hallo,
ik heb een golf 2 en daar heb ik nu wielen onder die een stukje buiten de wielkasten uitsteken tot hoeverre mag dit?? of is daar geen wet aan gebonden..
groeten sjoerd
spoorbreedte
Moderator: Moderatorteam
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Hiervoor zijn in het Voertuigreglement o.a. de volgende artikelen van toepassing:
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Dat betekent, dat als de wielen verder naar buiten komen, ze ook verder naar binnen moeten komen. (het hart van het wiel moet ongeveer op dezelfde plaats blijven) en
Artikel 5.2.48
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Dat betekent, dat als de wielen verder naar buiten komen, ze ook verder naar binnen moeten komen. (het hart van het wiel moet ongeveer op dezelfde plaats blijven) en
Artikel 5.2.48
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
ahum... sorry
Kan verwijderd worden, niet goeed gelezen
Kan verwijderd worden, niet goeed gelezen
Laatst gewijzigd door Julio op 09 apr 2006, 08:01, 2 keer totaal gewijzigd.
-
wout TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Wout,wout schreef:Als Gast het antwoord van Gelderblom nog eens opnieuw leest, dan zie je dat dat er ook staat...
Er staan 2 artikelen en zolang je auto breder is dan 1.50 m dan zit verbreding van de spoorbreedte met 30mm binnen de 2%.
Jouw redenering gaat niet altijd op.
Stel je hebt een bandenmaat van 200 mm, en een spoorbreedte van 1,28 meter, waarbij de banden 1 centimeter binnen de wielkast blijven. Even uitgaande van de maat van de wielkasten als grootste breedte van het voertuig, zou het voertuig precies 1,50 meter breed zijn.
Als je in dit geval de spoorbreedte zo wijzigt, dat bij gelijkblijvende wielen, de banden 3 centimeter buiten de kast uitsteken, wordt de spoorbreedte dus 8 cm vergroot.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
MotoRon, jouw redenering gaat wel op, maar hoeft cijfermatig niet juist te zijn. Dat hangt af van de ET (Einpress tiefe) van de velg. Hoe lager de ET des te meer de velg (het wiel) naar buiten steekt.
De ET is de afstand in milimeters tussen de verticale middellijn van de velg en de bevestigingspunten. Bij een ET van 36mm zitten de bevestigingspunten meer naar binnen dan bij een ET waarde van 46mm bij dezelfde velgmaat. Bij 36 mm steekt de velg dus verder naar buiten.
Voor ieder autotype geldt een tolerantie waartussen de ET mag liggen bij een bepaalde velgmaat. Anders zou de band te veel naar binnen of naar buiten steken. Bij overschrijding van die marge wordt niet meer voldaan aan de constructieeisen waardoor de veiligheid in het geding komt. Dat heeft ook weer te maken met de door de contructie toegestane tolerantie in spoorbreedte.
(zie o.a richlijn 92/23/EEG en 70/311/EEG
)
p.s. Als je b.v. winterbanden (en velgen) voor jouw auto wil aanschaffen op andere velgen dan is het heel verstandig die waarde te kennen, aangezien winterbanden niet altijd leverbaar zijn in de standaard bandenmaat van het voertuig. Bij mij het geval. Dan moet je ook gaan rekenen omdat bij het monteren van een andere velg en bandenmaat ook de snelheidsmeter gaat afwijken.
De ET is de afstand in milimeters tussen de verticale middellijn van de velg en de bevestigingspunten. Bij een ET van 36mm zitten de bevestigingspunten meer naar binnen dan bij een ET waarde van 46mm bij dezelfde velgmaat. Bij 36 mm steekt de velg dus verder naar buiten.
Voor ieder autotype geldt een tolerantie waartussen de ET mag liggen bij een bepaalde velgmaat. Anders zou de band te veel naar binnen of naar buiten steken. Bij overschrijding van die marge wordt niet meer voldaan aan de constructieeisen waardoor de veiligheid in het geding komt. Dat heeft ook weer te maken met de door de contructie toegestane tolerantie in spoorbreedte.
(zie o.a richlijn 92/23/EEG en 70/311/EEG
p.s. Als je b.v. winterbanden (en velgen) voor jouw auto wil aanschaffen op andere velgen dan is het heel verstandig die waarde te kennen, aangezien winterbanden niet altijd leverbaar zijn in de standaard bandenmaat van het voertuig. Bij mij het geval. Dan moet je ook gaan rekenen omdat bij het monteren van een andere velg en bandenmaat ook de snelheidsmeter gaat afwijken.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 09 apr 2006, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Mofkap,
mijn voorbeeld was om aan te geven dat je niet zondermeer kunt stellen dat bij een voertuigbreedte van 1,50 m of meer, en het uitsteken (3 cm) van de banden, je altijd safe zit v.w.b. de spoorbreedte-marge.
Het klopt dat de ET-waarde van belang is, maar daarvoor stelde ik ook "bij gelijkblijvende wielen", hetgeen inhoud dezelfde velgen en banden. Daarmee is er dus geen sprake van een wijziging in de ET-waarde, omdat dezelfde velg op het voertuig blijft.
mijn voorbeeld was om aan te geven dat je niet zondermeer kunt stellen dat bij een voertuigbreedte van 1,50 m of meer, en het uitsteken (3 cm) van de banden, je altijd safe zit v.w.b. de spoorbreedte-marge.
Het klopt dat de ET-waarde van belang is, maar daarvoor stelde ik ook "bij gelijkblijvende wielen", hetgeen inhoud dezelfde velgen en banden. Daarmee is er dus geen sprake van een wijziging in de ET-waarde, omdat dezelfde velg op het voertuig blijft.