Baldadigheid
Moderator: Moderatorteam
-
Jos TS
- Infopolitie Gast
Baldadigheid
Eind vorig jaar kreeg ik een boete voor het plegen van baldadigheden op een openbare weg, omdat ik een plank had meegenomen waar 'kersb-omen 400 meter' op stond. Hij stond aan een openbare weg tegen een hek van de gemeente, waar geen huizen in de buurt waren. De kerstbomen waar de plank naar verwees waren alweer een week weg, dus het leek mij dat er niemand bezwaar tegen zou hebben als ik hem meenam. De eigenaar had het hem daar achtergelaten dus het was naar mijn idee niks meer dan een stuk afval. En een stuk afval mee naar huis nemen lijkt me toch geen vorm van baldadigheid. Ik snap best dat de politie rond de jaarwisseling op zijn hoede is vanwege veel jongeren die rottigheid uithalen. Maar ik wilde de plank alleen mee naar huis nemen, en niet ergens neergooien of in de fik steken ofzo. Ik ebn ook verder niemand tot last geweest want er was niemand in de buurt.
Nu is mijn vraag: heeft de agent dit tercht als baldadigheid gezien of niet?
Alvast bedankt voor de hulp.
Nu is mijn vraag: heeft de agent dit tercht als baldadigheid gezien of niet?
Alvast bedankt voor de hulp.
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
-
Copper TS
- Infopolitie Gast
-
Jos TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Als je afval meeneemt dan kan je in theorie een boete krijgen volgens een stikje milieuwetgeving. In veel gevallen zou dat wel een beetje ver gaan maar het kan.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Ik kom aan verduistering door de redenatie>>
Het goed is anders dan door een misdrijf onder zich: Hij vindt het
En hij eigent het zich toe.
Maar volgens mij klopt er inderdaad niet veel van nee, bij nader inzien. Want hij heeft het goed niet onder zich als hij het vindt, en zodra hij het onder zich heeft, heeft hij het al toegeeigend?
Het goed is anders dan door een misdrijf onder zich: Hij vindt het
En hij eigent het zich toe.
Maar volgens mij klopt er inderdaad niet veel van nee, bij nader inzien. Want hij heeft het goed niet onder zich als hij het vindt, en zodra hij het onder zich heeft, heeft hij het al toegeeigend?
Toch kan het toeeigenen van een gevonden voorwerp zowel diefstal als verduistering zijn:..::Frans::.. schreef:Wat is het verschil tussen diefstal en verduistering Thijs, als je die vraag goed weet te beantwoorden weet jeo ok meteen waarom het zeker geen verduistering kan zijn...
A: diefstal:
Iemand ziet een portemonnee op straat liggen: Die is voor mij denkt hij en hij eigent het zich toe.
B: Verduistering:
Iemand ziet een portemonnee op straat liggen: Die ga ik naar de eigenaar terugbrengen danwel afgeven op het politiebureau denkt hij. Hij raapt de portemonnee op, kijkt er in. Ziet geen adresgegevens maar wel 500 euro. Onderweg naar het politiebureau bedenkt hij dat hij nog erg veel schulden heeft en nu wel erg makkelijk daarvan af kan komen. Uiteindelijk besluit hij toch om het geld zelf te houden.
Aan alle elementen van verduistering wordt dan voldaan.
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Het verschil zit hem volgens mij in dat bij verduistering het goed al onder je hoede moet zijn(anders dan door een misdrijf). Bij diefstal is dat niet het geval en behoort het goed tevens aan een ander toe. Maar dat zou bij verduistering ook weer kunnen.......::Frans::.. schreef:Wat is het verschil tussen diefstal en verduistering Thijs, als je die vraag goed weet te beantwoorden weet jeo ok meteen waarom het zeker geen verduistering kan zijn...
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast