Rijden met invalidenbrommobiel op fietspad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jos Lieffering TS
Infopolitie Gast

Rijden met invalidenbrommobiel op fietspad

Ongelezen bericht door Jos Lieffering »

Ik heb gehoord dat het rijden op het fietspad met een invalidenbrommobiel (Canta, Minicruiser City) binnenkort aan banden wordt gelegd. Is dit waar? Het is juist makkelijker voor mensen die niet op de weg durven rijden.

Wie heeft hier ook van gehoord?
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Er bestaan twee soorten voertuigen:
- een gehandicaptenvoertuig en
- een brommobiel.

Een invalidenbrommobiel bestaat niet. Ook al rijdt een gehandicapte in een brommobiel het blijft een gewone brommobiel, net zoals bij een gehandicapte die in een auto rijdt.

Met een gehandicaptenvoertuig mag u op het fietspad en op de stoep, daar komt bij mijn weten geen verandering in.

Met een brommobiel gelden voor u de regels zoals die voor een auto gelden. U mag dan niet op de stoep of het fietspad. Ook niet om te parkeren.
toscane TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door toscane »

Is het niet zo dat wanneer een brommobiel een aanpassing heeft ten behoeve van een invalide bestuurder dat hij onder de catogorie gehandicaptevoertuig valt?
Het belangrijkste is, dat in het gehandicaptevoertuig een bijzondere, aan het lichamelijke gebrek van de bestuurder, aangepaste voorziening moet zijn aangebracht. (Uitspraak HR d.d. 31-05-83 nr 741). Als dit het geval is, hebben we te maken met een gehandicaptevoertuig en dat gehandicaptevoertuig moet dan dus bestuurd worden door degene aan wiens gebrek de aanpassing is aangebracht.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Ja, maar dan is het geen brommobiel meer....
toscane schreef:Als dit het geval is, hebben we te maken met een gehandicaptevoertuig en dat gehandicaptevoertuig moet dan dus bestuurd worden door degene aan wiens gebrek de aanpassing is aangebracht
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik zou mijn inziens best in het gehandicapten voertuig van mijn buurman mogen stappen om een rondje te rijden.
toscane TS
Infopolitie Gast

Klopt. In de uitspraak staat dat het gehandicaptevoertuig bestuurd MOET worden door de gehandicapte. Echter, dit is nergens strafbaar gesteld, dus er kan niet tegen opgetreden worden.
Je kunt je echter dan ook afvragen of je dan in een gehandicaptevoertuig stapt of in een brommobiel. Dit heeft nogal wat invloed op de dan geldende regels uit het RVV of WVW.
Jos Lieffering TS
Infopolitie Gast

Gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Jos Lieffering »

Ik rijd momenteel in een Bellier Divane brommobiel, maar ik wil weer terug naar de Minicruiser City die ik dus al eens heb gehad. Maar dan wil ik wel weten of het rijden op een fietspad (of in mijn geval in noodgevallen uitwijken naar een fietspad) mogelijk blijft. Anders kan ik net zo goed in de brommobiel blijven rijden.

Jos
toscane TS
Infopolitie Gast

De namen van de voertuigen welke u noemt zeggen mij niet zoveel.
Volgens de Wegenverkeerswet moet een gehandicaptenvoertuig voldoen aan de volgende eisen:
Een voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, welk voertuig niet breder is dan 1.10 meter en;
1e: dat niet is uitgerust met een motor, dan wel
2e : met een motor, waarvan de de door de contstructie bepaalde maximum snelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt
- en geen bromfiets is.
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Zoals toscane al aangeeft is het invalidenvoertuig beperkt tot een breedte van max 1.10m. Verder zit er weinig verschil in de beide definities. Zou dus betekenen dat een inval.vtg wél als brommobiel gebruikt kan worden (wél 45km sticker plaatsen) maar een brommobiel (die meestal breder is dan 1.10m) niet als inval.vtg gebruikt kan worden.
Gesloten