Met snorfiets op onverplicht fietspad?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Met snorfiets op onverplicht fietspad?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb gemerkt dat er complete onduidelijkheid heerst, bij zowel weggebruikers als bij de politie, over de betekenis van gebod- en verbodsborden die betrekking hebben op snorfietsen.....

Regelmatig kom ik borden tegen van die duiden op onverplicht fietspad, met een wit onderbordje ´DUS NIET BROMMEN´. Daar begint het al mee: Alhoewel dit onderbordje volgens geen enkele wettelijke status heeft, is onduidelijk of ermee wordt bedoeld dat je er niet met brommers mag rijden, of dat het verboden is voor gemotoriseerde voertuigen?

Er wordt verkeerstechnisch gezien een duidelijk onderscheid gemaakt tussen brommers en snorfietsen, in de zin dat snorfietsers meestal worden gelijkgesteld aan fietsers, omdat ze niet harder dan 25 km/uur mogen. Dat zou er dan op wijzen dat snorfietsen, in het geval van het bovenbedoelde onderbordje wel op het onverplichte fietspad mogen rijden(??)
Maar als het onderbordje een verbod voor motorvoertuigen met een in werking zijnde motor aangeeft, mag het dus weer niet.
Het traject waar ik regelmatig rij, is een doorgaand (verhard) fietspad met een breed zandpad ernaast. Ik zou dan dus met mijn snorfietsje door dat mulle zand moeten ploegen om niet in overtreding te zijn. Wie heeft er een paar goede off the road banden voor mijn snorfiets te koop :wink:

Aangezien er trappers op de snorfiets zitten en er -in theorie- de mogelijkheid bestaat om te fietsen (10 keer rondtrappen om een meter te fietsen) mag ik dan wel met uitgeschakelde motor fietsen op het fietspad. Alleen moet je in donker wel de motor starten om de verlichting te laten branden, maar dat mag weer niet :(

Ik heb bovengenoemde situatie voorgelegd aan verschillende deskundigen, waaronder de politie, maar ik krijg geen unaniem antwoord. Zolang er geen absolute duidelijkheid over is, rij ik maar om met mijn snorfiets om een bon te voorkomen :?
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Dit onderbord hoeft er niets eens onder te staan. In het regelement staat gewoon het volgende:

Onverplicht fietspad

Meestal een vrijliggend pad dat aangeduid wordt met bord G13. Fietsers mogen hier rijden. Bromfietsers mogen hier geen gebruik van maken. Snorfietsers mogen alleen op het onverplichte fietspad als de motor is afgezet (zie ook illustratie linkulli4 I14b). Zie ook verplicht fietspad en verplicht fiets/bromfietspad.

Dus is omrijden helaas de enige mogelijkheid. Of een fiets natuurlijk.

Groetjes Kale :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben bang dat je gelijk hebt :wink:
Heb alleen geen zin om dagelijks 40 km. te fietsen, dus dan toch maar omrijden :)

Groeten,
Kasper
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Anonymous schreef:Ik ben bang dat je gelijk hebt :wink:
Heb alleen geen zin om dagelijks 40 km. te fietsen, dus dan toch maar omrijden :)

Groeten,
Kasper
mp3 spelertje mee, Metallica erin en gaan. Heb je niet in de gaten dat je omrijd.

Succes.

:wink:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Beste gast,
Het juiste antwoord is door Kale gegeven.

Wetstekst

Artikel 5 lid 3 RVV
3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.
Gast schreef:Ik heb bovengenoemde situatie voorgelegd aan verschillende deskundigen, waaronder de politie, maar ik krijg geen unaniem antwoord.
Je hoeft niet verder te zoeken. Was hier maar eerder gekomen :wink:

Overigens is het zo, dat je als snorfietser veel meer te maken hebt met gedragsregels van fietsers:

Wetstekst

Artikel 2b RVV
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
(aanpassing n.a.v. opmerking Dusty)
Laatst gewijzigd door MotoRon op 23 feb 2006, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

MotoRon schreef:Overigens is het zo, dat je als snorfietser veel meer te maken hebt met gedragsregels van bromfietsers:

Wetstekst

Artikel 2b RVV
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
@MotoRon: Je schrijft "bromfietsers"............. 'moet' dat niet zijn "fietsers"? :roll:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dat bedoelde ik Dusty, slip of the pen.

Bedankt :D
MotoRon
Beheerder