Valse openbaar vervoerskaart
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik denk dat een heleboel mensen zich vergissen in de preventieve werking van je uitrusting....
Ik heb bij mn vuurwapen ook nog nooit de 'de trekker' hoeven overhalen, maar betekent dat dat ik die dus kan inleveren? Dat die nutteloos is?
Het feit dat je een wapen wel of niet gebruikt is eigenlijk helemaal niet interessant. Het feit dat je erover kan beschikken als het nodig is, is al voldoende afschrikking...
Daarnaast ben ik van mening dat men een probleem te vaak 'op z'n nederlands benadert.' Een 'controleur' heeft veel last van agressief en moet daarom vele uren sovatraining volgen, dan lossen we het probleem op....
In mijn ogen helemaal fout... Je moet het probleem bij het echte probleem aanpakken. Je moet verdachten leren dat er geen 'zwartrijden bestaat' omdat je dan ernstig moet vrezen voor je vrijheid, de toestand van je ogen en je portomennaie.
Als je als controleur een bus instapt, dan moet er paniek uitbreken en iedereen moet proberen te vluchten en ik heb nu meer het gevoel dat ze nog veel teveel de moed hebben om hun middelvinger op te steken...
En dat moet je, letterlijk en figuurlijk, breken...
Ik heb bij mn vuurwapen ook nog nooit de 'de trekker' hoeven overhalen, maar betekent dat dat ik die dus kan inleveren? Dat die nutteloos is?
Het feit dat je een wapen wel of niet gebruikt is eigenlijk helemaal niet interessant. Het feit dat je erover kan beschikken als het nodig is, is al voldoende afschrikking...
Daarnaast ben ik van mening dat men een probleem te vaak 'op z'n nederlands benadert.' Een 'controleur' heeft veel last van agressief en moet daarom vele uren sovatraining volgen, dan lossen we het probleem op....
In mijn ogen helemaal fout... Je moet het probleem bij het echte probleem aanpakken. Je moet verdachten leren dat er geen 'zwartrijden bestaat' omdat je dan ernstig moet vrezen voor je vrijheid, de toestand van je ogen en je portomennaie.
Als je als controleur een bus instapt, dan moet er paniek uitbreken en iedereen moet proberen te vluchten en ik heb nu meer het gevoel dat ze nog veel teveel de moed hebben om hun middelvinger op te steken...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 23 jun 2005, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Roland schreef:
De eerste kwartielen word je toch al bij het vuur vandaan gehouden.
Er zijn BOA's die verbaal tekort schieten maar er zijn ook dienders die zwaar tekort schieten en iedere keer weer betrokken zijn bij geweldsincidenten.
Je kan mbt dit soort zaken niet generaliseren. Wij willen veilig ons werk kunnen doenen maar dat willen de andere ambtenaren ook. De opleidingen die wij krijgen zijn nou ook niet van een bepaald hoog niveau en de trainingen ook niet. Ik zou dus niet weten waarom de politie "beter" zou zijn als de rest.
En hoelang al op straat?Daar sta ik van te kijken. Ik werk in het meest beruchte deel van R'dam Centrum en heb mijn pepperspray toch nog nooit hoeven te gebruiken.
De eerste kwartielen word je toch al bij het vuur vandaan gehouden.
Er zijn BOA's die verbaal tekort schieten maar er zijn ook dienders die zwaar tekort schieten en iedere keer weer betrokken zijn bij geweldsincidenten.
Je kan mbt dit soort zaken niet generaliseren. Wij willen veilig ons werk kunnen doenen maar dat willen de andere ambtenaren ook. De opleidingen die wij krijgen zijn nou ook niet van een bepaald hoog niveau en de trainingen ook niet. Ik zou dus niet weten waarom de politie "beter" zou zijn als de rest.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
zijlvaart67 schreef:Ik denk dat een heleboel mensen zich vergissen in de preventieve werking van je uitrusting....
In mijn ogen helemaal fout... Je moet het probleem bij het echte probleem aanpakken. Je moet verdachten leren dat er geen 'zwartrijden bestaat' omdat je dan ernstig moet vrezen voor je vrijheid, de toestand van je ogen en je portemonnaie.
Ik heb vaak een andere mening dan jou maar nu ben ik het 10000% met je eens
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Ik wil Roland en andere die hieraan twijfelen nogmaals er op wijzen dat de BOA's die de zelfde geweldsmiddelen (gaan) dragen aan exact de zelfde eisen moeten voldoen als ieder ander. Dus voor het dragen van handboeien wapenstok en pepperspray waar het hierover gaat, worden dus op het IBT examen minimaal nivo2 (gelijk aan politiesurvaillant) geeist.rich schreef: Wij willen veilig ons werk kunnen doenen maar dat willen de andere ambtenaren ook. De opleidingen die wij krijgen zijn nou ook niet van een bepaald hoog niveau en de trainingen ook niet. Ik zou dus niet weten waarom de politie "beter" zou zijn als de rest.
- rich
- Geslacht:
Het is niet dat ik er meteen positief tegenover sta Marcel maar ik vind het argument van Roland een beetje denigrerend overkomen.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
Ik ben van mening dat een werkgever zoveel mogelijk moet doen om de veiligheid van het personeel te waarborgen.
Er zijn voldoende mogelijkheden die zwartrijden, technisch gezien, bijna onmogelijk maken.
Dat vraagt om een investering maar ik denk dat dit er op termijn uitgehaald wordt want als ik nu zie dat er soms vier mensen belast zijn met de aanhouding van 1 persoon dan is dat bedrijfseconomisch niet verantwoord.
Ik doel er dan met name op dat de werkgever jullie onnodig in een vervelende positie brengt.
Er zijn voldoende mogelijkheden die zwartrijden, technisch gezien, bijna onmogelijk maken.
Dat vraagt om een investering maar ik denk dat dit er op termijn uitgehaald wordt want als ik nu zie dat er soms vier mensen belast zijn met de aanhouding van 1 persoon dan is dat bedrijfseconomisch niet verantwoord.
Ik doel er dan met name op dat de werkgever jullie onnodig in een vervelende positie brengt.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
rich schreef:Ik ben van mening dat een werkgever zoveel mogelijk moet doen om de veiligheid van het personeel te waarborgen.
Wie zegt dat het alleen de zwartrijders zijn die overlast veroorzaken? Mijn laatste aanhouding betrof 2 man in een tram met conducteurs, die zwaar aan de alcohol zaten, rookten in de tram en een ruitje van de noodbediening hadden ingeslagen. Tijdens dit alles deden ze de conducteur bedreigen en probeerde zij de bestuurder van de tram te belagen.
De meeste aanhoudingen vloeien voort uit andere dingen dan zwartrijden.
Buiten dat is mijn werkgever de 1 van de 1e in Nederland die daadwerkelijk iets aan het zwartrijden doet. Het is namelijk zeer druk met het plaatsen van tourniquettes. Alleen door een leveringsprobleem is de invoering ervan uitgesteld met een half jaar tot sept/okt.
Nu lijkt het het walhalla op zwartrijders gebied maar niet elke lokatie is geschikt voor poortjes en hier door zullen niet alle stations (gelijkvloers) worden voorzien met deze poortjes.
Daarmee blijft er ook een stuk werk voor onze afdeling gewaarborgd.
Onze afdeling wordt voor het overgrote deel betaald door de stadsregio in het kader van sociale veiligheid.Dat vraagt om een investering maar ik denk dat dit er op termijn uitgehaald wordt want als ik nu zie dat er soms vier mensen belast zijn met de aanhouding van 1 persoon dan is dat bedrijfseconomisch niet verantwoord.
Wij hebben minimaal 6 combie's rijden door geheel Rotterdam die er zijn voor assistentie aan de conducteurs op de tram en het overige personeel. Deze kosten mijn werkgever niets tot nauwelijks iets.
Daar buiten hebben wij personeel lopen in de metrocontrole die meer geld binnen halen dan kosten.
Ik welk opzicht moet ik dit zien?Ik doel er dan met name op dat de werkgever jullie onnodig in een vervelende positie brengt.
MarcelB
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Right. Sorry, maar ik geloof er weinig van bovenstaande. Tot en met het woordje "vechtpartij" ga ik met je mee, om precies te zijn.MarcelB schreef:
Hoelang zit je al bij de politie? Een jaar waarvan je het meerendeel op school zat?
Ik doe dit werk nu 5 jaar, en heb vechtpartijen meegemaakt op de 4ambacht bijv waarbij door omstanders op straat met hamers en knuppels geprobeerd is om een arrestant te bevrijden die door de RET was aangehouden ivm een mishandeling van een toenmalige wagenbegeleider. Hierbij zijn 2 controleurs zodanig mishandeld dat 1 ervan nog steeds niet in zijn eigen werk kan functioneren.
Kijk eens in de systemen naar incidenten op metro station Leuvehaven en of Coolhaven waarbij vuurwapens aantroffen, die op scherp en schietklaar geladen waren.....
Of in een rijdende metro tussen Delfshaven en Marconiplein het vuurwapen richte in een volle metro op de controleurs....
Vraag eens een dienstje aan bij de RET zou ik zeggen, dat is goed voor je ervaring en leuk om te vertellen in je klas;)
MarcelB
Dat valt wel mee in R'dam.De eerste kwartielen word je toch al bij het vuur vandaan gehouden.
Dit ben ik totaal niet met je eens. Ik vind dat politie Nederland een gedegen opleiding en dito IBT trainingen krijgt.De opleidingen die wij krijgen zijn nou ook niet van een bepaald hoog niveau en de trainingen ook niet.
Dan moet je misschien wat beter lezen? Ik gaf al eerder aan dat ik een aardig hoge pet op heb van Stadstoezicht en RET personeel in Rotterdamrich schreef:Het is niet dat ik er meteen positief tegenover sta Marcel maar ik vind het argument van Roland een beetje denigrerend overkomen.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Dus met andere woorden: Trek jij mij in twijfel? Eerst je huiswerk goed doen.Roland schreef:Right. Sorry, maar ik geloof er weinig van bovenstaande. Tot en met het woordje "vechtpartij" ga ik met je mee, om precies te zijn.MarcelB schreef:
Hoelang zit je al bij de politie? Een jaar waarvan je het meerendeel op school zat?
Ik doe dit werk nu 5 jaar, en heb vechtpartijen meegemaakt op de 4ambacht bijv waarbij door omstanders op straat met hamers en knuppels geprobeerd is om een arrestant te bevrijden die door de RET was aangehouden ivm een mishandeling van een toenmalige wagenbegeleider. Hierbij zijn 2 controleurs zodanig mishandeld dat 1 ervan nog steeds niet in zijn eigen werk kan functioneren.
Kijk eens in de systemen naar incidenten op metro station Leuvehaven en of Coolhaven waarbij vuurwapens aantroffen, die op scherp en schietklaar geladen waren.....
Of in een rijdende metro tussen Delfshaven en Marconiplein het vuurwapen richte in een volle metro op de controleurs....
Vraag eens een dienstje aan bij de RET zou ik zeggen, dat is goed voor je ervaring en leuk om te vertellen in je klas;)
MarcelB
En daarna een avondje meelopen en dan opnieuw je oordeel geven.
Zo kom je zelf namelijk erg ongeloofwaardig over.
- rich
- Geslacht:
Als dat niet zo zou zijn dan moet dit aan de kaak worden gesteld omdat dit niet conform de doelstelling is van het nieuwe onderwijs. Ik weet echter wel zeker dat ook Rotterdam zich aan deze regels houdt. Incidenten kan je niet voorkomen maar met kwartiel 4 zal je je niet bezighouden met de noodhulp meldingen en andere meldingen waarbij geweld betrokken is. Als dat wel het geval is dan vind ik dat zorgelijk te noemen.Dat valt wel mee in R'dam.
4 maal per jaar ga je wat klemmetjes oefenen. Als je die goed kunt uitvoeren dan ben je geslaagd en dan mag je weer de straat op. Na afloop vertelt men nog wel even dat de helft van die greepjes niet echt makkelijk zijn uit te voeren op straat maar ja, de minister wil het nu eenmaal.Dit ben ik totaal niet met je eens. Ik vind dat politie Nederland een gedegen opleiding en dito IBT trainingen krijgt.
Met 4 keer trainen ben je niet getraind maar voldoe je aan de wettelijke eis.
Vergelijk onze training met de training die je bijv in Amerika krijgt of bijvoorbeeld met de Noord Europese landen. Onze trainingen zijn op zijn minst primitief te noemen.
Ik stel je dan ook de vraag hoe vaak jij tot op heden schietwaardige incidenten hebt meegemaakt. Ik doel daarmee op uitpraatprocedures, overvallen ed.
marcel schreef:
Maar kan de werkgever niet beter voorkomen dat het zwartrijden kan plaatsvinden. Een kaartje kost een paar euro. Voor die paar euro lopen jullie een risico. Dat maakt de baas echter niet veel uit.Buiten dat is mijn werkgever de 1 van de 1e in Nederland die daadwerkelijk iets aan het zwartrijden doet.
Zaken die voorkomen kunnen worden, moeten voorkomen worden maar kennelijk zijn er veel mensen die daar een andere visie op hebben.
Een ander voorbeeld blijft voor mij het tanken zonder betalen, wat dus ook makkelijk te voorkomen is maar om duistere redenen vindt men dat geen goed plan want ja, het kan gebeuren dat je een rolletje drop minder verkoopt.
De nasleep van geweldsincidenten kan maatschappelijk gezien grote gevolgen hebben en men zal geweld zoveel mogelijk moeten voorkomen.
Preventief is er veel meer te doen en te regelen maar dat vraagt een investering. Men ziet niet in dat deze investeringen zich in de toekomst terugbetalen. Persoonlijk vind ik de gezondheid van de ambtenaar belangrijker.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Kun je dat onderbouwen Roland? Het is wel erg kort door de bocht te stellen dat je het niet hoopt. En denk je nou echt dat men zo dom is om in de metro te gaan spuiten? Beetje botte en voorbarige (en mogelijk wel domme) conclusie als ik eerlijk ben.Roland schreef:Ik mag toch hopen van niet. Ik zie het al gebeuren, een tram ofMarcelB schreef: Volgens de instructeurs van de politie(ibt) komt de pepperspray er nog dit jaar aan in Rdam. Dit heeft te maken met het examen nivo 2 wat wij moeten doen.
metro(station) vol met passagiers met prikkende ogen.
Ik wil niet zeggen dat ik voor ben. Ik vind dat wapens en het gebruik ervan moet blijven vooorbehouden aan de politie en enkele bijzondere instanties. Al is het alleen maar om wildgroei tegen te gaan. Maar dat is wat anders dan concluderen dat je het fout vindt omdat je denkt dat ze er niet mee om kunnen gaan. Tenminste zo stel jij dat in je reply.
-
BenL TS
- Infopolitie Gast
Heren, de Hoofdconducteur bij de NS is géén politieagent maar een persoon die is aangewezen voor de contrôle op geldige vervoerbewijzen en het geven van informatie aan de reiziger.Er zijn helaas onder de collega's mensen die dolgraag bij de politie hadden gewild,maar afgetest werden,en nu de kans zien om toch een beetje politieagent te spelen.Deze collega's pleiten ook bij de chef om pepperspray en handboeien.
Ik heb destijds gekozen voor dit beroep en niet voor politieagent.Dus Ik ben het helemaal met jou eens Walter.
Ik heb destijds gekozen voor dit beroep en niet voor politieagent.Dus Ik ben het helemaal met jou eens Walter.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Maar laten we wel even bedenken dat boa's, parkeercontroleurs, conducteurs, toezichthouders etc etc eigenlijk veel meer met agressie worden geconfronteerd dan politieagenten. (en dus minstens een net zo zware baan hebben als 'wij'...)
Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat zij ook over bewapening beschikken.
Wachten op de politie is immers geen optie. Dat weet iedereen...
En denken van 'laat maar' (wat ongetwijfeld ook veel gebeurt) vind ik geen optie...
Want niemand maakt mij wijs dat al deze mensen zich veilig voelen in hun werk...
Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat zij ook over bewapening beschikken.
Wachten op de politie is immers geen optie. Dat weet iedereen...
En denken van 'laat maar' (wat ongetwijfeld ook veel gebeurt) vind ik geen optie...
Want niemand maakt mij wijs dat al deze mensen zich veilig voelen in hun werk...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
BenL TS
- Infopolitie Gast
Koen,
Jij hebt gelijk ,we krijgen in de trein inderdaad veel te maken met fysiek geweld.Dat daarbij geen ondersteuning van het KLPD of de Regiopolitie voor handen is ,lijkt mij geen argument om ons dan uit te rusten met handboeien of pepperspray.Bovendien werken wij vaak alleen en dan helpt het hebben van pepperspray of handboeien niet. Er moet meer politie komen zodat er een gegarandeerde ondersteuning is als die nodig is.Maar goed dat is een zaak voor de politiek.
Jij hebt gelijk ,we krijgen in de trein inderdaad veel te maken met fysiek geweld.Dat daarbij geen ondersteuning van het KLPD of de Regiopolitie voor handen is ,lijkt mij geen argument om ons dan uit te rusten met handboeien of pepperspray.Bovendien werken wij vaak alleen en dan helpt het hebben van pepperspray of handboeien niet. Er moet meer politie komen zodat er een gegarandeerde ondersteuning is als die nodig is.Maar goed dat is een zaak voor de politiek.