stelende collega

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Josie TS
Infopolitie Gast

stelende collega

Ongelezen bericht door Josie »

Hallo, op mijn werk verdwijnt er steeds geld. Dit was nooit het geval voor de tijd dat de leerling bij ons kwam werken. Nu had hij mij eens verteld dat hij bij zijn vorige leerplaats weg moest omdat hij er van verdacht werd geld weg te nemen. Ik heb dit wel aan mijn leidinggevende verteld. deze is er mee aan de slag gegaan maar nu blijkt dat de leerling geen toestemming heeft gegeven dat zijn referenties opgevraagd worden. Wanneer mijn werkgever dat zonder toestemming zal doen en het zal tot een aangifte komen dan geldt de aangifte niet meer omdat er dan een procedurefout gemaakt zou zijn.
Het is eigenlijk zeker dat hij het geld wegneemt omdat het in zijn diensten gebeurd. Maar hoe kan je dit nu bewijzen, zijn er mensen op dit forum die dit of iets dergelijks meegemaakt hebben, ik hoop dat er tips komen!

groetjes
Josie
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

nou, een procedurefout omdat er naar referenties zijn gevraagd lijkt mij erg sterk.

wat zegt de leerling zelf>
Martin TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

De werkgever kan een verborgen camera ophangen.

24/09/05 CASSATIE LAAT VERBORGEN CAMERA OP DE WERKVLOER TOE
Een rechter mag het bewijs van een misdrijf, dat geleverd wordt door een verborgen camera op de werkvloer, aanvaarden, zelfs al wist de werknemer niet dat hij gefilmd werd. Dat besliste het Hof van Cassatie in een recent arrest van 2 maart 2005. Het arrest maakt een voorlopig einde aan de onduidelijkheid die was gerezen over de vraag of werkgevers camera´s op de werkvloer mogen installeren om hun werknemers te controleren en dit zonder hun medeweten. Het Hof van Cassatie is van oordeel dat elke strafvervolging onmogelijk zou worden als het gefilmde bewijsmateriaal per definitie uit de debatten wordt geweerd.

Bedankt wel dat de opname geen bewijs is omdat camerabeelden manupuleerbaar zijn. Toch zal het voldoende grond opleveren voor ontslag op staande voet denk ik. Daarnaast direct aangifte doen van iedere diefstal.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Jouw werkgever is in de fout gegaan door die persoon aan te nemen.
Als iemand wat te verbergen heeft dan is dat meestal niet goed. Jouw werkgever bepaalt zelf wie hij wel of niet aanneemt.

De optie die Martin noemt is aanwezig maar dat kan ook weer een vervelend gevoel naar de rest van je collega's geven.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Tja, ik weet niet of deze opsporingsmethode in Nederland is toegestaan, maar op een Belgische webpagina vond ik dit:
Indien u geplaagd wordt door een reeks regelmatige diefstallen, dan is dievenpoeder één van de mogelijke oplossingen. Dievenpoeders zijn al dan niet zichtbare poeders en/of pasta’s die een reactie teweegbrengen op de huid van de personen die de voorbehandelde goederen hebben aangeraakt.

Deze poeders worden door de inwerking van het menselijk zweet duidelijk zichtbaar en zijn niet afwasbaar. Eén soort poeder blijft zelfs een week duidelijk zichtbaar op de handen.

Ook onzichtbare poeders zijn mogelijk. De drager van het poeder merkt er zelf niets van. Onder ultraviolet (UV) licht is het poeder of de pasta echter duidelijk merkbaar.

Op geld, documenten en goederen kan u een onzichtbare tekst en datum aanbrengen, die dan oplicht bij een controle met UV-licht.
Volgens mij is dit laatse heel eenvoudig, omdat dergelijk makeerstiften in de handel verkrijgbaar zijn. Paraaf van de houder op het bankbiljet en bij vermissing een controle van al het personeel!!! Komt het lijk snel bovendrijven lijkt me.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Of je zou de nummers kunnen noteren van die biljetten.

Oftewel, meerdere mogelijkheden.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Moet ook maar net kunnen in deze casus. Misschien wordt het geld wat met poeder is behandeld wel eerlijk gegeven aan een klant, en wordt later ander geld in de zak van de dader gestoken.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ThunderSTreak schreef:Tja, ik weet niet of deze opsporingsmethode in Nederland is toegestaan, maar op een Belgische webpagina vond ik dit:
Indien u geplaagd wordt door een reeks regelmatige diefstallen, dan is dievenpoeder één van de mogelijke oplossingen. Dievenpoeders zijn al dan niet zichtbare poeders en/of pasta’s die een reactie teweegbrengen op de huid van de personen die de voorbehandelde goederen hebben aangeraakt.

Deze poeders worden door de inwerking van het menselijk zweet duidelijk zichtbaar en zijn niet afwasbaar. Eén soort poeder blijft zelfs een week duidelijk zichtbaar op de handen.

Ook onzichtbare poeders zijn mogelijk. De drager van het poeder merkt er zelf niets van. Onder ultraviolet (UV) licht is het poeder of de pasta echter duidelijk merkbaar.

Op geld, documenten en goederen kan u een onzichtbare tekst en datum aanbrengen, die dan oplicht bij een controle met UV-licht.
Volgens mij is dit laatse heel eenvoudig, omdat dergelijk makeerstiften in de handel verkrijgbaar zijn. Paraaf van de houder op het bankbiljet en bij vermissing een controle van al het personeel!!! Komt het lijk snel bovendrijven lijkt me.

aan deze opties is serieus nagedacht, de methode met de poeder wordt ook in nederland gebruikt. Het probleem is echter dat het hier om de portemonnee van een woning in een zorginstelling gaat, dus iedereen moet wel eens in de portemonnee zijn. Om zwart makerij te voorkomen ( om ook niet de werksfeer te beinvloeden en onrust te vermijden, zolang de dader nog op het kerkhof ligt ) zijn alleen mijn leidinggevende , directie en ik van deze situatie op de hoogte. Als ik zo,n verhaal zou lezen dan zou ik ook denken, pfttttt, dumpen die hap, maar zo makkelijk werkt het echt niet. En ook al lijkt het onwaarschijnlijk zo als eerder in dit forum al opgemerkt werd, je mag geen referenties opvragen na langere tijd wanneer de betrokkene geen toestemming daarvoor gegeven heeft. Daarin wordt dus de "dader" beschermt.
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Martin schreef:De werkgever kan een verborgen camera ophangen.

Een rechter mag het bewijs van een misdrijf, dat geleverd wordt door een verborgen camera op de werkvloer, aanvaarden, zelfs al wist de werknemer niet dat hij gefilmd werd. Dat besliste het Hof van Cassatie in een recent arrest van 2 maart 2005. Het arrest maakt een voorlopig einde aan de onduidelijkheid die was gerezen over de vraag of werkgevers camera´s op de werkvloer mogen installeren om hun werknemers te controleren en dit zonder hun medeweten. Het Hof van Cassatie is van oordeel dat elke strafvervolging onmogelijk zou worden als het gefilmde bewijsmateriaal per definitie uit de debatten wordt geweerd.

Bedankt wel dat de opname geen bewijs is omdat camerabeelden manupuleerbaar zijn. Toch zal het voldoende grond opleveren voor ontslag op staande voet denk ik. Daarnaast direct aangifte doen van iedere diefstal.
Weet je zeker dat deze uitspraak uit Nederland afkomstig is?
Nederland kent namelijk geen Hof van Cassatie, België wel. In Nederland hebben we de Hoge Raad... :roll:
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

TS, oordeel niet te snel, uit je verhaal begrijp ik dat jij al voor rechter speeld en dat ben je niet. Je verteld dat je collega het gedaan hebt terwijl je het niet eens zeker weet, pas daar mee op want dat is een vooroordeel.
Ik heb zoiets ook wel eens van dichtbij meegemaakt, de dader speelde het sluw en slim!
Telkens verdween er geld en iedere vinger wees naar een schoonmaakster, terwijl zij het ontkende gestolen te hebben. Het opvallende was dat het geld alleen uit de kamers gehaald was waar die eene schoonmaakster werkzaam was en ook alleen op de dagen dat zij werkzaam was. Iedereen had zijn oordeel al klaar, de schoonmaakster had het gedaan.
Maar op een dag werdt de echte dader op heterdaad betrapt door een collega van hem en het bleek een man te wezen die een hoge functie had in het bedrijf. Deze man was gokverslaafd en wilde zijn verslaving niet aan het licht brengen door zijn eigen "zuur" verdiende salaris in de automaat te knikkeren.

Zo zie je maar weer.

ps. het bedrijf was de belastingdienst :lol:
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Ik mis in al deze tips tot nu toe de meest logische:
Ga er eens met die persoon over praten.
Vertel hem wat er gebeurt, wat de feiten zijn en hoe iedereen er over denkt.
Daarbij hoef je iemand niet de grond in te boren, probeer gewoon normaal te doen.
Doe het niet alleen, maar ook niet met teveel (in beide gevallen om problemen te voorkomen).
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

mwb schreef:Ik mis in al deze tips tot nu toe de meest logische:
Ga er eens met die persoon over praten.
Vertel hem wat er gebeurt, wat de feiten zijn en hoe iedereen er over denkt.
Daarbij hoef je iemand niet de grond in te boren, probeer gewoon normaal te doen.
Doe het niet alleen, maar ook niet met teveel (in beide gevallen om problemen te voorkomen).

Er is al met deze persoon over gesproken. Er gaat weer een gesprek volgen alleen wordt de collega nu met mij geconfronteerd wat in het 1e gesprek niet was gebeurd om mij te beschermen. De persoon wordt in dit gesprek geconfronteerd met wat hij mij ooit verteld heeft.
Geloof me, dit alles is heus niet over 1 nacht ijs gegaan. Feiten liggen er, daardoor de verdachtmaking ook, we missen het heterdaadje, wel zijn er de bijna heterdaadjes, maar het is zo verdomd moeilijk om dit soort dingen hard te maken.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Je zou ik de wijze waarop bij het geld gekomen kan worden kunnen veranderen.
Stay safe out there.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

etienne schreef:

Nederland kent namelijk geen Hof van Cassatie, België wel. In Nederland hebben we de Hoge Raad... :roll:
Scherp, Etienne. ;)
Martin TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

etienne schreef:

Inderdaad stom foutje.
Maar......
Camera's op de werkplek
Het plaatsen van een videocamera is toegestaan als dat noodzakelijk is voor de behartiging van een gerechtvaardigde bedrijfsbelang. Een gerechtvaardigd belang kan zijn de beveiliging van het personeel en de bescherming van uw eigendommen tegen diefstal of beschadiging. Dat betekent meestal camera's bij de toegang, in het magazijn of bijvoorbeeld in de fabriekshal.

Het plaatsen van videocamera's komt pas aan de orde als andere maatregelen onvoldoende effectief zijn gebleken om de bedrijfsbelangen te beschermen. Maar ook moet de privacy van de werknemers respecteren. De beveiligingsmaatregelen moeten dus passend zijn voor het doel waarvoor u videocamera's inzet en dat doel moet niet op een andere minder ingrijpende wijze kunnen worden gerealiseerd.
Doorgaans betekent dit dat controle direct op de werkplek te ver gaat. Gaat u regelmatig na of de videocamera's nog aan hun doel beantwoorden. Waar het steeds om gaat, is dat iedereen moet kunnen weten dat daar een videocamera hangt. Dit kunt doen door borden of stickers op te hangen waarop staat dat er videocameratoezicht is. Doet u dat niet dan bent u strafbaar.

Het gebruik van verborgen videocamera's is in de regel niet toegestaan. Als er echter binnen uw organisatie bijvoorbeeld veel gestolen wordt, kunt u gebruik maken van een verborgen camera. Dit mag u alleen als het u, ondanks allerlei inspanningen, niet lukt om een eind te maken aan de diefstal. En dan mag het alleen maar tijdelijk en op zodanige wijze dat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de werknemers zo klein mogelijk is. Videocameratoezicht in een toiletruimte gaat dus te ver.
Gesloten