Begin van dit jaar heb ik een bekeuring gekregen vanwege het overschrijden van mijn parkeertijd. Mijn auto stond in een blauwe zone geparkeerd waar maximaal 2 uur geparkeerd mocht worden. De schijf in mijn auto stond tussen 9.30 en 10.00 uur (Meer richting 10 uur). Ik was in de overtuiging dat de schijf op 10 uur stond en heb mijn auto verlaten. Bij terugkomst, het was 11.55 uur, vond ik een parkeerboete onder mijn ruitenwisser. De vermelde parkeertijd van mijn schijf op deze bon was 9.30 uur. De bekeuring was 11.51 uur uitgeschreven. Aangezien ik in de veronderstelling was dat mijn schijf op 10 uur stond, was ik tot iets voor 12en weg. Ik heb een bezwaarschrift ingediend. Deze is afgewezen. In de afwijzing zat geen bewijs, enkel een overzicht van de parkeerwachten dat hij een belofte had gedaan en dat de tijd overschreden was.
Naar aanleiding van dit verhaal heb ik 3 vragen:
1. Ik zou willen weten of alleen een afwijzingsbrief met overzicht van de belofte van de controleur voldoende is om mijn ongelijk te bewijzen?
2. Als een parkeerschijf tussen half en heel staat, geldt dan de halve tijd (dus in het nadeel van de parkeerder)?
3. Wat kan ik nu nog doen om mijn recht te halen?
Parkeerboete in een blauwe zone (max. 2 uur parkeren)
Moderator: Moderatorteam
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
1. Ja, de eed/belofte weegt zwaar voor een OVJ/rechter. Je legt de eed/belofte immers niet voor niets af.
2. De tijd mag met een halfuur naar boven worden afgerond.
3. Betalen vrees ik. Mocht u toch vol goede moed zijn, kunt u nog in beroep gaan bij de kantonrechter. U zult dan echter wel eerst moeten betalen. Mocht de kantonrechter u gelijk geven, dan krijg u uw geld terug.
Succes.
2. De tijd mag met een halfuur naar boven worden afgerond.
3. Betalen vrees ik. Mocht u toch vol goede moed zijn, kunt u nog in beroep gaan bij de kantonrechter. U zult dan echter wel eerst moeten betalen. Mocht de kantonrechter u gelijk geven, dan krijg u uw geld terug.
Succes.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Jammer dat de ambtenaar zelf niet zo aardig is om dat te doen als hij ziet dat de kaarthouder het nog niet gedaan heeft. Vandaar natuurlijk dat er zoveel mensen een pokkehekel aan de bonnenschrijvers hebben. Volkomen terecht, dat spreekt voor zich.Guido schreef:u mag de tijd afronden naar een heel uur, dat moet u ZELF doen en niet de ambtenaar.
Er is inderdaag geen "bewijs" nodig.
De waarneming van de collega of parkeerwachter is het bewijs.