Schoolwerkstuk hulp - PDA Programma - Graffiti Database

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Thom 1 TS
Infopolitie Gast

Schoolwerkstuk hulp - PDA Programma - Graffiti Database

Ongelezen bericht door Thom 1 »

Hallo allemaal,
ik ben met mijn HBO studie bezig met een werkstuk genaamd: De Mobiele User Experience. Het doel van het project is een PDA (hand held computer) functie te ontwerpen voor bepaalde bedrijven die hier nog geen gebruik van maken en waar na gebruik van dit PDA programma de efficientie zou stijgen.

Als onderwerp dacht ik aan een graffiti database waar alle gevallen met een foto ingevoerd zouden kunnen worden, waardoor er geen papierwerk meer aan te pas komt. Ook zou er via GPS een landkaart op te zien kunnen zijn waarmee bepaalde probleemgebieden aangepakt kunnen worden.

Mijn vraag is dan ook in hoeverre dit al aanwezig is bij de politie en zo nee, of hier dan enige vraag naar zou zijn.
Aangezien ik helaas in mijn eigen omgeving geen politie-kenissen heb, zou ik graag wat tips of advies krijgen.

Ook moet ik na maken van het product dit het liefst voorleggen aan een directe gebruiker en research doen of de toepassing het werk ook daadwerkelijk efficienter maakt.

Aangezien het maar een schoolproject is en de applicatie niet werkend gemaakt hoeft te worden, kan ik dit laatste gewoon in de vorm van een klein interview doen.

Ik hoop spoedig iets te horen, alvast bedankt!

Groeten,
Thom
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ik denk dat je bij (voor) de politie aan een kansloze missie bezig bent. Papierwerk zal er altijd moeten blijven, de aanschaf van PDA's in grote hoeveelheden zal te kostbaar zijn en de politie heeft al een netwerk waarmee in principe het door jou beoogde doel gerealiseerd zou kunnen worden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Botje schreef:Ik denk dat je bij (voor) de politie aan een kansloze missie bezig bent. Papierwerk zal er altijd moeten blijven, de aanschaf van PDA's in grote hoeveelheden zal te kostbaar zijn en de politie heeft al een netwerk waarmee in principe het door jou beoogde doel gerealiseerd zou kunnen worden.
Het project is helaas al goedgekeurd is door mijn docenten, waardoor ik nu in een fase zit waar stoppen niet een optie is. Het gaat er ook vooral om dat ik projecten leer maken met dingen als businesscases, wireframes, functionele specificaties en dergelijken. Het onderwerp is dus niet allesbepalend, maar meer een toevoeging om het wat leuker te maken allemaal.

Over de kostbaarheid is wat te zeggen, maar het idee is om wanneer de graffiti applicatie positief werd bevonden, dit uit te breiden naar andere delicten zoals winkeldieven en meer van dit soort, waardoor de prijs weer zal dalen.

Heeft u misschien wat meer informatie over het al aanwezige netwerk, in hoeverre dit efficient en mobiel is? Er is helaas weinig feitelijke informatie over dit onderwerp te vinden. Wel is er in de Verenigde Staten al een soortgelijk programma in gebruik
http://www.icss.com.au/fieldauditing.php

Bvd,
Thom
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Kijk even op http://www.isc.nl/

Als iemand je verder kan helpen, dan werken ze daar ;)

Succes
Botje
OnTroerend goed
Agent

Anonymous schreef: Over de kostbaarheid is wat te zeggen, maar het idee is om wanneer de graffiti applicatie positief werd bevonden, dit uit te breiden naar andere delicten zoals winkeldieven en meer van dit soort, waardoor de prijs weer zal dalen.
De prijs van de hardware alleen al zal een niet te nemen drempel blijven voor de politie. Met randapparatuur zal een zo'n dingetje inclusief kwantumkorting toch al gauw een zes- tot zevenhonderd euro kosten.
Heeft u misschien wat meer informatie over het al aanwezige netwerk, in hoeverre dit efficient en mobiel is? Er is helaas weinig feitelijke informatie over dit onderwerp te vinden. Wel is er in de Verenigde Staten al een soortgelijk programma in gebruik
http://www.icss.com.au/fieldauditing.php
Delen van het politienetwerk zijn voor de politie landelijk te raadplegen. Het zou dan eigenlijk alleen een kwestie zijn van het vullen van een (nog te ontwikkelen) database maar ik vrees dat graffiti zo laag op de prioriteitenlijst zal staan dat dat er nooit van zal komen.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik weet wel dat onze milieumensen zo'n ding hebben, volgens mij via de provincie.
Ze kunnen daarmee van bijvoorbeeld een vuilstorting met dat apparaatje een foto maken. De locatie wordt gelijk gekoppeld aan GPS en ze kunnen het gelijk doormailen naar gemeentelijke dienst om op te laten ruimen.

In dat opzicht wordt het wel als praktisch ervaren.
Thom 1 TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:Ik weet wel dat onze milieumensen zo'n ding hebben, volgens mij via de provincie.
Ze kunnen daarmee van bijvoorbeeld een vuilstorting met dat apparaatje een foto maken. De locatie wordt gelijk gekoppeld aan GPS en ze kunnen het gelijk doormailen naar gemeentelijke dienst om op te laten ruimen.

In dat opzicht wordt het wel als praktisch ervaren.
Dat is precies de koppeling met GPS en fototoestel waar ik aan zat te denken. Zo kan bijvoorbeeld de reinigingsdienst ogenblikkelijk ingeschakeld worden, wat snellere reiniging inhoudt. Graffiti heb ik als voorbeeld genomen, maar er is natuurlijk een aantal andere opties waar ditzelfde (denkbeeldige) systeem gebruikt kan worden. Het ontbreekt mij helaas aan de juiste informatie om eventuele foute redenaties van mijzelf weg te strepen.

Zou u mij anders wat snelle informatie over het gebruik van de applicatie in de milieu afdeling kunnen geven? Dan heb ik enig idee hoe het, zoals u zegt, wel als praktisch ervaren kan worden. Zoals ik al eerder heb gezegd, elk verkregen stukje informatie is welkom!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik ga ervan uit dat de informatie "bij de bron" de beste informatie is.

Ik adviseer je dus om eens een telefoontje met de milieu-afdeling van de provincie Gelderland te plegen. En als die van niks weten: De milieu-afdeling van de gemeente Ermelo weet er zeker iets van.
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Castaway »

Thom, neem eens contact op met het korps Groningen. Daar loopt een project "PDA op straat". Volgens mij is de pilot nu ongeveer afgelopen.
De gebruikers waren zeer tevreden over de applicatie. Er was o.a. een koppeling met de mailserver, het kentekenregister, GBA en BPS.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en mocht je in de randstad wonen kan je kijken bij Amsterdam - Amstelland,

Project mobiel Blauw
Mich TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mich »

Daar waar je het hebt over pda's op straat, kun je contact opnemen met http://www.liaan.nl. Zij hebben (mobiel) handhavingssoftware ontwikkeld.
Voor het graffityvoorbeeld: Ik weet dat er zo'n systeem (niet via pda) was bij de Reinigingspolitie van Amsterdam Centrum (Graffity fini) en dat de Spopo in Amsterdam erg ver is met digitaal opslaan van Tags en Pieces.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Hmm, alles zo lezende is de PDA binnen politie-Nederland toch meer ingeburgerd dan ik dacht. Vreemd dat daar op zich zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Ik zag dat TS ookal op de site van Amsterdam aan de gang was.
Fanatiekeling :D
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Een jaar of anderhalf terug is aangekondigd dat iedere agent in Gelderland-Midden een PDA zou kunnen gebruiken ter vervanging van het bonnenboekje.

Het is toen gezet op 2006, maar ik heb er al even niets meer van gehoord!
Thom 1 TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:Een jaar of anderhalf terug is aangekondigd dat iedere agent in Gelderland-Midden een PDA zou kunnen gebruiken ter vervanging van het bonnenboekje.

Het is toen gezet op 2006, maar ik heb er al even niets meer van gehoord!
Als ik het zo allemaal hoor wordt er in een flink aantal provincies onderzoek naar gedaan of het gebruik van PDA's de efficiëntie kan bevorderen. Hieruit kan ik afleiden dat er toch wel toekomst zit in dit project idee en dat er een budget bij de politie aanwezig is voor testfases. Dat is een goede zaak voor mijn project!

Ik heb helaas bijna tot geen kennis van de politie en hoewel ik nu steeds meer een beeld van mijn daadwerkelijke applicatie begin te krijgen zou ik graag nog wat informatie hebben over hoe het er nu aan toe gaat in de gemeentes. Vooral feitelijke informatie om mijn applicatie zo efficiënt gericht op de 'doelgroep' te ontwerpen.

Ik wil graag weten wat er ongeveer op het notitieblokje voor gegevens ingevuld dienen te worden en hoe dit van de agent zelf verdwijnt in het grote archief. Worden daar derden voor ingehuurd die deze dingen digitaliseren, of is het de politieman zelf die de informatie invoert? Wat is de gemiddelde duur van deze omzetting? Ook ben ik benieuwd of er nog veel dingen non-digitaal opgeslagen wordt bij de politie.

Ik weet dat ik in een keer een hoop vragen op jullie afvuur, maar ik ben graag zo goed geïnformeerd mogelijk.

Ik wil jullie ook nog even allemaal bedanken voor de vorige posts, die mij al een stuk in de goede richting gestuurd hebben!

Vriendelijke groet,
Thom
Gesloten