niet voldaan aan verzekeringsplicht.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ede TS
Infopolitie Gast

niet voldaan aan verzekeringsplicht.

Ongelezen bericht door ede »

Hallo,

Ik heb een boete binnen van 320,- omdat mijn auto niet verzekerd is.

Met de auto rijd ik niet, het is de bedoeling hem op te knappen, voor de hobby.
Kort geleden dacht ik dat als hij op eigen terrein niet verzekerd hoeft te zijn en zeker niet als je er toch niet mee rond rijd.
En het domme is dat ik hem niet uit de wegenbelasting heb gehaald voor een paar tientjes.
Nou ben ik dubbel een dief van mn eigen portomonee.

Nou heb ik hier al de regels gelezen en zie ik dat ik er gewoon aan moet geloven.

Maar toch .. zou er geen midden weg kunnen zijn ? een boete vermindering ofzo?
Ik kan a.d.h.v. kilometer standen laten zijn dat ik 'fulltime' in een eigen auto rijd , en dat ik met de onverzekerde auto niet gereden heb.
Ook kan ik laten zien dat ik tig keer van auto ben geswitched, ik belde dan de verzekering en die zette voor wat administratie kosten de polis op het andere kenteken.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Je kunt de zaak altijd voor laten komen en dan de situatie uitleggen aan de rechter.
Hij kan begrip tonen voor de situatie en anders beslissen.
ede TS
Infopolitie Gast

Ja.. maar.

Ik kan nu kiezen betalen of voorkomen met een kans op verhoging van de boete.

Kies toch voor betalen.

Maar na het betalen zou ik nog wel een brief willen schrijven.. zou dat nut hebben?
R.A. TS
Infopolitie Gast

Met een KANS op verhoging. Dat hoeft dus niet.
Als je zelf vindt dat je een goed verhaal hebt kun je het altijd proberen.
ede TS
Infopolitie Gast

Ja mijn vehaal vind ik goed, maar kan dat op tegen de regels?

Eigenlijk las ik dat er 1 uitzondering is en dat is al de auto geschorst was.

Houd een rechter zich alleen vast aan regels? of kan hij mijn onwetendheid ook geloven en een schikking treffen?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Als je de boete betaald hebt, heb je geen recht meer op bezwaar. Met betaling erken je de schuld en stopt de vervolging. Daarnaast bestaan de wettelijke regels nu eenmaal en de taak van de rechter is om te kijken of je deze regel overtreden hebt.

Als je komt met het verweer dat je lange tijd niet met de auto hebt gereden zal d eeerste vraag van de rechter zijn waarom je het kenteken niet hebt geschorst. Daar is die regeling namelijk voor.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wij zijn geen rechter...en eerlijk gezegd kan ik me ook niet altijd in de denkwijze van een rechter verplaatsen... 8)

Als je de zaak voor laat komen, wordt er inderdaad 'standaard' een hoger bedrag geeist... Aan de andere kant, gevoelsmatig heb je een goede reden om de zaak voor te laten komen...

Dan zou ik die gok wel durven nemen...Zeker als je nog een bepaalde vorm van 'bewijs' kan leveren... Nu moet je dat 'bewijs' ruim zien (echt bewijs heb je namelijk niet), maar je voelt je (in jouw situatie) min of meer onrechtvaardig behandeld.

Dan zou ik die gok nemen...En als 't tegenvalt heb je tijd genoeg gehad om nog even te sparen... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

In een andere posting is er iemand ook met een voorwaardelijke boete ervan af gekomen dus waarom niet...
Stay safe out there.
beamer TS
Infopolitie Gast

Re: niet voldaan aan verzekeringsplicht.

Ongelezen bericht door beamer »

ede schreef:Hallo,

Ik heb een boete binnen van 320,- omdat mijn auto niet verzekerd is.

Met de auto rijd ik niet, het is de bedoeling hem op te knappen, voor de hobby.
Kort geleden dacht ik dat als hij op eigen terrein niet verzekerd hoeft te zijn en zeker niet als je er toch niet mee rond rijd.
En het domme is dat ik hem niet uit de wegenbelasting heb gehaald voor een paar tientjes.
Nou ben ik dubbel een dief van mn eigen portomonee.

Nou heb ik hier al de regels gelezen en zie ik dat ik er gewoon aan moet geloven.

Maar toch .. zou er geen midden weg kunnen zijn ? een boete vermindering ofzo?
Ik kan a.d.h.v. kilometer standen laten zijn dat ik 'fulltime' in een eigen auto rijd , en dat ik met de onverzekerde auto niet gereden heb.
Ook kan ik laten zien dat ik tig keer van auto ben geswitched, ik belde dan de verzekering en die zette voor wat administratie kosten de polis op het andere kenteken.
Om aan de verplichtingen tot het betalen van wegenbelasting en het in stand houden van een verzekering voor die auto te ontkomen, is de enige mogelijkheid om het kenteken te schorsen (alleen is dat nu natuurlijk mosterd na de maaltijd...).
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 69

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ik gok er zo maar op dat je eerst in de auto gereden heb en hem daarna uit de verzekering heb gehaalt.
Mag je je verzekeringsmaatschappij bedanken voor het doorgeven van het feit dat je auto niet meer verzekert is,mocht die auto eventueel niet meer apk zijn gekeurt kan je daar ook een bon van verwachten...advies morgen direct schorsen anders krijg je nog een accept giro thuis :idea:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
ede TS
Infopolitie Gast

Nou bedankt allemaal.......

Ik ga eens denken kennismaken met een rechter of van t gezeik af zijn en betalen.
Als je er lang over nadenkt wordt het bedrag steeds kleiner.

Moet je echt niet eerst betalen trouwens? of de helft overmaken?(wat zou er dan gebeuren?)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

donmarcello schreef:Ik gok er zo maar op dat je eerst in de auto gereden heb en hem daarna uit de verzekering heb gehaalt.
Mag je je verzekeringsmaatschappij bedanken voor het doorgeven van het feit dat je auto niet meer verzekert is,mocht die auto eventueel niet meer apk zijn gekeurt kan je daar ook een bon van verwachten...advies morgen direct schorsen anders krijg je nog een accept giro thuis :idea:
Zo liep het...
De auto werd zo slecht ik heb hem bij min ouders op de carport gezet, de verzekering op mn andere auto gezet en de apk laten verlopen.
van schorsen kwam t steeds niet, mijn gedachte ik betaal overbodig wegenbelasting.

De rdw deed steekproeven en zag dat op een van mijn kentekens geen verzekering zat.
Kreeg post van RDW, uitleg dat ik fout zat, excuusbrief gestuurd, meteen auto geschorst, vandaag bon binnen.320,-...
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

persoonlijk denk ik dat je geen poot hebt om op te staan,
je hebt verzuimd om hem te schorsen.
En dat je kunt bewijzen dat je hebt gereden in een andere auto wil nog niet zeggen dat je niet hebt gereden in een onverzekerde auto.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

olle-griese schreef:persoonlijk denk ik dat je geen poot hebt om op te staan,
je hebt verzuimd om hem te schorsen.
En dat je kunt bewijzen dat je hebt gereden in een andere auto wil nog niet zeggen dat je niet hebt gereden in een onverzekerde auto.
Op zich heb je gelijk.. echt bewijzen kan niet.
Aan kilometer standen kan je ook rommelen.

Maar toch in een auto kan je altijd rijden als je wilt, ook in een geschorste.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Neem een besluit en doe wat je het beste lijkt. Succes ermee.
Gesloten