Aangifte doen tegen agent

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Kijk Bertje, in feite is het heel simpel:

Als de politie je iets opdraagt te doen of juist verbiedt je iets te doen, kun je er op vertrouwen en er vanuit gaan dat daar een wettelijke basis en een reden voor zijn.

Gewoon luisteren en doen wat er gezegd wordt dus, dan is er helemaal niets aan de hand.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Ik geloof ook wel dat er frustratie zit in de reactie's. Die frustratie is normaal, want het klopt ook. (de inhoud vd reactie's)

Maar ik denk dat het ook te maken heeft met wat je tegen komt. De politie komt misschien veel mensen tegen die weinig respect hebben voor de politie, maar dat komt omdat de mensen die wel respect (of waardering) hebben voor de politie gewoon wat minder vaak in de problemen komen.
Martin TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

Volgens mij hebben we het over van alles, maar de vraag was: Kun je aangifte doen tegen een agent.
Antwoord, ja dat kan. De politie is zelfs verplicht de aangifte op te nemen.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Martin schreef:Volgens mij hebben we het over van alles, maar de vraag was: Kun je aangifte doen tegen een agent.
Antwoord, ja dat kan. De politie is zelfs verplicht de aangifte op te nemen.
Oke het kan maar het is in mijns inzien niet raadzaam als ik een aangifte opneem tegen een collega van mij waarmee ik normaal dienst doe.

Punt 1 voor de aangever want ik ken die collega te goed en punt 2 voor mijzelf want ik moet weer met die collega gaan werken.

Dus een klacht indienen bij de teamchef is naar mijns inzien de juiste weg die bewandeld moet worden.
keymat TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door keymat »

Oke het kan maar het is in mijns inzien niet raadzaam als ik een aangifte opneem tegen een collega van mij waarmee ik normaal dienst doe.

Punt 1 voor de aangever want ik ken die collega te goed en punt 2 voor mijzelf want ik moet weer met die collega gaan werken.

Dus een klacht indienen bij de teamchef is naar mijns inzien de juiste weg die bewandeld moet worden.

En daar heb je geen speciaal team voor, die daar buiten staat? Of bij een ander korps.

gr,
joshua.
PJ TS
Infopolitie Gast

Elk korps heeft een onafhankelijke klachtencommisie.
Hier zitten mensen in de niets met de politie te maken hebben. (af en toe is dat wel te merken)
Bezoeker TS
Infopolitie Gast

Aangifte tegen een agent

Ongelezen bericht door Bezoeker »

Pleegt een agent een strafbaar feit dat kun (moet) je aangifte tegen hem/haar doen. Elke politeman dient die aangifte op te nemen, ook al is het een collega. Politiemensen staan niet boven de wet en hebben zich er net als iedereen aan te houden. Let wel aangifte kan alleen van een strafbaar feit. Heb je een klacht, zet hem op papier en gewoon insturen naar de korschef. Pleegt een agent een strafbaar feit en je wilt geen aangifte doen> stuur een brief met het verzoek om een intern onderzoek in te stellen.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

1 van de redenen om als naaste collega de aangifte niet op te nemen is de objectieviteit waarborgen, wat dus ook in het voordeel van de aangever is. kan je wel gaan aandringen op het meteen doen van aangifte enz, maar het werkt twee kanten op.
kan het eigenlijk wel, ik lees meerdere versies...
Wie rent, bekent!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ieder korps kent interne regels dat een aangifte/klacht tegen een collega niet zomaar door iedere willekeurige collega opgenomen wordt...

De eerste eis is vaak dat het sowieso een meerdere moet betreffen die de aangifte opneemt en vaak worden aangifte's alleen opgenomen door speciaal daartoe opgeleide collega's (lees: een bureau interne onderzoeken).

Bij mij hoeven mensen niet aan te kloppen, want ik doe zoiets sowieso niet en laat je je er ook nooit toe verleiden...

Zoals Scorpion al aangeeft, alleen al uit bescherming voor beide partijen (jezelf en de aangever)... 8)

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Falven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Falven »

Is dit soms in IJmuiden gebeurd? Komt mij er bekend voor dit verhaal.....
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Falven schreef:Is dit soms in IJmuiden gebeurd? Komt mij er bekend voor dit verhaal.....
Zou zeggen: zoek het eens uit.
Denk dat ik niet de enige ben die benieuwd is naar de andere kant van het verhaal... :roll:
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Dit gebeurt toch ongeveer elke stapavond wel ergens? Maar ben toch nieuwsgierig
Wie rent, bekent!
PJ TS
Infopolitie Gast

Soort gelijk geval voor de rechtbank geweest vandaag.

Rechter was heeeeeeeeel duidelijk als de politie zegt dat je weg moet gaan dan moet je dat ook doen. Geen discussie over mogelijk. Wil je discuseren dan ga je naar een praathuis.

Ben je het niet eens met het optreden van de politie dan bestaan daar klachtenprocedures voor. De politie gaat niet op straat uitlegen wat ze doen en waar ze mee bezig zijn aan iedreen. Dus nogmaals zei de rechter als de politie zegt dat u weg moet dan moet u dat ook doen.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

En terecht !! PUNT !!!!
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »