blindering alle ramen auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vrijstellingen en ontheffingen zijn overal voor te verkrijgen en waarschijnlijk ook wel daarvoor, maar dat is niet de norm... Uitzonderingen bestaan er namelijk altijd..

En wat de 'zonneband' betreft... Deze wordt wel toegestaan omdat deze wordt beschreven als een 'zichtverbeterend' artikel waarbij je minimaal in je primaire blikveld wordt gehinderd.

Een zonneband is natuurlijk ook niets meer dan een stuk folie, maar je kijkt er standaard wel 'onderdoor' en er wordt er dus niet door 'gehinderd'...

Folie is levensgevaarlijk omdat het 'geen keuzemogelijkheid' biedt, en dat is in het donker en in tunnels heel vervelend....

Daarom zijn dit soort voorzieningen 'standaard' verboden... En wordt een zonneband hierbij niet vervolgd, net zomin als het dragen van een zonnebril... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

gvdbor schreef:
Anonymous schreef:Hallo ben ik weer.
Ik ga me nog aanmelden.

Maar nu heb ik een tijd gekleden een programma gezien dat er een gezin was waarbij hun jongste kind een zonne-allergie had en mocht dus niet worden opengesteld aan daglicht.

Nu kregen zij van het programma een aangepaste auto.
Waar (je raad het al) de ruiten geblindeerd waren.
Is het dan met het blinderen van de ruiten het zelfde als met gordels?
Dus dat je een medische vrijstelling kan krijgen?
Ik kan me voorstellen dat dat mogelijk is, hoewel ik mijn twijfels heb. Het niet dragen van gordels is een RVV aangelegenheid. inrichting van auto's is voertuigreglement. Het lijkt mij haast dat het niet mogelijk zou zijn maar zeker weten doe ik het niet. Ik ga het ook niet uitzoeken.
Tip: er stat al iets van op het forum. Volgens mij was het Koen die iemand aanhield met getinte ramen. Echter, die auto was er mee gekeurd omdat de eigenaar niet veel licht kon verdragen o.i.d.. Helaas zat niet de eigenaar maar z'n vrouw achter het stuur, die overigens geen medische indicatie had dat getinte ramen noodzakelijk waren.
zijlvaart67 schreef: (...) En wordt een zonneband hierbij niet vervolgd, net zomin als het dragen van een zonnebril... :wink:
Niet dat het verstandig is, maar zou je 's nachts met een zonnebril op mogen rijden ?
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Niet dat het verstandig is, maar zou je 's nachts met een zonnebril op mogen rijden ?
Zou niet weten waarom niet, zelf zet ik em regelmatig 's nachts op.
Met name als ik vermoeid ben, irriteren de tegenliggers met hun koplampen mij mateloos.
Door een licht getinte zonnebril op te zetten, heb je daar veel minder last van.
Overigens groene glazen zijn 's nachts prettiger dan bruine.
Ferry
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ferry »

Zelf gebruik ik weleens de nightview bril van pearle. Deze heeft gele glazen, maar de wereld ziet er zeker in het begin wel vreemd uit. Het geeft wel een stuk rustiger beeld in het donker.

Wat anders, ik begrijp dat coating niet mag vanwege de veiligheid. Toch rijden er in het donker een flink aantal mensen rond met een heel erg donker vizier op de helm. Hoe zit het hier mee?
In het verleden mocht je zelfs geen motorexamen aflegeggen met een donker vizier.
olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door olle-griese »

je ziet bij de meeste voorruiten links en rechts een klein zwart streepje zitten,
tot daar mag de zonneband maximaal.
Als hij niet onder de (standaard) zonneklep uit komt is het ook geen probleem.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

@Ferry:
Vind ik trouwens een goede vraag... :shock:

Er bestaat hier ongetwijfeld ook een europese goedkeuring voor... maar wat de handhaving betreft?

Ik zou geen specifiek artikel kunnen bedenken... :roll:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

olle-griese
Superlid
Superlid

ik heb zojuist even gekeken bij mijn eigen auto nadat ik er wat folie heb afgehaald :oops: maar in het glas zelf staat of hij af-fabriek is getint.
Er staat: TINTED . . 4
Ik neem aan dat dat 4% is.
Je kunt dus niet een blanke ruit 4% laten folieen, want er zal ongetwijfelt in de ruit worden gekeken wat er op staat.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Maar 4% is nagenoeg niets... Zeker niet als ik hoor dat moderne auto's standaard vaak al op 70% lichtdoorlaatbaarheid zitten....

Ik denk meer dat het een 'klasse 4' codering betreft...

Maar ik heb er nog nergens iets over kunnen vinden... :cry:

Donald Tusk

olle-griese
Superlid
Superlid

okee, de feiten.
hieronder de stempel die op de zijruit staat en de zijruit gefotografeert op een witte tuintafel.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
olle-griese
Superlid
Superlid

kon maar 1 foto per keer :?
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

Goh wat leuk :D dat zijn autoruiten die worden gedistribueerd door het bedrijf waar m'n vader werkt. Misschien kan ik achter de codering komen.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Wat anders, ik begrijp dat coating niet mag vanwege de veiligheid. Toch rijden er in het donker een flink aantal mensen rond met een heel erg donker vizier op de helm. Hoe zit het hier mee?
In het verleden mocht je zelfs geen motorexamen aflegeggen met een donker vizier.
Met bijna 100% zekerheid kan ik zeggen dat daar geen regelgeving voor is. In dit geval is het aan de motorrijder zelf te bepalen of het veilig is ja of nee. Ik geloof dat onze vriend Dhr. Spee van Wegmisbruikers hiermee op de proppen was gekomen.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Owja nog iets. Dat examen is nog steeds zo. Sommige examinatoren keuren zelfs zonnebrillen af tijdens een B-examen. Dit is puur omdat de examinator de ogen van de examenkandidaat dan niet kan zien en dan alleen maar af kan gaan op de beweging van het hoofd van de bestuurder.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

als dat vizier werkelijk zo donker is zou ik gaan voor art. 5.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Je kunt inderdaad vrijstelling krijgen van deze regelgeving, inderdaad op medische gronden zelfs. Maar dat kan slechts en uitsluitend op het moment dat een arts je gekeurd heeft, en daarover een medisch advies heef tuitgebracht. Pas nadat dit advies op schrift is gesteld (en de keuringskosten dus zijn betaald) kun je vrijstelling aanvragen. De aanvrager mag dan de ENIGE bestuurde rvan dit voertuig zijn, en moet ten alle tijden de originele onthewffing, inclusief legitimatiebewijs aanwezig hebben. Ontbreekt 1 van deze zaken, of bestuurt een ander het voertuig, dan wordt geacht geen ontheffing te zijn afgegeven...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten