Overbodige "krab-het-ijs-van-je-ramen-vertragingstijd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Je hebt gelijk... Ik heb er nog nergens eentje in beslag kunnen nemen...
Ik moet beter zoeken...

Nou goed? :lol: :lol: :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

De auto in de garage zetten als je een garage hebt. :D

Of een deken / plastic hoes over de auto heen trekken.

Kerstgroeten Theo
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

..::Frans::.. schreef:Hahahaha, dit is mijn inziens een van de grootste kul-onderwerpen die we dit jaar hebben gehad...... TOP Peter, het is gelukt :thumleft:
Volgens mij vergeet je toch wat:

Het gebruik van spuitbussen is schadelijk voor het milieu,
1) werknemers die per auto naar de fabriek rijden.
2) energiegebruik van de fabriek
3) het transport naar de winkel.
4) drijfgas
5) het spul dat daarna wegspoelt en in de grond terecht komt.
6) verwerking van het afval

Het kost "maar" E0,69 en zal wel "mileu vriendelijk" zijn.
En hoe vaak kun je die dan gebruiken vraag ik mij af ?

Dat is dus E0,69 te veel omdat het alternatief water
veel minder schadelijk voor het milieu is en de verpakking daarvan kun
je hergebruken tot deze versleten is en dan nog krijg je er statiegeld voor terug.
W124 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door W124 »

Koen:

Na de koude start is het niet verstandig om de motor onbelast te laten warmdraaien . Dat duurt te lang en het is slecht voor het milieu, omdat een motor juist dan de meest vuile uitlaatgassen uitstoot. De motor komt het snelst op bedrijfstemperatuur , wanneer na het aanslaan vrijwel meteen met matige snelheid en in een rustige rijstijl wordt weggereden.

Mvg
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

W124 schreef:Koen:

Na de koude start is het niet verstandig om de motor onbelast te laten warmdraaien . Dat duurt te lang en het is slecht voor het milieu, omdat een motor juist dan de meest vuile uitlaatgassen uitstoot. De motor komt het snelst op bedrijfstemperatuur , wanneer na het aanslaan vrijwel meteen met matige snelheid en in een rustige rijstijl wordt weggereden.

Mvg
Ik heb mij onlangs laten vertellen door een deskundige (dwz hij weet meer van motoren dan ik) dat het voor de auto geen ene mallemoer uitmaakt of je die een paar minuten laat warmdraaien. Hij was er zelfs van overtuigd dat het zelfs BETER was voor de motor. Enige punt zou inderdaad milieu zijn.
®win
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door ®win »

zijlvaart67 schreef:Bij mij gaat het anders...

Auto starten, ventilator op storm en binnen 3 minuten is alles volledig ontdooid en ijsvrij...
Ik zet gewoon de voorruitverwarming aan, i.c.m. de climate control op ontdooien/ontwasemen ;)
zijlvaart67 schreef:En nu we het daar toch over hebben... Kan iemand mij overtuigen van het feit dat het warmdraaien van een motor (lpg) echt schadelijk is?

Smering geschiedt immers onder druk en ik ben nog steeds van mening dat een onbelaste motor de minste schade oploopt... Zeker als je op lpg rijdt en er dus geen benzine neerslaat op de cilinderwand... Mijn auto schakelt na 10 seconden al over op lpg, hoe koud het ook is...

Hoe sneller de olie warm is, hoe beter het is maar dan zou (theoretisch) 'volgas' het garagepad afrijden de beste oplossing zijn...

Je leest veel dat 'rustig wegrijden' goed zou zijn maar dan heb je toch een moment dat je een steenkoude motor belast. Imho is het beter om een motor even te laten draaien en pas als de oliepomp z'n werk heeft gedaan (het circuit heeft gevuld), te gaan rijden en niet eerder.... Daarnaast vermoed ik dat dit nog geschreven is op auto's met nog grote oliecarters en dat is tegenwoordig echt niet meer zo... Wij hebben een Seat gehad met olietemperatuurmeter die binnen 6 minuten al op 75 graden stond... :shock:
Bij het 'warmdraaien' met stationair toerental is er onvoldoende druk om de smering op gang te brengen. Met name bovenin het blok (nokkenas, kleppen, etc.) komt dan onvoldoende olie. Het kan dan wel meer dan enkele minuten duren voordat daar de smering op gang komt. Bij rustig wegrijden is er meer oliedruk om ook bovenin het blok te smeren en is de belasting van het blok minimaal zodat daardoor geen schade ontstaat. Het is niet alleen een kwestie van het blok warm krijgen, maar ook op verantwoorde wijze (onvoldoende smering = meer wrijving = meer warmte, maar schadelijk voor het blok).
Sfinx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sfinx »

Een mooie stelregel is volgens mij voor het gros van de auto's:

- Eerst de ijslaag krabben.
- Contact aan voor ongeveer 10 seconden. Automatische choke e.d. krijgen zo de tijd zich in te stellen.
- Starten en vervolgens zo'n 30 seconden stationair draaien. Benut deze tijd om gordel om te doen, radio in te stellen, evenals de verwarming.
- Via ontwaseming/ventilatie worden de ruiten schoon.
- Met een rustige rijstijl gaan rijden.

Is de auto wat duurder/luxer dan komt er vrijwel direct warme lucht uit de ventilatieopeningen.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Of iemand anders naar buiten sturen die, voordat je gaat werken, de auto vast ijsvrij maakt, terwijl je zelf binnen op je gemak je krantje leest en je je bak koffie opdrinkt. :twisted: :wink:
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Tja, leuke suggesties zie je hier voorbij komen..............

MAAR:
- Peter, hoe doe jij dat met lauw water als jij je auto niet voor de deur hebt staan, bijvoorbeeld op een parkeerplaats?
- spuitbussen (al dan niet met drijfgas) hebben het nadeel dat de ruit bij strenge vorst weer vrij snel dicht vriest; vaak ook nog eens aan de binnenzijde vanwege de uitademing
- dit aan de binnenzijde bevriezen gebeurt ook als je een hoes deken gebruikt; bij mist ook aan de buitenzijde.

Blijft dus over het gebruik van een ventilatorkacheltje als je thuis bent en je de auto binnen redelijke afstand van je huis hebt kunnen parkeren; lengte verlengsnoer.
Anders laat je de motor warm laten draaien.
Beide hebben het voordeel dat je ramen niet meer beslaan/bevriezen en je bovendien in een lekker warme auto komt. 8)

Slecht voor het milieu en/of auto :?:
Valt wel mee, zeker als je dat afzet tegen krabben zónder dat je daarbij de motor warm laat draaien.
Als je namelijk wegrijdt en je ramen beslaan/bevriezen opnieuw heb je een grotere kans op een behoorlijke aanrijding. :evil:
En dat is nog VEEL slechter voor het milieu, want wat er dan allemaal in gang moet worden gezet:
- politie
- (eventueel) ambulance
- wegsleepdienst; mogelijk voor meerdere voertuigen
- beschadigde auto moet gerepareerd worden; waarvoor materialen voor aangevoerd moeten worden etc., etc. :evil:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Peter Kurvers schreef:
..::Frans::.. schreef:Hahahaha, dit is mijn inziens een van de grootste kul-onderwerpen die we dit jaar hebben gehad...... TOP Peter, het is gelukt :thumleft:
Volgens mij vergeet je toch wat:

Het gebruik van spuitbussen is schadelijk voor het milieu,
1) werknemers die per auto naar de fabriek rijden.
2) energiegebruik van de fabriek
3) het transport naar de winkel.
4) drijfgas
5) het spul dat daarna wegspoelt en in de grond terecht komt.
6) verwerking van het afval

Het kost "maar" E0,69 en zal wel "mileu vriendelijk" zijn.
En hoe vaak kun je die dan gebruiken vraag ik mij af ?

Dat is dus E0,69 te veel omdat het alternatief water
veel minder schadelijk voor het milieu is en de verpakking daarvan kun
je hergebruken tot deze versleten is en dan nog krijg je er statiegeld voor terug.
Hehehehe, je kan het niet laten hè..... Wel eens op de fiets naast een bus in de binnenstad gestaan voor een rood lichtje ? Wat in die 30 seconden de lucht in wordt geblazen is voldoende viezigheid om het komende jaar geheel nederland te voorzien van flacons met drijfgas om de ramen schoon te spuiten..... Je moet het wel in perspectief zien dus.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

De mooiste tip die ik heb gehoord:

Parkeer je auto achter een straaljager.

Maar gewoon even krabben terwijl de motor warm draait ('t Pieleke heeft een boxermotor, die olie hoeft maar een centimeter of 20 omhoog). Dat anti-bevries-spul is voor luie mensen. Condensatie tijdens het rijden is veel erger want dan moet je tijdens het rijden de condens van je ruiten halen, niet veilig. Dus gewoon even wat pure afwasmiddel op je ruiten smeren (nee, niet tijdens het rijden natuurlijk!).

En wie een Eend bezit moet tijdens het rijden de ijskrabber bij de hand houden.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Zet een kaars voor je raamvannacht...o nee dat was een liedje..

Maar dames en heren krabbers en water gooiers...let op

We worden wakker wassen ons onder lekker koud water en kijken stiekem even door het raam....sjit raam bevroren...

Men duikt in het keuken kastje en zoek daar tussen de rommel een grote kaars......(of in een ander troepkastje :lol: )

Men lope naar de auto en plaatst naast de versnelling pook een kaars en steke hem aan(wel even opletten dat er geen troepies boven hangen natuurlijk)

Men loopt terug naar binnen pakt een bakkie koffie en drinkt die op het gemakkie op

Na minimaal 5 minuten is het raam ontdooit en is het tevens behagelijk in de auto

Afbeelding

PS:mocht de kaars omvallen wijs ik elke verantwoording af die u mij tracht aan te smeren :wink:

nog een PS:kom nou niet met zo'n klein pokkekaarsje af want dat werkt niet
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

Dusty schreef:Tja, leuke suggesties zie je hier voorbij komen..............

MAAR:
- Peter, hoe doe jij dat met lauw water als jij je auto niet voor de deur hebt staan, bijvoorbeeld op een parkeerplaats?
- spuitbussen (al dan niet met drijfgas) hebben het nadeel dat de ruit bij strenge vorst weer vrij snel dicht vriest; vaak ook nog eens aan de binnenzijde vanwege de uitademing
Nou ja euhhhh, overnachten tijdens de winter doe ik niet op een parkeerplaats ( langs de snelweg ) of op een camping .
Maar thuis of bij familie.
Dan staat de auto voor de deur.
En ik heb het nog niet meegemaakt dat ik ergens voor een klus de auto geparkeerd had en ik de sneeuw er met de ruitenwissers niet van af kreeg.

En al zou ik die spuitbussen gratis krijgen dan snap ik nog niet wat er zo moeilijk is aan een fles lauw water, daar kun kun je zelfs nog je handen aan warmen.

Probeer het gewoon eens.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Peter Kurvers schreef:
Dusty schreef:Tja, leuke suggesties zie je hier voorbij komen..............

MAAR:
Nou ja euhhhh, overnachten tijdens de winter doe ik niet op een parkeerplaats ( langs de snelweg ) of op een camping .
Maar thuis of bij familie.
Dan staat de auto voor de deur.
En ik heb het nog niet meegemaakt dat ik ergens voor een klus de auto geparkeerd had en ik de sneeuw er met de ruitenwissers niet van af kreeg.

En al zou ik die spuitbussen gratis krijgen dan snap ik nog niet wat er zo moeilijk is aan een fles lauw water, daar kun kun je zelfs nog je handen aan warmen.

Probeer het gewoon eens.
ga het rond mei een keer proberen ;)
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Peter Kurvers schreef: (...) En ik heb het nog niet meegemaakt dat ik ergens voor een klus de auto geparkeerd had en ik de sneeuw er met de ruitenwissers niet van af kreeg. (...)
Gebruik om sneeuw van je ruiten te krijgen nooit je ruitenwissers ! De krachten op het mechaniek dat ze bedient zijn dan enorm (veel groter dan tijdens het rijden!) waardoor ze stuk kunnen gaan. Zelfs als er 'slechts' ijs op je ruit zit niet zomaar klakkeloos je ruitenwissers an zetten. Ze kunnen namelijk vastgevroren zijn. Even voorzichtig de rubbers van het ruit trekken als het gevroren heeft en je ze wilt gebruiken. Liever een kapor ruitenwisserrubber dan het hele mechaniek aan gort.

Natuurlijk kan dit weer wel tijdens het rijden zelf ;)
Gesloten