Aangifte doen tegen agent

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Bertje TS
Infopolitie Gast

Aangifte doen tegen agent

Ongelezen bericht door Bertje »

Ik ben afgelopen vrijdag "zwaar ten onrechte (subjectief ik weet het)"
aangehouden en overgebracht naar het politie bureau.

Bij mijn aanhouding hebben de betrokken agenten geweld gebruikt.

Nu wilde ik aangifte doen tegen deze agenten wegens mishandeling maar dit is niet mogelijk (verteld men mij op het bureau), ik dien een brief te schrijven naar de korpsleiding.

Mijn vraag is: kan je als burger inderdaad geen aangifte doen tegen een agent?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Op zich kun je wel aangifte doen. Maar dan moet er wel sprake zijn van een strafbaar feit.
Hier is geweld gebruikt maar dat wil nog niet zeggen dat dat strafbaar is geweest.

Wat je dus kunt doen is een klacht indienen.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Om hier een beetje antwoord op te kunnen geven is het van belang om te weten onder welke omstandigheden je bent aangehouden.

Als jij aan te merken was als verdachte en als je dus bent aangehouden dan mag de politie geweld gebruiken als dat nodig is en niet anders kan.

De feiten en omstandigheden zijn in deze dus van belang.

Wat is er na de voorgeleiding bij de hovj gebeurd?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Hmmm, geweld moet proportioneel zijn, met andere woorden, in evenwicht met het geweld wat je zelf gebruikt hebt. Zoals ik je verhaal lees is het (inderdaad vooringenomen, maar da's logisch) te eenzijdig en hebben we te weinig info om goed te kunnen reageren.

Stel: Je wordt (terecht of onterecht, doet niet eens ter zake) aangehouden en schopt daarbij de agent goed hard tegen zijn cojones.....en verzet je jezelf vervolgens behoorlijk tegen deze aanhouding....tja, dan kun je een portie geweld terug verwachten. Blijf je anderzijds uitermate kalm, ben en blijf je beleefd etc. dan is een aanhouding niet meer en niet minder dan een gemoedelijk ritje naar het bureau waar meestal onder het genot van een kop koffie e.e.a. wordt uitgezocht...... Kortom, je krijgt wat je geeft, en dat mis ik een beetje in je verhaal......
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bertje TS
Infopolitie Gast

Ik zal de situatie proberen te schetesen.

Na een aantal drankjes in de kroeg te hebben gedronken trof ik buiten een halve politie macht aan (8 auto's honden het hele feest). Schijnbaar was er "iets" aan de hand.

Mijn intentie was om een broodje te gaan eten in een nabij gelegen shoarma zaak, ik werd echter tegengehouden door een agent die tegen mij meld :" je moet daarheen".waarop ik antwoord ik mag toch daar wel even een broodje halen, wederom werd mij verteld "je moet daarheen", waarop ik zeg ik kan toch wel even wat eten.
Direct daarop wordt mij verteld: "u bent aangehouden en ik ga u "pepperen" wannneer u niet meewerkt.(mijn nadeel in deze is wel dat ik 192cm bij 105Kg ben en dus waarschijnlijk als gevaarlijk overkom?)

Daarop ben ik rustig meegelopen met de agent en ben vrijwillig zonder enige vorm van verzet in de auto gaan zitten ,de agent doet daarop de deur dicht terwijl mijn been nog niet in de auto is (toch klein zo'n golf).

Na 10 minuten (er zat al iemand achterin) met zijn tweeen in de auto te hebben gezeten rijden we weg met 2 andere politie auto's in ons kielzog.
+- 2 km verder (na enige opmerkingen van mijn kant betreffende het negeren van alle verkeersregels zonder het voeren van sirenes) vind men mij waarschijnlijk irritant (ik heb geen enkele beledging en of schelwoord gebruikt) en stopt men de auto.

De deur wordt opengedaan en ik wordt gesommeerd om uit te stappen ik blijf zitten en meld dat ik eerst wil weten waarom ik aangehouden ben (het niet opvolgen van bevelen was het antwoord), direct daarop wordt ik met grof geweld uit de auto getrokken ,op de grond gesmeten en met 3 man bovenop mij probeert men mij handboeien om te doen.

Ik lag op dat moment mijn mijn linker arm onder mijn lichaam en kon deze dus niet "aanbieden" om te laten boeien, ik vertel dit ook maar 1 agent vind dit maar niks en begint mij ongeveer 20 seconden lang te wurgen, totdat zijn collega opmerkt dat ik inderdaad mijn arm niet kan bewegen.

Daarna wordt ik geboeid afgevoerd en heb een nachtje mogen slapen.
(2 dagen later nog steeds pijn in mijn strot en kaak, moeite met slikken etc.)

Na mijn vrijlating ben ik direct naar het bureau gegaan (ik was daar immers toch al) om aangifte te doen.

De dienstdoende agent vertelde mij dat dit niet kan en een klacht moet indienen.

Samengevat :wanneer ik volledig passief ben en alleen niet direct opsta wanneer men dit wil, rechtvaardigd dit dan deze mate van geweld?
Ik vind van niet, en ga hier ook zeker een zaak van maken.

Overigens is de hele actie te triest voor woorden en kwamen de agenten mij als zwaar gefrusteerd over, nu ben ik dat zelf ook wel eens maar ik ben geen agent.

Helaas is het nu toch een lang verhaal geworden...
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

waar was dit>

aanhouding was rechtmatig, dus niet onterecht, in zoverre dat de politie u mag aanhouden voor het niet voldoen aan bevel of vordering.
Daar tegen in te gaan is niet verstandig.

Om de politie te moeten melden hoe er met hun vrijstelling om te gaan (vrijstelling.cjbnet.nl) heeft evenmin geen meerwaarde.

het is hier door niemand te beoordelen of het geweld tegen u proportioneel geweest is.
Waarschijnlijk vinden de collega's dat daar wel.
U kunt een klacht indienen, maar wat verwacht u ervan>
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Tja, had je gewoon gedaan wat er gezegd was, dus weglopen in de aangewezen richting, dan had je dat lange verhaal ook niet neer hoeven te zetten.

Je kan thans een klacht indienen. Mocht de conclusie van de klacht zijn dat er onterecht en overmatig geweld zijn gebruikt dan zou je een aangifte terzake mishandeling kunnen doen.
Stay safe out there.
Kirs
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door Kirs »

Hoewel jouw verhaal wat meer informatie geeft vind ik het persoonlijk lastig een oordeel te geven omdat het verhaal nu van 1 kant belicht wordt. Als het verhaal is zoals je zegt dan heb ik wel vraagtekens, maar nogmaals ik kan pas oordelen als ik beide verhalen zou kennen.
Als je je onheus bejegend voelt, dan kun je aanklacht indienen, dan kan het Korps de gehele situatie VAN BEIDE kanten onderzoeken.
Wat niet uit je hart komt, zal een ander hart niet raken
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Bertje, het soort verhaal en verloop van het incident wat je schetst komt me bekend voor en is iets waar de politie regelmatig mee geconfronteerd wordt.
Probleem begint al dat je buiten komt, een hele politiemacht ziet staan (en dus weet dat er iets aan de hand is) en het blijkbaar nodig vind om toch die richting op te lopen.
Daar wordt je in eerste instantie door een agent duidelijk gemaakt dat je er niet doormag en de andere kant op moet gaan.
Je zou kunnen denken dat dit niet voor niets is en dit dus gewoon doen, maar helaas.
Vervolgens ga je "vervelend" staan doen, en dan bedoel ik blijven staan, niet luisteren, discusieren etc.
En dat is een probleem van velen op straat, wat vaak nog versterkt wordt als er gedronken is.

Uiteindelijk wordt je dan aangehouden en meegenomen naar bureau.
Onderweg ga je de collega's nog proberen wat verder op stang te jagen door te gaan zitten zeuren over de verkeersregels etc.

Ongeacht of dit wel of niet nodig was denk ik dan => wat verwachtte je zelf voor reactie te krijgen op zo'n houding, denk je er iets mee te winnen??

Het vervolg kan je uiteraard altijd "een zaak" van maken door een klacht in te dienen tegen de collega's.

Denk dat je volgende keer gewoon een hoop problemen kan voorkomen door gewoon even te luisteren en te wachten tot de politie weer weg gaat/is.
Duurt nooit zo heel lang waarna je je helemaal kan uitleven op je shoarma.
bertje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door bertje »

Waar het hier natuurlijk om gaat is niet de aanhouding opzich (wat in mijn optiek ook zeer kinderachtig is) maar de vraag of een agent iemand die volledig passief is dusdanig mag verwurgen dat deze er nog dagen last van heeft.

Ook al zou deze persoon irritante opmerkingen hebben gemaakt een agent hoort daar boven te staan
Guido TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:Waar het hier natuurlijk om gaat is niet de aanhouding opzich (wat in mijn optiek ook zeer kinderachtig is) maar de vraag of een agent iemand die volledig passief is dusdanig mag verwurgen dat deze er nog dagen last van heeft.

Ook al zou deze persoon irritante opmerkingen hebben gemaakt een agent hoort daar boven te staan
Zoek eerst eens de oorzaak van de aanhouding (en dan het liefste bij uzelf)
en ga u dan druk maken om het gevolg.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

bertje schreef:Waar het hier natuurlijk om gaat is niet de aanhouding opzich (wat in mijn optiek ook zeer kinderachtig is) maar de vraag of een agent iemand die volledig passief is dusdanig mag verwurgen dat deze er nog dagen last van heeft.

Of het tegen jou gebruikte geweld terecht is geweest of niet danwel het gebruikte geweld overmatig is geweest kunnen en zullen wij niet beoordelen aangezien wij er niet bij zijn geweest en dus niet de constateringen van de betrokken collega's kennen. We hebben immers alleen jou versie van het verhaal.

Voor wat betreft het strafbare feit. In beginsel mag je gaan en staan waar je wilt. De politie kan en mag in situatie's waarin dit nodig is die bewegingsvrijheid beperken en een persoon vorderen of bevelen iets te doen of niet te doen.
Als persoon die wordt gevorderd of bevolen heb je op dat moment maar 1 optie en dat is "Luisteren en doen wat er gezegd wordt" PUNT.
Je mag best bezwaar maken maar alleen achteraf door over het politieoptreden te klagen en dus NIET op het moment zelf omdat de situatie zich niet leent om uitgebreid te discussieren over het wel of niet moeten opvolgen van het bevel of de vordering.

Er was op dat moment maar een kinderachtig persoon en dat was niet de agent die jou vertelde dat je een andere kant op moest....
Stay safe out there.
Bertje TS
Infopolitie Gast

Guido schreef: Zoek eerst eens de oorzaak van de aanhouding (en dan het liefste bij uzelf)
en ga u dan druk maken om het gevolg.
No offence maar dit is nu precies de reactie die in een totalitaire staat past die men steeds meer aanhangt in nederland, en dit is ook precies de reden dat ik dus actie ga ondernemen.

Ik geef mijzelf een kans van 0,0001% dat de klacht zal worden gehonereerd, maar dit doet ook niet terzake, ik wil bereiken dat deze agent devolgende keer een beetje beter nadenkt en niet zijn frustaties uit op burgers.

De agent wordt er voor betaald (en opgeleid) om objectief en zoveel mogelijk passief te reageren op allerlei situaties dit geeft hem dus nooit! het recht ongepast geweld te gebruiken om een bijdehandte en misschien wel irritante burger een lesje te leren. wat deze burger dan ook gedaan heeft.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ach, u gaat u gang maar.
ik geef u weinig kans als u dezelfde woorden gebruikt als hier.

Aanhouding terecht, recalcitrante verdachte met daarop geweld gebruik

Klachten regeling is primair voor misstanden.
Niet voor een verbitterde verdachte die zo denkt wraak te nemen.
Laatst gewijzigd door Guido op 23 jan 2006, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Bertje schreef: De agent wordt er voor betaald (en opgeleid) om objectief en zoveel mogelijk passief te reageren op allerlei situaties dit geeft hem dus nooit! het recht ongepast geweld te gebruiken om een bijdehandte en misschien wel irritante burger een lesje te leren. wat deze burger dan ook gedaan heeft.
Van een opsporingsambtenaar wordt alles behalve passief gedrag verwacht. Een opsporingsambtenaar dient actief op te treden om orde en rust te kunnen herstellen en de misdaad te bestrijden.
Stay safe out there.
Gesloten