tractor rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
petra TS
Infopolitie Gast

tractor rijbewijs

Ongelezen bericht door petra »

ik heb een vraag ,
Heb ik naast mijn gewone rijbewijs ook nog een tractor rijbewijs nodig wanneer ik op de openbare weg wil rijden
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Nee, u kunt gewoon met uw 'normale' rijbewijs een traktor besturen. Een traktorrijbewijs bestaat voor de wegenverkeerswet niet.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En zelfs zonder gewoon rijbewijs kun je met een tractor de weg op, mits je ouder dan 16 jaar bent.
siemco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door siemco »

en als je rijbewijs ingevorderd is?...ik heb wel eens ergens op een site van het o.m. gelezen dat je dan geen motorrijtuigen mag besturen,alles wat met een verbrandingsmotor,electromotor of zelfs op stoom aangedreven wordt...
een trekker heeft een verbrandingsmotor
Laatst gewijzigd door siemco op 14 mar 2006, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Als je bedoelt als je een OBM hebt (dat is iets anders dan rijbewijs ingevorderd)

Met een OBM mag je inderdaad niet op de weg rijden met een motorrijtuig.
siemco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door siemco »

ik weet niet wat een obm inhoud,maar ik vroeg het vanuit het standpunt van een ingevorderd rijbewijs
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

siemco schreef:ik weet niet wat een obm inhoud,maar ik vroeg het vanuit het standpunt van een ingevorderd rijbewijs
OBM = Ontzegging Besturen Motorvoertuigen.

Dit is een bijkomende strafmaatregel die door de rechter opgelegd kan worden voor diverse feiten, w.o. (recidive) rijden onder invloed, ernstige snelheidsovertredingen, ernstige verkeersongevallen etc.
Oftewel, een maatregel die vaak opgelegd wordt naast fikse geldboetes en/of gevangenisstraf.
ikinks TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ikinks »

gvdbor schreef:En zelfs zonder gewoon rijbewijs kun je met een tractor de weg op, mits je ouder dan 16 jaar bent.
Niet helemaal waar. Als je ouder dan 16, maar jonger dan 18 bent, moet je wel degelijk een theorie- en praktijkonderdeel afleggen, dit alles in het kader van één of andere Arbo-regeling om met landbouwmachines de openbare weg op te mogen. Ben je 18 jaar of ouder, dan kun je gerust met een 50-tonner combinatie de weg op (volgens de wet dan, of je echt met een dergelijk apparaat om kan gaan is een tweede).
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

ikinks schreef:
gvdbor schreef:En zelfs zonder gewoon rijbewijs kun je met een tractor de weg op, mits je ouder dan 16 jaar bent.
Niet helemaal waar. Als je ouder dan 16, maar jonger dan 18 bent, moet je wel degelijk een theorie- en praktijkonderdeel afleggen, dit alles in het kader van één of andere Arbo-regeling om met landbouwmachines de openbare weg op te mogen. Ben je 18 jaar of ouder, dan kun je gerust met een 50-tonner combinatie de weg op (volgens de wet dan, of je echt met een dergelijk apparaat om kan gaan is een tweede).
Als 16 jarige kun je zo een landbouwtractor kopen en ermee de weg opgaan. Je hebt immers niks met arbowetgeving te maken op dat punt.

Die Arboregeling heeft ermee te maken of je bij iemand in dienst bent. De wegenverkeerswet is degene die rijbewijzen regelt en niet de arbowetgeving.
ikinks TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:
ikinks schreef:
Als 16 jarige kun je zo een landbouwtractor kopen en ermee de weg opgaan. Je hebt immers niks met arbowetgeving te maken op dat punt.

Die Arboregeling heeft ermee te maken of je bij iemand in dienst bent. De wegenverkeerswet is degene die rijbewijzen regelt en niet de arbowetgeving.
Wat raar dan. Toen ik 16 jaar werd heb ik een theorie- en praktijkexamen trekkerrijbewijs afgelegd, waarmee ik vrijstelling kreeg om op de openbare weg te rijden. Je gaat me nu toch niet vertellen dat 'ze' (wie dat ook mag zijn) me toendertijd 250 oudhollandsche florijnen door de neus hebben geboord?
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

In welk jaar werd je 16? Misschien dat in de tijd de wet veranderd is?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ligt er een beetje aan hoe lang het geleden is, vroeger was er inderdaad sprake van een tractorrijbewijs, maar nu niet meer dus.

In de Wegenverkeerswet (ergens in de buurt van art. 106 ofzo) staan precies de vereisten voor rijbewijzen ed.
ikinks TS
Infopolitie Gast

Dat moet in '99 geweest zijn, dus...
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Toen hoefde dat voor de wegenverkeerswetgeving ook al niet. Maar misschien wel voor het bedrijf waar je voor werkte.
Gesloten