Ik moet beter zoeken...
Nou goed?
Moderator: Moderatorteam
Volgens mij vergeet je toch wat:..::Frans::.. schreef:Hahahaha, dit is mijn inziens een van de grootste kul-onderwerpen die we dit jaar hebben gehad...... TOP Peter, het is gelukt
Ik heb mij onlangs laten vertellen door een deskundige (dwz hij weet meer van motoren dan ik) dat het voor de auto geen ene mallemoer uitmaakt of je die een paar minuten laat warmdraaien. Hij was er zelfs van overtuigd dat het zelfs BETER was voor de motor. Enige punt zou inderdaad milieu zijn.W124 schreef:Koen:
Na de koude start is het niet verstandig om de motor onbelast te laten warmdraaien . Dat duurt te lang en het is slecht voor het milieu, omdat een motor juist dan de meest vuile uitlaatgassen uitstoot. De motor komt het snelst op bedrijfstemperatuur , wanneer na het aanslaan vrijwel meteen met matige snelheid en in een rustige rijstijl wordt weggereden.
Mvg
Ik zet gewoon de voorruitverwarming aan, i.c.m. de climate control op ontdooien/ontwasemenzijlvaart67 schreef:Bij mij gaat het anders...
Auto starten, ventilator op storm en binnen 3 minuten is alles volledig ontdooid en ijsvrij...
Bij het 'warmdraaien' met stationair toerental is er onvoldoende druk om de smering op gang te brengen. Met name bovenin het blok (nokkenas, kleppen, etc.) komt dan onvoldoende olie. Het kan dan wel meer dan enkele minuten duren voordat daar de smering op gang komt. Bij rustig wegrijden is er meer oliedruk om ook bovenin het blok te smeren en is de belasting van het blok minimaal zodat daardoor geen schade ontstaat. Het is niet alleen een kwestie van het blok warm krijgen, maar ook op verantwoorde wijze (onvoldoende smering = meer wrijving = meer warmte, maar schadelijk voor het blok).zijlvaart67 schreef:En nu we het daar toch over hebben... Kan iemand mij overtuigen van het feit dat het warmdraaien van een motor (lpg) echt schadelijk is?
Smering geschiedt immers onder druk en ik ben nog steeds van mening dat een onbelaste motor de minste schade oploopt... Zeker als je op lpg rijdt en er dus geen benzine neerslaat op de cilinderwand... Mijn auto schakelt na 10 seconden al over op lpg, hoe koud het ook is...
Hoe sneller de olie warm is, hoe beter het is maar dan zou (theoretisch) 'volgas' het garagepad afrijden de beste oplossing zijn...
Je leest veel dat 'rustig wegrijden' goed zou zijn maar dan heb je toch een moment dat je een steenkoude motor belast. Imho is het beter om een motor even te laten draaien en pas als de oliepomp z'n werk heeft gedaan (het circuit heeft gevuld), te gaan rijden en niet eerder.... Daarnaast vermoed ik dat dit nog geschreven is op auto's met nog grote oliecarters en dat is tegenwoordig echt niet meer zo... Wij hebben een Seat gehad met olietemperatuurmeter die binnen 6 minuten al op 75 graden stond...
Hehehehe, je kan het niet laten hè..... Wel eens op de fiets naast een bus in de binnenstad gestaan voor een rood lichtje ? Wat in die 30 seconden de lucht in wordt geblazen is voldoende viezigheid om het komende jaar geheel nederland te voorzien van flacons met drijfgas om de ramen schoon te spuiten..... Je moet het wel in perspectief zien dus.....Peter Kurvers schreef:Volgens mij vergeet je toch wat:..::Frans::.. schreef:Hahahaha, dit is mijn inziens een van de grootste kul-onderwerpen die we dit jaar hebben gehad...... TOP Peter, het is gelukt
Het gebruik van spuitbussen is schadelijk voor het milieu,
1) werknemers die per auto naar de fabriek rijden.
2) energiegebruik van de fabriek
3) het transport naar de winkel.
4) drijfgas
5) het spul dat daarna wegspoelt en in de grond terecht komt.
6) verwerking van het afval
Het kost "maar" E0,69 en zal wel "mileu vriendelijk" zijn.
En hoe vaak kun je die dan gebruiken vraag ik mij af ?
Dat is dus E0,69 te veel omdat het alternatief water
veel minder schadelijk voor het milieu is en de verpakking daarvan kun
je hergebruken tot deze versleten is en dan nog krijg je er statiegeld voor terug.

Nou ja euhhhh, overnachten tijdens de winter doe ik niet op een parkeerplaats ( langs de snelweg ) of op een camping .Dusty schreef:Tja, leuke suggesties zie je hier voorbij komen..............
MAAR:
- Peter, hoe doe jij dat met lauw water als jij je auto niet voor de deur hebt staan, bijvoorbeeld op een parkeerplaats?
- spuitbussen (al dan niet met drijfgas) hebben het nadeel dat de ruit bij strenge vorst weer vrij snel dicht vriest; vaak ook nog eens aan de binnenzijde vanwege de uitademing
ga het rond mei een keer proberenPeter Kurvers schreef:Nou ja euhhhh, overnachten tijdens de winter doe ik niet op een parkeerplaats ( langs de snelweg ) of op een camping .Dusty schreef:Tja, leuke suggesties zie je hier voorbij komen..............
MAAR:
- Peter, hoe doe jij dat met lauw water als jij je auto niet voor de deur hebt staan, bijvoorbeeld op een parkeerplaats?
- spuitbussen (al dan niet met drijfgas) hebben het nadeel dat de ruit bij strenge vorst weer vrij snel dicht vriest; vaak ook nog eens aan de binnenzijde vanwege de uitademing
Maar thuis of bij familie.
Dan staat de auto voor de deur.
En ik heb het nog niet meegemaakt dat ik ergens voor een klus de auto geparkeerd had en ik de sneeuw er met de ruitenwissers niet van af kreeg.
En al zou ik die spuitbussen gratis krijgen dan snap ik nog niet wat er zo moeilijk is aan een fles lauw water, daar kun kun je zelfs nog je handen aan warmen.
Probeer het gewoon eens.
Gebruik om sneeuw van je ruiten te krijgen nooit je ruitenwissers ! De krachten op het mechaniek dat ze bedient zijn dan enorm (veel groter dan tijdens het rijden!) waardoor ze stuk kunnen gaan. Zelfs als er 'slechts' ijs op je ruit zit niet zomaar klakkeloos je ruitenwissers an zetten. Ze kunnen namelijk vastgevroren zijn. Even voorzichtig de rubbers van het ruit trekken als het gevroren heeft en je ze wilt gebruiken. Liever een kapor ruitenwisserrubber dan het hele mechaniek aan gort.Peter Kurvers schreef: (...) En ik heb het nog niet meegemaakt dat ik ergens voor een klus de auto geparkeerd had en ik de sneeuw er met de ruitenwissers niet van af kreeg. (...)