Bekeuring bij zebra

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik denk dat het meer aan je mentaliteit schort als je een mulderovertreder wilt achterhalen en bereidt bent om daar risico's voor te nemen, terwijl het bekeuren op kenteken een goed en veilig alternatief is...

Overigens is het ene een RVV overtreding en het andere een WVW'er (met nog wat andere wetten)...

Als iemand met 240 km/h voor me wegvlucht gaat 'ie er op voor art 5, 6, poging doodslag, Het Schichtigheidsbesluit Rijkswegen en zo verzin ik er nog wel een paar...

Ik denk niet dat je dit met elkaar vergelijken kan... Kan me tenminste niet voorstellen dat dit ook met een simpel acceptgirootje wordt afgedaan...Tenminste, zoveel vertrouwen kan ik toch nog wel hebben in Justitie?

Overigens staat de europese wetgeving dergelijk grensoverschrijdend gedrag ook niet toe... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Baksteen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

Wat een vraagstuk.....

Bekeuren = staandehouden, klaar.

Alleen juist met iemand die niet stopt bij een voetganger op een VOP is dat net even wat moeilijker aangezien je dan dus zelf ook door zult moeten rijden wil je maximale kans hebben die overtreder staande te kunnen houden.

En idd zul je juist die overtredingen vaker zien als je in burger werkt...dan word het de te moeilijker.
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Koen schreef:
Als iemand met 240 km/h voor me wegvlucht gaat 'ie er op voor art 5, 6, poging doodslag, Het Schichtigheidsbesluit Rijkswegen en zo verzin ik er nog wel een paar...
Totdat zo iemand achtervolgd wordt pleegt ie alleen maar de RVV-overtreding. Juist het achtervolgen veroorzaakt daarna vaak de door Koen verder genoemde overtredingen en misdrijven.

En Leo, een rijbewijs willen invorderen is nog geen reden om halsbrekende toeren uit te halen of te doen laten uithalen. Bij een dergelijke overtreding kan een rechter later uitstekend een rijopzegging opleggen.

Natuurlijk weet ik wel dat je soms op kenteken moet bekeuren vanwege de situatie. Dat is ook geen probleem.

Waar het mij om gaat is dat je stil moet staan bij je motivatie. En ik vind en merk dat bij de spannende zaken de agent zonder twijfel kiest voor staande houden, al kost dat in evenredigheid tot de overtreding enorm veel. Terwijl bij de minder spannende zaken de agent vaak plots wel op het idee komt om op kenteken te bekeuren.

's Nachts 240 km/h rijden over de snelweg (ik refereer aan een nieuwsbericht) is wellicht qua gevaarszetting voor andere weggebruikers niet veel gevaarlijker dan een voetganger van het zebrapad afrijden.

Als we vinden dat 240 km/h per defintie enorm gevaarlijk is, dan zouden we verstandig zijn om ook alle politieonderdelen die zich deze snelheid wel veroorloven eens te vertellen dat dit niet meer kan.

Eindbetoog:
Ik ben het met veel dingen eens en wil de huidige werkwijze niet bestrijden. Wel heb ik met bovenstaande discussie willen aanslingeren dat we ons bewust moeten zijn van de keuzes die we maken in het werk. Er wordt te vaak actiegericht gereageerd. Denk meer resultaatgericht, dan blijkt soms dat hetzelfde resultaat, of soms een nog beter resultaat, op andere wijze behaald kan worden. En daar gaat het tenslotte om, het resultaat van je handelen.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Nog even over de hoogte; 125,- euro is inderdaad een hoop geld, maar het is dan ook een heel a-sociale gedraging in mijn ogen.

Ik vind persoonlijk dat het sanctiebedrag wel naar 95,- euro mag, maar ik vind ook dat fietsen zonder verlichting naar respectievelijk 45,- en 65,- euro mag worden opgeschroeft. Echter bepalen wij als politie de sanctiebedragen niet.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik had een heel betoog opgeschreven, maar aangezien we hier in het gastengedeelte zitten, houd ik het toch maar wat korter...

Ik ben het 100% met je eens dat je op basis van adrenaline geen beslissingen moet nemen, maar:

'In Nederland dempen we de put, als het kalf verdronken is...'

En helaas kost dat onschuldige mensenlevens... en dat irriteert me mateloos!

En de voorbeelden daarvan moeten we hier maar even niet bespreken...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Koen schreef:
'In Nederland dempen we de put, als het kalf verdronken is...'
De wetgever is de organisatie die de put ontwerpt en het kalf vertelt wat hij mag doen.

De politie is de organisatie die in actie komt als het kalf eenmaal verdronken is in die put.

Zo zit het nu eenmaal in elkaar.
Gesloten