Regelmatig kom ik borden tegen van die duiden op onverplicht fietspad, met een wit onderbordje ´DUS NIET BROMMEN´. Daar begint het al mee: Alhoewel dit onderbordje volgens geen enkele wettelijke status heeft, is onduidelijk of ermee wordt bedoeld dat je er niet met brommers mag rijden, of dat het verboden is voor gemotoriseerde voertuigen?
Er wordt verkeerstechnisch gezien een duidelijk onderscheid gemaakt tussen brommers en snorfietsen, in de zin dat snorfietsers meestal worden gelijkgesteld aan fietsers, omdat ze niet harder dan 25 km/uur mogen. Dat zou er dan op wijzen dat snorfietsen, in het geval van het bovenbedoelde onderbordje wel op het onverplichte fietspad mogen rijden(??)
Maar als het onderbordje een verbod voor motorvoertuigen met een in werking zijnde motor aangeeft, mag het dus weer niet.
Het traject waar ik regelmatig rij, is een doorgaand (verhard) fietspad met een breed zandpad ernaast. Ik zou dan dus met mijn snorfietsje door dat mulle zand moeten ploegen om niet in overtreding te zijn. Wie heeft er een paar goede off the road banden voor mijn snorfiets te koop
Aangezien er trappers op de snorfiets zitten en er -in theorie- de mogelijkheid bestaat om te fietsen (10 keer rondtrappen om een meter te fietsen) mag ik dan wel met uitgeschakelde motor fietsen op het fietspad. Alleen moet je in donker wel de motor starten om de verlichting te laten branden, maar dat mag weer niet
Ik heb bovengenoemde situatie voorgelegd aan verschillende deskundigen, waaronder de politie, maar ik krijg geen unaniem antwoord. Zolang er geen absolute duidelijkheid over is, rij ik maar om met mijn snorfiets om een bon te voorkomen