Maurice,
Is dit het kruispunt Heuvelbrink-Willem Barentzstraat dat jij nu voor ogen hebt in het Heuvelkwartier?
Op zich lijkt mij de situatie daar duidelijk:
1. Komende vanaf het Mgr. Nolensplein over de Willem Barentsztraat en dan naar rechtsafbuigen de Heuvelbrink op in de richting van de Talmastraat: men verlaat de doorgaande weg en rijdt de eerste inrit op. Richting aangeven naar rechts is verplicht.
2. Komende vanaf het Mgr. Nolensplein over de Willem Barentsztraat en dan geografisch rechtdoor je weg vervolgen over de Willem Barentzstraat: men verlaat de doorgaande weg en rijdt de tweede inrit op. Richting aangeven naar rechts is verplicht.
3. Komende vanaf het Mgr. Nolensplein over de Willem Barentsztraat de weg links volgend in de richting van de Heuvelbrink en Dr. Struijckenstraat hoeft er geen richting aangegeven te worden. Men vervolgt de doorgaande weg.
4. Komende van de Willem Barentzstraat rechtdoor naar het Mgr.Nolensplein: u verlaat een uitrit en rijdt de doorgaande weg naar links op. Richtingaanwijzer naar links verplicht.
5. Rijd je vanuit de Willem Barentzstraat de Heuvelbrink in in de richting van de Dr Struyckenstraat; u verlaat een uitrit en rijd de doorgaande weg naar rechts op. Gebruik van de richtingaanwijzer naar rechts verplicht.
Dat het CBR in situatie 2 het gebruik van de richtingaanwijzer verbiedt(vanwege misleiding omdat men mogelijk gedrag van situatie 1 'uitstraalt'), lijkt mij onjuist. Ook op een normale rechtdoorgaande weg met twee vlak bij elkaar gelegen inritten doet zich een dergelijke situatie voor en is het verplicht om de richtingaanwijzer te gebruiken als men een van deze inritten wil inrijden. Het verkeer komende vanaf een dezer inritten dient, ongeacht de keuze van de bestuurder op de hoofdrijbaan om de eerste of tweede inrit te nemen, al het overige verkeer voorrang te geven. Van misleiding door richtingaanwijzer gebruik van de bestuurder op de hoofdrijbaan kan in een dergelijk geval geen sprake zijn.
Extra borden hoefen hier naar mijn mening niet geplaatst te worden. De situatie is verkeerstechnisch voldoende duidelijk. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat de situatie verwarrend is omdat de verkeersituatie in 2003 is gewijzigd en daarmee de voorrang op dit kruispunt ook gewijzigd is. En juist dit laatste leidt in de praktijk vaak tot extra aanrijdingen, maar de gemeente heeft daar ruim een jaar in voorzien door te waarschuwen voor een gewijzigde verkeerssituatie.
Dit bord is hier dus niet nodig