Onderzoek vraag (Staat van Inlichtingen B)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frank TS
Infopolitie Gast

Onderzoek vraag (Staat van Inlichtingen B)

Ongelezen bericht door Frank »

Hallo forummers,

Wellicht onderga ik binnenkort een Onderzoek, Staat van Inlichtingen B (zie site AIVD)
https://www.aivd.nl/werken_bij_de_aivd/item_54284

Hoeveel informatie kan deze dienst boven water krijgen en hoe ver gaat dit terug? Ik zit met een dilemma. Op het formulier moet je aangeven of je ooit in aanraking bent geweest met pliesie/justitie. Een jaar of 4 geleden hebben ze bij mij een zakje wiet gevonden toen ik de grens over ging in Dld. Ik heb hier ook een boete voor gekregen die ik netjes betaald heb (bijna 400(!) Euro :) ) Als ik dit *niet* op het formulier vermeld dan lieg ik (als ze erachter komen), maar komen ze er niet achter en ik vermeld het wel, dan weten ze het dus ook. Ja, het was een ontzettend stomme fout die ik begaan heb, eigenlijk ben ik best wel een brave burger (verder geen contact gehad met justitie, of beschuldigd van fraude etc)....maar moet ik hier gewoon open over zijn, of wat denken jullie ervan?

thanks,

Frank.
men in blue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door men in blue »

Eerlijk duurt het langst ...............................................................................
................................................................................................................
posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

Indien u de vraag niet naar "eer en geweten" invult d.w.z. verzwijgt dat u met politie of justitie in aanraking bent geweest, is dit wettelijk (zie de WIV) reden om geen Verklaring van Geen Bezwaar af te geven (is iets anders als een VoG), derhalve mag u de door u geambieerde functie niet vervullen.

Wat houdt u tegen om het niet te vermelden ? Is het werkgerelateerd geweest of ...... ?
Vb: Een notaris is veroordeeld voor fraude of voor rijden onder invloed, het verschil is dat hij als notaris een gerelateerd misdrijf heeft begaan (zou dus niet meer als notaris mogen werken), maar als chauffeur wel aan de slag zou kunnen. Omgekeerd geldt voor de chauffeur, dat hij niet meer <vul maar in>.

Misschien iets te technisch, maar vul de Staat van Inlichtingen gewoon eerlijk in, verzwijg niets en gebruik de mogelijkheid om een toelichting te geven. De werkgever heeft geen inzage in de Staat van Inlichtingen, mag dit ook nooit aan u vragen of van u verlangen (staat in de toelichting)
Frank TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Frank »

Bedankt voor je toelichting Posco, ik was dus al van plan om het zo volledig mogelijk in te vullen. Ik denk ook niet dat, gezien mijn 'strafzaak', ik niet integer zou zijn, of vatbaar voor omkoping als ik toegang heb tot gevoelige informatie.

Goed om te weten wat betreft de werkgever en inzage, dan ben je toch sneller geneigd om alles eerlijk in te vullen.

thanks!

Frank.
posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

Frank schreef:Bedankt voor je toelichting Posco, ik was dus al van plan om het zo volledig mogelijk in te vullen. Ik denk ook niet dat, gezien mijn 'strafzaak', ik niet integer zou zijn, of vatbaar voor omkoping als ik toegang heb tot gevoelige informatie.

Goed om te weten wat betreft de werkgever en inzage, dan ben je toch sneller geneigd om alles eerlijk in te vullen.

thanks!

Frank.
Het heeft niet alleen te maken met integer zijn, het gaat ook om het feit, dat u niet chantabel bent. Stel u verzwijgt dit voorval, de AIVD ontdekt dit niet (helaas niet aannemelijk, maar even voor dit antwoord), maar in uw kennissenkring weet iemand van uw misstap, dan bent u te chanteren en dientengevolge een gevaar voor uw werkomgeving.
Succes met de sollicitatie !
Martin TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

Ik zou het maar eerlijk vermelden. Na vier jaar is deze informatie zeker nog opgeslagen. Daarnaast wordt er geen verklaring van geen bezwaar (VGB) afgegeven als er leugens in het formulier te vinden zijn.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Gewoon invullen. Ook bij onze dienst worden wel eens mensen aangenomen, die in aanraking met de politie zijn geweest. Per geval zal worden bekeken of het een belemering voor de functie is. Meestal ook op welke leeftijd en wat er gebeurd is.
Gesloten