richting aangeven op een afbuigende voorrangsweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

zijlvaart67 schreef:Dan heb ik kennelijk ook Fries bloed, want ik zie geen enkele onduidelijkheid... :wink:

Er zijn bijzonder weinig situatie's waarin de 'doorgaande weg' niet goed herkenbaar is... Oftewel, in 99% van de gevallen weet je ook dat je richting aan moet geven als je die verlaat of als je die op wilt rijden.... :wink:
Dat zelfs een brabantse rijinstructeur dit niet begrijpt, begrijp ik niet.

Zou dat iets te maken hebben met overmatig alcohol gebruik tijdens carnaval?

Vroeger was alles beter, toen kon het nog uitgelegd worden...
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Dan zullen we in Breda wel een andere kijk hebben op wat een doorgaande weg is :-) Wij in 'de parel van het zuiden' zien graag de borden 701-703 erbij :-)
Maurice930
Infopolitie Gast

Hmm. we postte het bericht tegelijk :-) NEE...ik HAAT carnaval. Wij zijn allen gewoon slechte instructeurs. Ik snap niet dat ze in Breda nog mogen lesgeven :-D Hmm, mijn vriendin komt uit Grau-Jirnsum Bouwe, ik denk dat ik haar maar om uitleg ga vragen ;-)
Bouwe1
Infopolitie Gast

Rij dan gelijk even door naar Leeuwarden en zie een hoe het daar gaat, die laatste 15 KM zullen je de das ook niet meer om doen.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ik snap het denk ik wel. Ze moeten in friesland alles gewoon simpel houden. :-D Het zal in Friesland een verademing zijn hoe duidelijk alles is daar ... ghegheghe. Ik zal de examinatoren van het CBR ook vragen om daar es een kijkje te gaan nemen. Wellicht leren ze nog wel wat :-)
Bouwe1
Infopolitie Gast

Nee hoor, ons rijbewijs is in heel Nederland geldig, volgens de theorieboeken, ja ik heb een nieuwe, tweedehands 1993) zijn de regels in het hele land gelijk. :idea:

Wellicht dat er bij ons nog iets meer ruimte is om duidelijkheid te scheppen. :D :lol:
Maurice930
Infopolitie Gast

Ik denk dat dat het is. Maar goed, we zullen maar ja- en amen tegen de examinatoren blijven zeggen :? en geen richting aangeven als wij rechtdoor willen in 'mijn' situatie :roll: Zij willen dat namelijk niet zien omdat te verwarrend zou zijn...en hun wil is wet he :schieten: Toen ik de vraag publiceerde had ik er ook ingezet of het terecht was dat de agenten deze meetelden als het geen richting aangeven. Het telt dus niet omdat zij wettelijk gewoon rechtdoor gingen...
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Maurice,

Is dit het kruispunt Heuvelbrink-Willem Barentzstraat dat jij nu voor ogen hebt in het Heuvelkwartier?

Op zich lijkt mij de situatie daar duidelijk:

1. Komende vanaf het Mgr. Nolensplein over de Willem Barentsztraat en dan naar rechtsafbuigen de Heuvelbrink op in de richting van de Talmastraat: men verlaat de doorgaande weg en rijdt de eerste inrit op. Richting aangeven naar rechts is verplicht.

2. Komende vanaf het Mgr. Nolensplein over de Willem Barentsztraat en dan geografisch rechtdoor je weg vervolgen over de Willem Barentzstraat: men verlaat de doorgaande weg en rijdt de tweede inrit op. Richting aangeven naar rechts is verplicht.

3. Komende vanaf het Mgr. Nolensplein over de Willem Barentsztraat de weg links volgend in de richting van de Heuvelbrink en Dr. Struijckenstraat hoeft er geen richting aangegeven te worden. Men vervolgt de doorgaande weg.

4. Komende van de Willem Barentzstraat rechtdoor naar het Mgr.Nolensplein: u verlaat een uitrit en rijdt de doorgaande weg naar links op. Richtingaanwijzer naar links verplicht.

5. Rijd je vanuit de Willem Barentzstraat de Heuvelbrink in in de richting van de Dr Struyckenstraat; u verlaat een uitrit en rijd de doorgaande weg naar rechts op. Gebruik van de richtingaanwijzer naar rechts verplicht.

Dat het CBR in situatie 2 het gebruik van de richtingaanwijzer verbiedt(vanwege misleiding omdat men mogelijk gedrag van situatie 1 'uitstraalt'), lijkt mij onjuist. Ook op een normale rechtdoorgaande weg met twee vlak bij elkaar gelegen inritten doet zich een dergelijke situatie voor en is het verplicht om de richtingaanwijzer te gebruiken als men een van deze inritten wil inrijden. Het verkeer komende vanaf een dezer inritten dient, ongeacht de keuze van de bestuurder op de hoofdrijbaan om de eerste of tweede inrit te nemen, al het overige verkeer voorrang te geven. Van misleiding door richtingaanwijzer gebruik van de bestuurder op de hoofdrijbaan kan in een dergelijk geval geen sprake zijn.

Extra borden hoefen hier naar mijn mening niet geplaatst te worden. De situatie is verkeerstechnisch voldoende duidelijk. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat de situatie verwarrend is omdat de verkeersituatie in 2003 is gewijzigd en daarmee de voorrang op dit kruispunt ook gewijzigd is. En juist dit laatste leidt in de praktijk vaak tot extra aanrijdingen, maar de gemeente heeft daar ruim een jaar in voorzien door te waarschuwen voor een gewijzigde verkeerssituatie.

Dit bord is hier dus niet nodig Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Maurice930
Infopolitie Gast

JUIST! Deze antwoorden wilde ik hebben. Mijn dank is groot! :-D Maar toch Thunder...zo wil het CBR het....geen richting aangeven dus omdat dat verwarring brengt :shock:
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum

Maurice930 schreef:JUIST! Deze antwoorden wilde ik hebben. Mijn dank is groot! :-D Maar toch Thunder...zo wil het CBR het....geen richting aangeven dus omdat dat verwarring brengt :shock:
Het CBR gaat een nieuw RVV schrijven? Moet niet gekker worden!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Maurice930
Infopolitie Gast

Het moet idd niet gekker worden nee... Als je eens wist hoe lekker duidelijk het af en toe is wat het CBR nou wil zien en hoe het daadwerkelijk moet! Maar goed, dat is ons pakkie an :? Maar nogmaals bedankt, dat was idd de situatie die mijn collega (en ik) duidelijk wilde hebben. Het ging ons ook met name om de borden 701-703, of die erbij moesten staan enz. Ik zal het uitprinten en aan em geven. Ik zelf heb niks meer met het CBR te maken maar eens kijken wat hij ermee kan.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar Maurice,

Ik neem aan dat jullie ook wel 'invloed' hebben, op het examineren en de 'aandachtspunten'?!?

Of is het CBR echt zo verschrikkelijk arrogant dat er totaal geen overleg bestaat? :shock:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ja
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum

Op beide vragen van Koen?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Nee, alleen op de laatste. De eerste is een duidelijk nee.

Het CBR is toch heilig??? :scratch: :schieten: :thumbdown:
Gesloten