Strafregister/VOG

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Con TS
Infopolitie Gast

Strafregister/VOG

Ongelezen bericht door Con »

Beste mensen,

Een vraag m.b.t. mijn zwager:
hij (toen 19 jaar oud) heeft vanaf sept. 96 tien maanden in detentie gezeten, met een proeftijd van 2 jaar.
Daarna nooit meer met justitie in aanraking gekomen.

Als hij nu voor een nieuwe baan een Verklaring Omtrent Gedrag moet hebben, krijgt hij die dan, of wordt de veroordeling dan vermeld of is er een verjaringstermijn?

Bij voorbaat dank,

Con
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Con TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Con »

Ja, daar had ik gekeken, maar ik hoopte dat er een wat minder algemeen antwoord mogelijk was.

Ik meende me te herinneren dat er een bepaalde termijn gold (de straf plus proeftijd plus een aantal jaren) waarna een misdrijf niet meer werd vermeld op zo'n verklaring.

Of is het nu zo dat elke veroordeling in de Verklaring komt en dat aan een werkgever te beoordelen is of hij de persoon in dienst neemt?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

zo'n verklaring word afgegeven of niet, en voor de verschillende werkgevers gelden er verschillende eisen.

het lijkt mij niet dat die zaak waar u op doelt zomaar weggestreept kan worden.
Eerlijk zijn over het verleden kan denk ik al ene hoop goodwill kweken dan dat achteraf blijkt dat er "opeens" geen verklaring omtrent het gedrag word afgegeven.

Wat ik wel weet is dat hij het bij de politie in ieder geval niet meer hoeft te proberen, wat andere werkgevers voor eisen stellen weet ik (natuurlijk) niet
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Indien het een veroordeling voor een misdrijf betrof, dan worden de gegevens vanaf de veroordeling door de rechter 20 jaar lang bewaard. Betrof het een veroordeling voor een overtreding, dan worden de gegevens 10 jaar lang bewaard.
Dus in beide gevallen zal de veroordeling bij de beoordeling of een Verklaring Omtrent het Gedrag wordt afgegeven, nog naar voren komen. Dat hoeft niet per se het verlenen van die Verklaring niet in de weg te staan, maar dat hangt ook weer af van de functie waarvoor de Verklaring wordt gevraagd.
Gesloten