Namaak!!!
Moderator: Moderatorteam
De bespreking van Stapel en de Koning zegt o.a.
Het strafbare feit waardoor het voorwerp verkregen wordt, dient een misdrijf te zijn.
Maar volgens mij was het voorwerp al? alvorens de verkopende partij aan merkvervalsing gaat doen of valselijk merken aanbrengt. Dus vraag ik mij nog steeds af het het voorwerp door een misdrijf is verkregen.
En Stapel en de Koning zegt dat Heling alleen voorwerpen kan betreffen die een ander door misdrijf heeft verkregen.
Ik ga morgen even in gesprek met de weekdienst (ovj) om te vragen wat hij/zij van deze casus vind.
mashi
Het strafbare feit waardoor het voorwerp verkregen wordt, dient een misdrijf te zijn.
Maar volgens mij was het voorwerp al? alvorens de verkopende partij aan merkvervalsing gaat doen of valselijk merken aanbrengt. Dus vraag ik mij nog steeds af het het voorwerp door een misdrijf is verkregen.
En Stapel en de Koning zegt dat Heling alleen voorwerpen kan betreffen die een ander door misdrijf heeft verkregen.
Ik ga morgen even in gesprek met de weekdienst (ovj) om te vragen wat hij/zij van deze casus vind.
mashi
- Falcon
- Roepnaam: Marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
De stichting die Walter bedoelt is de Stichting Namaakbestrijding; deze stichting is een non-profit instelling die op initiatief van de KvK A'dam is opgericht met als doelstelling de bestrijding van namaakartikelen. Deze stichting treed civiel op namens de fabrikanten van de producten. Tegenwoordig heet deze stichting SNB-REACT.
Deze stichting alsmede Stichting Brein (multimedia)richten zich in hoofdzaak op de aanbieder en niet op de afnemers en gebruiken in de regel art 337 in de aangifte. Voor de opsporing wordt er naast de politie ook vaak gebruik gemaakt van het TOP-team van de FIOD-ECD. Hier zitten ook mensen van de voormalige Buma-Stemra.
Voor het juridische verhaal wordt op basis van art 337 alleen de verkoper vervolgt, tenzij de koper in grote aantallen afneemt en het dus niet meer voor eigen gebruik bestemd is.
Met vriendelijke groet,
Marcel, inderdaad werkzaam bij de FIOD-ECD
Deze stichting alsmede Stichting Brein (multimedia)richten zich in hoofdzaak op de aanbieder en niet op de afnemers en gebruiken in de regel art 337 in de aangifte. Voor de opsporing wordt er naast de politie ook vaak gebruik gemaakt van het TOP-team van de FIOD-ECD. Hier zitten ook mensen van de voormalige Buma-Stemra.
Voor het juridische verhaal wordt op basis van art 337 alleen de verkoper vervolgt, tenzij de koper in grote aantallen afneemt en het dus niet meer voor eigen gebruik bestemd is.
Met vriendelijke groet,
Marcel, inderdaad werkzaam bij de FIOD-ECD
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Fred TS
- Infopolitie Gast
Namaak
Geachte panelleden,
Met een stijgende belangstelling volg ik de reacties.
Vooral de gezichtspunten van de diverse reageerders zijn interessant te noemen.
Ik ben en blijf van mening dat 'diegene die een T-shirt, broek, paar schoenen etc., etc.' van een 'merkartikel' (kan immers ook vervalst zijn), voor eigen gebruik aanschaft met rust moet worden gelaten.
Dient dus ook onverkort van toepassing te worden verklaard op toeristen.
Hier is immers geen sprake van 'met het oogpunt tot financieel gewin.
Ga zo door en we krijgen het helder.
Ik ben en blijf van mening dat 'diegene die een T-shirt, broek, paar schoenen etc., etc.' van een 'merkartikel' (kan immers ook vervalst zijn), voor eigen gebruik aanschaft met rust moet worden gelaten.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Of je 7 euro betaalt voor een t-shirt of 80 Euro, daar zit nogal een verschil in.Hier is immers geen sprake van 'met het oogpunt tot financieel gewin.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Re: Namaak
Datgene wat u als burger vindt en datgene wat de wet vindt wil wel eens botsen met elkaar. Het is dan wel leuk om uit te zoeken in hoeverre het botst. Wat dat betreft is dit inderdaad een interessant topic.Fred schreef:Geachte panelleden,
Vandaag overleg gehad met de weekdienst, de ovj deelde mijn mening, vond geen sprake van heling. Een vals merk aanbrengen wil niet zeggen dat het goed (kleding) van misdrijf afkomstig is.
Tegen de burger wordt dus niet strafrechtelijk opgetreden ingeval van b.v. de aanschaf van enkele spijkerbroeken al dan niet met vals of vervalst merk op de bazar te Beverwijk.
In geval van iemand die met een kofferbak vol kleding bij je aan de deur komt of bij je in de straat staat, wordt het verhaal anders. Je zou dan kunnen denken dat e.e.a. van de " vrachtwagen is gevallen". In zo een geval zou dus weer wel sprake kunnen zijn van heling.
mvg, mashi
Tegen de burger wordt dus niet strafrechtelijk opgetreden ingeval van b.v. de aanschaf van enkele spijkerbroeken al dan niet met vals of vervalst merk op de bazar te Beverwijk.
In geval van iemand die met een kofferbak vol kleding bij je aan de deur komt of bij je in de straat staat, wordt het verhaal anders. Je zou dan kunnen denken dat e.e.a. van de " vrachtwagen is gevallen". In zo een geval zou dus weer wel sprake kunnen zijn van heling.
mvg, mashi
- Falcon
- Roepnaam: Marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Sorry Walter, is niet mijn team; zit zelf meer in de financiele fraudeWalter schreef:juist dat was em.
had jij toevallig piket 2 weken geleden....staat me iets van bij dat ik iemand uit leidschendam aan de lijn kreeg die piket had.
Ben wel blij dat mijn verhaal gesteund wordt door het verhaal van Mashi, heb ik toch nog wat opgestoken van de presentaties van mijn collega's
Groetjes,
Marcel
Laatst gewijzigd door Falcon op 06 jul 2005, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Falcon schreef:Sorry Walter, is niet mijn team; zit zelf meer in de financiele fraudeWalter schreef:juist dat was em.
had jij toevallig piket 2 weken geleden....staat me iets van bij dat ik iemand uit leidschendam aan de lijn kreeg die piket had.![]()
Ben wel blij dat mijn verhaal gesteund wordt door het verhaal van Mashi, heb ik toch nog wat opgestoken van de presentaties van mijn collega's![]()
Groetjes,
Marcel
en visa versa
Mashi
Zoals ik het begrijp is het geen heling als het niet om gestolen waar gaat.rich schreef:Dat vraag ik mij dus af. Als iemand bewust kleding inkoopt waarvan het merk vervalst is dan is dat dus een misdrijf als ik dit alles zo lees.Is het goed door een misdrijf verkregen, ik vind van niet. in DE MEESTE gevallen is de textiel/kleding gewoon rechtmatig INGEKOCHT. Alleen het merk is vervalsd of valselijk aangebracht.
Tevens is er geen artikel die zegt dat het strafbaar is om "ongestolen" vervalste kleding te kopen. Sterker nog, het is zelfs omschreven als toegestaan voor eigen gebruik.
Bij heling hoeft het niet perse om gestolen waar te gaan.funkyduck schreef:[
Zoals ik het begrijp is het geen heling als het niet om gestolen waar gaat.
Tevens is er geen artikel die zegt dat het strafbaar is om "ongestolen" vervalste kleding te kopen. Sterker nog, het is zelfs omschreven als toegestaan voor eigen gebruik.
Lees de bespreking uit de Stapel en de Koning maar.
Een goed wat jij b.v. verwerft dmv vals geld is ook door misdrijf afkomstig
Alleen in deze casus is geen sprake van heling.
mashi
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
het lijkt mij toch echt zo dat als je willens en wetens weet dat je iets koopt dat vervalst is je je toch enigszins achter he oor moet krabben of je je niet op glad ijs begeeft.
er is vast wel ergens in onze wetboeken iets opgenomen waardoor je strafbaar bezig bent. wat....dat zou ik zo niet weten maar ik vind het erg aannemelijk.
er is vast wel ergens in onze wetboeken iets opgenomen waardoor je strafbaar bezig bent. wat....dat zou ik zo niet weten maar ik vind het erg aannemelijk.
-
Fred TS
- Infopolitie Gast
namaak
Het gaat er niet om wat ik als burger vind, overigens wat ik vind breng ik naar de politie
, maar meer om de 'Geest van de wet'.
Het kan er bij mij niet in dat bedoelde wet geschreven is;
"op het aanschaffen van 'namaak'-artikelen voor eigen gebruik".
Overigens de discussie blijft een hoog nivo houden.
Groetjes
Het kan er bij mij niet in dat bedoelde wet geschreven is;
"op het aanschaffen van 'namaak'-artikelen voor eigen gebruik".
Overigens de discussie blijft een hoog nivo houden.
Groetjes
Er staat toch keihard in de wet dat voor eigen gebruik toegestaan is.Walter schreef:het lijkt mij toch echt zo dat als je willens en wetens weet dat je iets koopt dat vervalst is je je toch enigszins achter he oor moet krabben of je je niet op glad ijs begeeft.