Auto wel of niet .

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ton & Mamie TS
Infopolitie Gast

Auto wel of niet .

Ongelezen bericht door Ton & Mamie »

Hallo,

Op 28 november JL, heb ik met mijn zus haar auto geruild voor 2 auto,s
Bij een garage, mijn zus kon haar financiering niet betalen dus ik heb haar voor gesteld auto ruilen voor 2 auto,s en ik betaal de helft van de financ.
Nu bleek dat zij haar kopie deel 3 kwijt was, (volgens garage geen probleem), dit bleek wel het geval daar het deel 3 bij de financierings maatsch, bleek te liggen.
Deze wilde het niet vrijgeven ivm achterst. betaling.
:idea: Vreemd genoeg de ruil werdt niet op papier gezet, we kregen een BETALINGS BEWIJS, dus dat we de auto,s gekocht hadden??????.
Goed de ruil werdt deze maand teruggedraaid, dus ook ik moest de auto terug geven.
Dit wil ik niet doen omdat ik in een eerder stadium met GARAGE had afgesproken de wagen DAN in termijnen te betalen.
:!: Nu eergisteren wilde Garage het bedrag in 1 keer zien 1450 Euro.
Terwijl ik al een hoop geld in deze auto heb gestoken.
Nu wil hij de auto terughalen :?:
Vraag:
1 Wat is dat aankoopsbewijs(getekend door garage)waard
2 Moet hij mij de tijd geven om de auto alsnog in 1 keer te betalen??
Of kan ik hem op zijn modelinge afspraak attenderen.
3 Kan hij (zoals hij zegt) de wagen wegtakelen ,terwijl ik een aankoop bewijs heb en auto staat op naam???
4 Kan ik nog iets doen met Politie??
Wat te doen..................

TJ.Langenbach VS Stoopman Rotterdam ( F. de Jong)
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dit ligt allemaal volledig civiel. Heeft de politie geen bemoeienis in.

De politie MAG zich daar zelfs niet mee bemoeien.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een zaak met een luchtje.
Kennelijk was de gefinancierde wagen formeel nog eigendom van de financieringsmaatschappij (anders zouden zij het overschrijvingsbewijs (het oude deel III) niet onder zich hebben gehouden).
Bij veel huurkoopconstructie's blijft het gefinancierde object totdat alle betalingen zijn ontvangen het eigendom van de financier. Die kan daardoor als de schuldenaar in gebreke blijft de termijnen te betalen het gefinancierde object terug halen en door verkoop van het object alsnog zijn centen binnen krijgen.
De huurkoper heeft in deze constructie geen bevoegdheid om het object zelfstandig te verkopen en maakt zich dan zelfs schuldig aan een strafbaar feit (verduistering).

Gezien de gang van zaken bij de betreffende garage rijst bij mij het vermoeden dat deze ook niet helemaal zuiver op de graat is. Immers ongeacht de wijze waarop je een auto verkoopt dan is een verkoopcontract toch het eerste wat je als verkoper opmaakt.

Door het (kennelijke) ontbreken van een verkoopcontract zal het voor de betreffende garage erg moeilijk worden om de auto terug te eisen, althans op een nette civiele wijze.

Maar zoals gvdbor al aangeeft het geschil tussen u en de garage is geen politieaangelegenheid.
Veel advies kunnen we u dus niet geven.
Stay safe out there.
Gesloten