Bevoegdheden politie i.v.m. amateurfotografie op PI

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Harry TS
Infopolitie Gast

Bevoegdheden politie i.v.m. amateurfotografie op PI

Ongelezen bericht door Harry »

Beste forumbezoekers,

Er is de laatste tijd een ontwikkeling gaande op het gebied van amateur/hobby persfotografie een het plaatsen van deze beelden op voornamelijk 112 sites en regionale en lokale nieuwssites.
Dit gebeurd veelal door hobby/amateur fotografen in uiteenlopende leeftijden die niet in het bezit zijn van een (politie)perskaart.

Het aantal van deze fotografen wat bij incidenten opdraaft wordt steeds groter en mij bereiken steeds meer berichten van hulpverlener en pers met perskaart met de volgende strekking: “ja binnenkort wordt alles anders, dan worden jullie allemaal weggestuurd” of “we hangen gewoon een afzetlint op grote afstand van het incident waardoor het onmogelijk wordt om goede foto’s te maken”.
Met ander worden, de hobbyfotograafjes zouden hard aangepakt gaan worden…

Nu is het duidelijk: zonder politieperskaart mag je gewoon niet voorbij een afzetlint van de politie en/of brandweer tenzij je hiervoor toestemming hebt gevraag en dit dus gedoogd wordt. Gezien de individuele reputatie van de amateur-fotograaf en de situatie op het PI wordt door elke agent een andere afweging gemaakt, dit is mijn ervaring.

Nu mijn vragen:

1- Mag de politie en/of brandweer een afzetlint ophangen op onevenredig grote afstand van een incident als er geen redenen hiervoor, als bijvoorbeeld het in de weg lopen van de hulpdiensten, de veiligheid van de persoon of omgeving of het commentaar hebben op de hulpdiensten.
In andere woorden: mag de politie bijvoorbeeld bij een scooterbrand op 30 meter afstand rondt een incident een lint hangen als er van bovenstaande genoemde situaties geen sprake is?
Dit is immers een vrijheidsontnemende maatregel zonder directe reden hiertoe. Is dit oneigenlijk gebruik van bevoegdheden?

2- Mag de politie onderscheid maken als twee fotografen zonder perskaart, bijvoorbeeld één van 15 jaar en één van 60 jaar, welke hetzelfde gedrag vertonen, één van hen wel wegsturen en de ander niet?

3- Mag de politie een fotograaf met perskaart wegsturen van het PI als er direct gevaar dreigt voor deze persoon?

4- Mag de politie zonder waarschuwing direct een boette geven voor het betreden van een door afzetlint afgezet gebied?

5- Mag de politie iemand van de ene naar de andere plaats sturen zonder opgaaf van reden? Bijvoorbeeld: hé wil jij terug gaan richting die flat daar? Zonder dus aan te geven waarom?

Waarom wil ik dit graag weten? Dit omdat de antwoorden op bovenstaande vragen voor veel personen niet duidelijk zijn, iedereen perata elkaar na en zegt dat de amateurfotogarfen hard aangepakt gaan worden. Dit vaak niet gehinderd door enig verstand van wetten en juriprudentie hierover.

Ik hoor heel graag van jullie,

Vriendelijke groeten en zeer vriendelijk bedankt,

Een professionele hobbyfotograaf en aanstaand beroepshulpverlener.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Ik begin bij de belangrijkste:

4- Mag de politie zonder waarschuwing direct een boette geven voor het betreden van een door afzetlint afgezet gebied?

Vaak wordt er eerst gewaarschuwd. Fysiek vaak, trouwens.
Maar goed, lint is duidelijk. Veel mensen denken daar anders over (,, Ik moet toch daarheen?''), maar dat is niet leidend.

Bij een stuk afzetten ivm een scooterbrand is er geen sprake van een vrijheidontnemende actie.

De 15 jarige en de 60 jarige: 1 'pot nat', gelijke monniken...

Als er gevaar dreigt kan je nog zo'n mooie kaart hebben, tabee :wink: Dan kan men inderdaad weggestuurd worden.

De aanwijzingen van de politie dienen opgevolgd te worden. Als de agent iemand wegstuurt is 'waarom' niet de meest handige vraag. Tevens is er bij afzettingen sprake van een incident waarbij het waarschijnlijk niet gewenst is dat er bij alles tekst en uitleg wordt gegeven. Dit kan uiteraard later mogelijk wel. Of direct, kort en bondig.

De politie maakt de afzetting wat nodig is om goed en veilig te werken, sporen veilig stellen enz enz. Wat mensen achter het lint met een camera doen zal me worst zijn, wat mij betreft geen probleem. Ik zeg niet dat het niet gebeurd, maar ik heb nooit gemerkt dat er met opzet op die manier een fotograaf is dwarsgezeten.

toekomstige hulpverlener.....vertel?!?!?!
Laatst gewijzigd door The Scorpion op 07 feb 2006, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie rent, bekent!
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

1. De politieambtenaar bepaalt hoe groot het PD wordt afgezet. Hierbij wegen veiligheid en voorkoming van contaminatie van sporen een grote rol.
2. Lijkt een beetje op leeftijdsdiscriminatie. Anderzijds is een 60 jarige over het algemeen iets verstandiger dan een 15 jarige, waardoor deze meer aan zijn eigen veiligheid zal denken. Hierdoor kan ik de beslissing wel begrijpen.
3. Ja, de politieambtenaar blijft de baas, niet de fotograaf.
4. Je kunt een bekeuring geven als iemand een ambtelijk bevel niet opvolgt, dit zal je mondeling moeten doen naar mijn mening.
5. Ja, de politieambtenaar geeft een ambtelijk bevel, hiervoor is hij geen verantwoording en/of uitleg schuldig aan de betreffende burger.
Roland TS
Infopolitie Gast

Re: Bevoegdheden politie i.v.m. amateurfotografie op PI

Ongelezen bericht door Roland »

Harry schreef: 1- Mag de politie en/of brandweer een afzetlint ophangen op onevenredig grote afstand van een incident als er geen redenen hiervoor, als bijvoorbeeld het in de weg lopen van de hulpdiensten, de veiligheid van de persoon of omgeving of het commentaar hebben op de hulpdiensten.
In andere woorden: mag de politie bijvoorbeeld bij een scooterbrand op 30 meter afstand rondt een incident een lint hangen als er van bovenstaande genoemde situaties geen sprake is?
Dit is immers een vrijheidsontnemende maatregel zonder directe reden hiertoe. Is dit oneigenlijk gebruik van bevoegdheden?

Het is geen vrijheidsontneming. Je mag overal staan en gaan waar je wilt, maar niet op die plaats

2- Mag de politie onderscheid maken als twee fotografen zonder perskaart, bijvoorbeeld één van 15 jaar en één van 60 jaar, welke hetzelfde gedrag vertonen, één van hen wel wegsturen en de ander niet?

Nee, dat mag niet

3- Mag de politie een fotograaf met perskaart wegsturen van het PI als er direct gevaar dreigt voor deze persoon?

Ja, dat mag. Het zich begeven achter het afzetlint is namelijk een gunst en geen recht.

Ja, dat mag.

5- Mag de politie iemand van de ene naar de andere plaats sturen zonder opgaaf van reden? Bijvoorbeeld: hé wil jij terug gaan richting die flat daar? Zonder dus aan te geven waarom?

Ja, ook dat mag als de politie dat in het kader van bijv. veiligheid doet. niet voldoen aan een bevel of vordering levert zelfs een misdrijf op.

Waarom wil je dit allemaal graag weten? ;)

Waarom wil ik dit graag weten? Dit omdat de antwoorden op bovenstaande vragen voor veel personen niet duidelijk zijn, iedereen perata elkaar na en zegt dat de amateurfotogarfen hard aangepakt gaan worden. Dit vaak niet gehinderd door enig verstand van wetten en juriprudentie hierover.

Ik hoor heel graag van jullie,

Vriendelijke groeten en zeer vriendelijk bedankt,

Een professionele hobbyfotograaf en aanstaand beroepshulpverlener.
Laatst gewijzigd door Roland op 07 feb 2006, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Sterker nog, als u wel onder dat lint door kruipt mag een politie agent u vastmaken aan een paal!
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

en dan? oftewel: leg eens uit :roll:
Wie rent, bekent!
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Guido schreef:Sterker nog, als u wel onder dat lint door kruipt mag een politie agent u vastmaken aan een paal!
Dat is inderdaad een van de mogelijkheden. Dat lint hangt er namelijk niet voor niets.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

The Scorpion schreef:en dan? oftewel: leg eens uit :roll:
Laten staan tot het lint weer is opgeruimd, gordeltjes los en "tot ziens meneer"...
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Guido schreef:Sterker nog, als u wel onder dat lint door kruipt mag een politie agent u vastmaken aan een paal!
Wat is onze wetgeving soms toch mooi he, Guido?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

als je weet wat je er mee kunt wel ja :P

Artikel 124 SV
Art. 124

1. Voor de handhaving der orde ter gelegenheid van ambtsverrichtingen draagt zorg de voorzitter van het college, of de rechter of ambtenaar, die met de leiding der verrichtingen is belast.
2. Deze neemt de noodige maatregelen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaatsvinden.
3. Indien daarbij iemand de orde verstoort of op eenigerlei wijze hinderlijk is, kan de betrokken voorzitter, rechter of ambtenaar, na hem zoo noodig te hebben gewaarschuwd, bevelen dat hij zal vertrekken en, ingeval van weigering, hem doen verwijderen en tot den afloop der ambtsverrichtingen in verzekering doen houden.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

En dat alles zo proportioneel en subsdinges mogelijk :lol:

Ik heb hier een briljante foto van...toch kijken of ik de man niet onherkenbaar.....hihi
Wie rent, bekent!
harry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door harry »

Ik wil Hoofdofficier worden bij de brandweer en volg op dit moment een HBO veiligheidsopleiding.

Er zijn heel veel fotografen in Nederland en het worden er nog veel meer. Internet is een zeer snel medium waarmee foto's soms nog terwijl het incident nog gaande is al op Internet staan.
Omdat het er zo veel worden hebben de hulpdiensten steeds minder zicht op het gedrag van individuele amateur-fotografen.

Ik vindt dat ik zelf professioneel werk, ik heb een aantal gedragsregels waar ik mij steevast aan houdt. Dit met het oog op mijn toekomst als hulpverlener en hoog te houden reputatie.

Hoe meer personen zich echter gaan bezig houden met het fotograferen, hoe meer “rotte appels” hiertussen zitten. Er worden bijvoorbeeld asociale foto’s gemaakt van slachtoffers, er wordt in de weg gelopen, commentaar geleverd op hulpdiensten ect.
Om deze reden hoor ik steeds vaker dat de gemeente, politie en brandweer actie willen gaan ondernemen om de acties van deze fotografen in te perken. Bij mij zijn zodoende de bovenstaande vragen naar voren gekomen omdat ik mijzelf graag van onbesproken behoudt.

Het is voor mij niet mogelijk om een perskaart aan te vragen omdat het fotograferen van mij alleen maar een professionele hobby is. Doordat ik mij goed gedraag, wordt ik op dit moment overal bijgelaten en mag ik praktisch altijd achter de afzettingen komen (reputatie van ongeveer 5 jaar opgebouwd en meer dan 1000 incidenten aanwezig geweest).
Dit is dus de achtergrond van mijn vragen.

Conclusie uit jullie antwoorden is dus: zowel fotografen met als zonder perskaart mogen weggestuurde worden al er gevaar dreigt.
De politie mag geen onderscheid maken op het gebied van, leeftijd, reputatie en relatie met fotografen als deze op dat moment zich beiden niet hinderlijk gedragen of beiden zich wel hinderlijk gedragen en ze beiden geen perskaart hebben.
De politie mag zonder opgave van reden een persoon verzoeken zich te verplaatsen.
De politie mag zonder waarschuwing een boette geven voor het aanwezig zijn in afgezet gebied.
De politie mag zelf weten hoe groot zij het gebied rondt het PI afzet.

Dit laats vindt ik wel wat vreemd en ik ben benieuwd of dit ook wettelijk vastgelegd. Als er geen gevaar is, niet in de weg gelopen wordt en geen commentaar geleverd wordt en dan toch zeer groot gebied wordt afgezet, dan vindt ik dit wel vreemd.

Als één van de aanwezige amateur-fotografen zich overigens misdraagt en achter het lint wordt gestuurd. Kan hij dan aanvoeren dat iedereen zonder perskaart achter het lint moet, omdat het anders discriminatie is. Of kan de politie en de nog aanwezige fotografen dan aanvoeren dat dit om zijn gedrag gaat en niet om het al dan niet hebben van een politieperskaart?

Zeer vriendelijk bedankt voor uw antwoorden tot nu toe!
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Over het afzettend van het gebied. Het is niet wettelijk te regelen omdat elke situatie weer anders zou zijn. Het spreekt voor zich dat alles in het normale moet blijven, maar met bijv sporen kan je beter een metertje extra nemen dan een halve minder.

En het loont zeker om moeite te blijven doen om niet bij de rotte appels te horen, of daarmee vergeleken te worden.

Over het gevaar: wel of geen perskaart maakt mij niet uit. Al ben je de moeder van een slachtoffer: als het echt gevaarlijk wordt moet je in veiligheid komen.

succes met je plannen!
Wie rent, bekent!
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

De afmeting van de afzetting zal voor een groot deel worden bepaald door de mate van onderzoek welke moet worden gedaan. Simpel gezegd: Een auto tegen een boom kan een enzijdig ongeval zijn, maar kan ook door gerommel aan de auto een moord worden. Alle gradaties daartussen is mogelijk.

Om nu het zekere voor het onzekere te nemen kan de afzetting beter te groot zijn dan achteraf te moeten zeggen, dat de sporen net een meter buiten die afzetting hebben gelegen en door het publiek zijn vertrapt.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

harry schreef: De politie mag geen onderscheid maken op het gebied van, leeftijd, reputatie en relatie met fotografen als deze op dat moment zich beiden niet hinderlijk gedragen of beiden zich wel hinderlijk gedragen en ze beiden geen perskaart hebben.
Bij de wat grotere incidenten kan er sprake zijn van een binnenring en een buitenring. Fotografen met politieperskaart hebben toegang tot de buitenring en de fotografen zonder moeten buiten de buitenring blijven.
Gesloten