Hoe kan het zijn dat je bekeurd wordt voor door rood licht rijden, terwijl bij het passeren het licht
net op oranje springt en er wettelijk zelfs een 3 sec tussen oranje licht en het rood licht behoort te zitten.
Iemand een verklaring ??
En iemand enig idee voor een bezwaarschrift te schrijven...
Alvast bedankt.
stoplicht
Moderator: Moderatorteam
Daar kan niemand een verklaring voor geven omdat hoogstwaarschijnlijk niemand van dit forum er bij is geweest.
Het kan dus zijn dat je zelf verkeerd hebt gezien dat het licht van groen op oranje (ambergeel) sprong. Of dat de verbalisant het verkeerd heeft gezien, kan ook natuurlijk.
Als het een camera is geweest die iets geregistreerd heeft is het alweer eenvoudiger.
Overigens ben ik benieuwd naar de wetgeving over de verplichte 3 seconden tussen oranje en rood.
En wat betreft het bezwaarschrift; heel simpel, gewoon je verhaal beschrijven.
Het kan dus zijn dat je zelf verkeerd hebt gezien dat het licht van groen op oranje (ambergeel) sprong. Of dat de verbalisant het verkeerd heeft gezien, kan ook natuurlijk.
Als het een camera is geweest die iets geregistreerd heeft is het alweer eenvoudiger.
Overigens ben ik benieuwd naar de wetgeving over de verplichte 3 seconden tussen oranje en rood.
En wat betreft het bezwaarschrift; heel simpel, gewoon je verhaal beschrijven.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Beste gast,
ik wil je graag verwijzen naar:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=8964
Wettelijk gezien ben je verplicht om bij oranje licht te stoppen, tenzij daar de gelegenheid niet meer voor is. Daarom is het rijden door oranje licht ook niet strafbaar. Door rood licht rijden is wél strafbaar ( €130,- ). Als u een bekeuring hebt gehad voor het rijden door het rode licht, mag u ervan uitgegaan dat de verbalisant ook daadwerkelijk gezien heeft dat u door het rode licht bent gereden.
ik wil je graag verwijzen naar:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=8964
Wettelijk gezien ben je verplicht om bij oranje licht te stoppen, tenzij daar de gelegenheid niet meer voor is. Daarom is het rijden door oranje licht ook niet strafbaar. Door rood licht rijden is wél strafbaar ( €130,- ). Als u een bekeuring hebt gehad voor het rijden door het rode licht, mag u ervan uitgegaan dat de verbalisant ook daadwerkelijk gezien heeft dat u door het rode licht bent gereden.
Re: stoplicht
Vermeld in je bezwaarschrift dezelfde feiten zoals je ze hier stelt, want dat is toch waar je bezwaarschrift over gaat? Hoeft niet in advocatentaal, of dure bewoordingen, mag gewoon heel kort en bondig. Je krijgt dan van justitie vanzelf bericht terug.iguana schreef:En iemand enig idee voor een bezwaarschrift te schrijven...
Praktijktip: als je deze feiten zo in je bezwaar vermeldt ben ik bang dat je gewoon moet betalen (ik weet het denk ik wel zeker) maar je mag het altijd proberen.
Succes!
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Volgens mij is dit niet wettelijk geregeld, maar gaat het om een richtlijn. Bibeko 3 sec, bubeko 5 sec. Afhankelijk van de situatie kan er voor een afwijking gekozen worden.iguana schreef:wettelijk zelfs een 3 sec tussen oranje licht en het rood licht behoort te zitten.
Iemand een verklaring ??
Uitgaande van 50 KM/u is 3 sec meer dan voldoende om te kunnen stoppen. Bij 70 of 80, is 5 sec voldoende. Meestal zal bij verkeerslichten bubeko de max. snelheid te voren naar 70 worden verlaagd.
Grootste risico bij het rijden door geel, is de zgn dodenseconde. Iemand die ter plaatse goed bekend is, kan erg (te)vroeg oprijden, en dan in botsing komen met iemand die erg (te)laat door geel ging. Vooral voor motorrijders (met hun hoge acceleratie) een beruchte ongevalsoorzaak.
groeten,
j.l.
-
Josan TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Bent u staande gehouden of geflitst. In dat laatste geval kan het goed mogelijk zijn dat u te snel heeft gereden. Veel RLC's (roodlichtcamera's) controleren namelijk ook op de maximumsnelheid.iguana schreef:Hoe kan het zijn dat je bekeurd wordt voor door rood licht rijden, terwijl bij het passeren het licht
net op oranje springt en er wettelijk zelfs een 3 sec tussen oranje licht en het rood licht behoort te zitten.
Iemand een verklaring ??
En iemand enig idee voor een bezwaarschrift te schrijven...
Alvast bedankt.
-
beamer TS
- Infopolitie Gast