tractor rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
petra TS
- Infopolitie Gast
tractor rijbewijs
ik heb een vraag ,
Heb ik naast mijn gewone rijbewijs ook nog een tractor rijbewijs nodig wanneer ik op de openbare weg wil rijden
Heb ik naast mijn gewone rijbewijs ook nog een tractor rijbewijs nodig wanneer ik op de openbare weg wil rijden
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
siemco TS
- Infopolitie Gast
en als je rijbewijs ingevorderd is?...ik heb wel eens ergens op een site van het o.m. gelezen dat je dan geen motorrijtuigen mag besturen,alles wat met een verbrandingsmotor,electromotor of zelfs op stoom aangedreven wordt...
een trekker heeft een verbrandingsmotor
een trekker heeft een verbrandingsmotor
Laatst gewijzigd door siemco op 14 mar 2006, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
siemco TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
OBM = Ontzegging Besturen Motorvoertuigen.siemco schreef:ik weet niet wat een obm inhoud,maar ik vroeg het vanuit het standpunt van een ingevorderd rijbewijs
Dit is een bijkomende strafmaatregel die door de rechter opgelegd kan worden voor diverse feiten, w.o. (recidive) rijden onder invloed, ernstige snelheidsovertredingen, ernstige verkeersongevallen etc.
Oftewel, een maatregel die vaak opgelegd wordt naast fikse geldboetes en/of gevangenisstraf.
-
ikinks TS
- Infopolitie Gast
Niet helemaal waar. Als je ouder dan 16, maar jonger dan 18 bent, moet je wel degelijk een theorie- en praktijkonderdeel afleggen, dit alles in het kader van één of andere Arbo-regeling om met landbouwmachines de openbare weg op te mogen. Ben je 18 jaar of ouder, dan kun je gerust met een 50-tonner combinatie de weg op (volgens de wet dan, of je echt met een dergelijk apparaat om kan gaan is een tweede).gvdbor schreef:En zelfs zonder gewoon rijbewijs kun je met een tractor de weg op, mits je ouder dan 16 jaar bent.
Als 16 jarige kun je zo een landbouwtractor kopen en ermee de weg opgaan. Je hebt immers niks met arbowetgeving te maken op dat punt.ikinks schreef:Niet helemaal waar. Als je ouder dan 16, maar jonger dan 18 bent, moet je wel degelijk een theorie- en praktijkonderdeel afleggen, dit alles in het kader van één of andere Arbo-regeling om met landbouwmachines de openbare weg op te mogen. Ben je 18 jaar of ouder, dan kun je gerust met een 50-tonner combinatie de weg op (volgens de wet dan, of je echt met een dergelijk apparaat om kan gaan is een tweede).gvdbor schreef:En zelfs zonder gewoon rijbewijs kun je met een tractor de weg op, mits je ouder dan 16 jaar bent.
Die Arboregeling heeft ermee te maken of je bij iemand in dienst bent. De wegenverkeerswet is degene die rijbewijzen regelt en niet de arbowetgeving.
-
ikinks TS
- Infopolitie Gast
Wat raar dan. Toen ik 16 jaar werd heb ik een theorie- en praktijkexamen trekkerrijbewijs afgelegd, waarmee ik vrijstelling kreeg om op de openbare weg te rijden. Je gaat me nu toch niet vertellen dat 'ze' (wie dat ook mag zijn) me toendertijd 250 oudhollandsche florijnen door de neus hebben geboord?gvdbor schreef:Als 16 jarige kun je zo een landbouwtractor kopen en ermee de weg opgaan. Je hebt immers niks met arbowetgeving te maken op dat punt.ikinks schreef:Niet helemaal waar. Als je ouder dan 16, maar jonger dan 18 bent, moet je wel degelijk een theorie- en praktijkonderdeel afleggen, dit alles in het kader van één of andere Arbo-regeling om met landbouwmachines de openbare weg op te mogen. Ben je 18 jaar of ouder, dan kun je gerust met een 50-tonner combinatie de weg op (volgens de wet dan, of je echt met een dergelijk apparaat om kan gaan is een tweede).gvdbor schreef:En zelfs zonder gewoon rijbewijs kun je met een tractor de weg op, mits je ouder dan 16 jaar bent.
Die Arboregeling heeft ermee te maken of je bij iemand in dienst bent. De wegenverkeerswet is degene die rijbewijzen regelt en niet de arbowetgeving.
-
andre TS
- Infopolitie Gast