parkeren op de zachte midden-berm sporta-plaza leuven
Moderator: Moderatorteam
-
chinto TS
- Infopolitie Gast
parkeren op de zachte midden-berm sporta-plaza leuven
Geachte,
We hadden een vraag in verband met parkeren op een zachte middenberm
In Leuven heeft zich het voorval gedaan dat ik en nog VELE anderen geparkeerd stonden op een zachte midden berm
De weg was een éénrichtings verkeer en was aan de linkerkant gewoon afgeborduurd maar de middenberm was niet verhoogd
op deze middenberm staan bomen en struiken
Wij stonden volledig van de weg af geparkeerd op de middenberm en hinderde het verkeer niet en er staan ook geen borden dat men niet mag parkeren andres stonden er niet zoveel auto's op dezelfde manier geparkeerd als wij
Nu is onze vraag: beschouwd de politie dit als een verhoogde berm of trottoir
Want we hebben dus allemaal een proces verbaal van eerste graad en een boete van 150euro wat we een beetje absurt vinden
Graag had ik daar toch wat meer uitleg over gehad wat de definitie is van trottoir en verhoogde berm en of de middenberm gebruikt wordt als trottoir
We danken U alvast voor de nodige uitleg en hopen er wijzer uit te worden
We hadden een vraag in verband met parkeren op een zachte middenberm
In Leuven heeft zich het voorval gedaan dat ik en nog VELE anderen geparkeerd stonden op een zachte midden berm
De weg was een éénrichtings verkeer en was aan de linkerkant gewoon afgeborduurd maar de middenberm was niet verhoogd
Wij stonden volledig van de weg af geparkeerd op de middenberm en hinderde het verkeer niet en er staan ook geen borden dat men niet mag parkeren andres stonden er niet zoveel auto's op dezelfde manier geparkeerd als wij
Nu is onze vraag: beschouwd de politie dit als een verhoogde berm of trottoir
Want we hebben dus allemaal een proces verbaal van eerste graad en een boete van 150euro wat we een beetje absurt vinden
Graag had ik daar toch wat meer uitleg over gehad wat de definitie is van trottoir en verhoogde berm en of de middenberm gebruikt wordt als trottoir
We danken U alvast voor de nodige uitleg en hopen er wijzer uit te worden
-
Briges TS
- Infopolitie Gast
Vermoedelijk heeft u een aankondiging van beschikking gekregen omtrent "het parkeren in openbaar groen".
Of de politie hier mee te maken heeft is nog maar de vraag, het zou tevens goed kunnen dat u bent bekeurd door parkeerbeheer van de gemeente Leuven. Als het een "geeltje" betrefd dat u vermoedelijk achter uw ruitenwisser vandaan heeft gevist kan het zo zijn dat er politie op staat, deze geeltjes worden ook vaak gebruikt door parkeerbeheer..
Welk fijt nummer staat er op uw "boete"??
150 euries lijkt me erg veel, bedoelt u niet 50 euro???
Een trottoir is gewoon simpelweg gezegd een plaats waar voetgangers horen te lopen, dus daar mogen geen auto's op geparkeerd worden.
Een middenberm lijkt mij vallen onder openbaar groen dus officeel geen voetgangersgebied, maar ook daar mag geen auto op geparkeerd staan.
Of de politie hier mee te maken heeft is nog maar de vraag, het zou tevens goed kunnen dat u bent bekeurd door parkeerbeheer van de gemeente Leuven. Als het een "geeltje" betrefd dat u vermoedelijk achter uw ruitenwisser vandaan heeft gevist kan het zo zijn dat er politie op staat, deze geeltjes worden ook vaak gebruikt door parkeerbeheer..
Een trottoir is gewoon simpelweg gezegd een plaats waar voetgangers horen te lopen, dus daar mogen geen auto's op geparkeerd worden.
Een middenberm lijkt mij vallen onder openbaar groen dus officeel geen voetgangersgebied, maar ook daar mag geen auto op geparkeerd staan.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Briges schreef:Vermoedelijk heeft u een aankondiging van beschikking gekregen omtrent "het parkeren in openbaar groen".
Ehm, .... Leuven ligt al een tijdje in België. Misschien is het beter topicstarter door te verwijzen naar de Belgische tegenhanger van politie.info
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Michael
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Ik ken de APV van Leuven niet, maar misschien dat daar iets in staat over het parkeren in de groenstrook.
Dus, even googelen
*edit* kennen ze in België ook een APV????
Probeer het eens op: http://www.hbpf.be
Dus, even googelen
-
Briges TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Die site bedoelde ik http://www.hbpf.beMichael schreef:
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
KB 01/12/1975 slaat op het Koninklijk Besluit waarmee de wegcode (belgische wegenverkeerswet/rvv) is vastgelegd: Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.Anonymous schreef:een witte kaart met politie leuven op
"de wagen met nr plaat ..... staat in overtreding met het kb 01/12/1975 op de politie van het wegverkeer"
Daarna pv thuis gekregen met art 24.1° KB en inderdaad 150euros honderd vijftig
(B.S. 09.12.1975)
Het artikel 24 daarvan luidt:
Spreekt voor zich.Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
3° op de overwegen;
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;
10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden
De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Of de overtreding is begaan en de boete terecht is opgelegd dat kunt u misschien het beste beoordelen aan de definities.
"Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.
De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.
"Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
Ook België kent een procedure om tegen de opgelegde boete in beroep te gaan.
"Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.
De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.
"Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
Ook België kent een procedure om tegen de opgelegde boete in beroep te gaan.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
TS beschreef de berm waarin hij geparkeerd had als volgt:
Als onder afgeborduurd wordt verstaan dat de wegkant voorzien was van een trottiorband (borduurband), dan denk ik dat er toch sprake is geweest van een 'verhoogde berm'.De weg was een éénrichtings verkeer en was aan de linkerkant gewoon afgeborduurd maar de middenberm was niet verhoogd
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Het verhaal is mij niet geheel duidelijk. TS spreekt over een "middenberm", dat kan nooit een verhoogde berm zijn, zelfs in België niet. Een verhoogde berm ligt altijd aan de zijkant van de weg.ThunderSTreak schreef:TS beschreef de berm waarin hij geparkeerd had als volgt:
Als onder afgeborduurd wordt verstaan dat de wegkant voorzien was van een trottiorband (borduurband), dan denk ik dat er toch sprake is geweest van een 'verhoogde berm'.De weg was een éénrichtings verkeer en was aan de linkerkant gewoon afgeborduurd maar de middenberm was niet verhoogd
Anderzijds spreekt hij over een "éénrichtingsweg" met een "middenberm" aan de linkerkant. Ik kan mij de situatie niet goed voorstellen.
Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
-
Guido TS
- Infopolitie Gast