW gegevens en ziet het verschil tussen een auto, aanhangwagen, vrachtwagen, motor EN bromfiets........
jerooney TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door jerooney »

hoe hard mag je dan buiten de bebouwde kom?? gwoon snelweg waar auto,s 80 moge bij hoe hard kunne wij dan geflitst worden? en ik had gehoord dat hier in de kempen(brabant) maar 2 camera,s hebben dus maar 2 werken over heel de kempen
Gesloten