Valse openbaar vervoerskaart
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Idd Roland, lekker pepperen in de bus.
Zou het trouwens een slechte ontwikkeling vinden als er pepper verstrekt zou worden aan controleurs. Het dragen van wapens is m.i. echt alleen voorbehouden aan algemeen opsporingsambtenaren en een enkele BOA. Zoals bijvoorbeeld de AID inspecteur of de RCD controleur, aangezien het volk waarmee zij te maken hebben niet echt om van over naar huis te schrijven is.
Ik weet trouwens niet of het nog steeds zo is, maar ik weet dat de RCD man alhier in het verleden wapendragend was.
Zou het trouwens een slechte ontwikkeling vinden als er pepper verstrekt zou worden aan controleurs. Het dragen van wapens is m.i. echt alleen voorbehouden aan algemeen opsporingsambtenaren en een enkele BOA. Zoals bijvoorbeeld de AID inspecteur of de RCD controleur, aangezien het volk waarmee zij te maken hebben niet echt om van over naar huis te schrijven is.
Ik weet trouwens niet of het nog steeds zo is, maar ik weet dat de RCD man alhier in het verleden wapendragend was.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Dat ben ik 100 % met je eens Walter. Controleurs krijgen steeds meer wapens tot hun beschikking, zo blijkt.Walter schreef:
Zou het trouwens een slechte ontwikkeling vinden als er pepper verstrekt zou worden aan controleurs. Het dragen van wapens is m.i. echt alleen voorbehouden aan algemeen opsporingsambtenaren en een enkele BOA. Zoals bijvoorbeeld de AID inspecteur of de RCD controleur, .
Als je kijkt naar de meeste NS-conducteurs denk ik dat ze meer gebaat zijn bij een (uitgebreide) cursus sociale vaardigheden. Velen roepen agressie over zich af door een onredelijke, arrogante en soms zelfs een provocerende en uitdagende houding aan te nemen t.o.v. een zwartrijder.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het RET personeel en Stadstoezicht in Rotterdam best sociaal vaardig vind.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Roland schreef:Ik mag toch hopen van niet. Ik zie het al gebeuren, een tram of
metro(station) vol met passagiers met prikkende ogen.
En als die agent het gebruikt die naast ons loopt s'avonds in en rond de metro? Vind je het dan anders of vind je dat ook niet kunnen?
Walter schreef:inderdaad Roland, lekker pepperen in de bus.
Ik wil onze afdeling dan ook niet kwalificeren als zomaar een paar BOA's.
Onze afdeling is een zeer profesionele opsporings en handhavingsdienst binnen een gemeentelijk instantie. Werkend onder streng toezicht van de direcht toezichthouder en de ovj Rotterdam.
Wij voldoen aan alle eisen waar andere takken ook aan moeten voldoen.
Roland schreef:Dat ben ik 100 % met je eens Walter. Controleurs krijgen steeds meer wapens tot hun beschikking, zo blijkt.Walter schreef:
Zou het trouwens een slechte ontwikkeling vinden als er pepper verstrekt zou worden aan controleurs. Het dragen van wapens is m.i. echt alleen voorbehouden aan algemeen opsporingsambtenaren en een enkele BOA. Zoals bijvoorbeeld de AID inspecteur of de RCD controleur, .
Als je kijkt naar de meeste NS-conducteurs denk ik dat ze meer gebaat zijn bij een (uitgebreide) cursus sociale vaardigheden. Velen roepen agressie over zich af door een onredelijke, arrogante en soms zelfs een provocerende en uitdagende houding aan te nemen t.o.v. een zwartrijder.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het RET personeel en Stadstoezicht in Rotterdam best sociaal vaardig vind.
De conducteurs van de NS zijn niet te vergelijken met een afdeling als de onze. Onze richtlijnen zijn volledig anders dan die bij de NS.
Curssen als hierboven worden zeer regelmatig gevolgd.
MarcH schreef:Met de strafpunten wordt volgens mij gedoeld op het systeem dat het OM gebruikt om in het algemeen de eisen vast te stellen. 10 strafpunten leidt tot een transactie of geldboete van €220.
Ik heb het nog eens nagekeken en de straf die er op staat is:
Artikel 101
1.
Niet naleving van de artikelen 70 tot en met 73, alsmede – voor zover aangeduid als strafbare feiten – het bepaalde krachtens de artikelen 74, tweede lid, 104, aanhef en onderdelen a en b, is een overtreding en wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie.
2.
Indien de reiziger ten aanzien van wie door een ambtenaar of persoon, bedoeld in de artikelen 87 en 89, is vastgesteld dat hij in strijd handelt met de artikelen 70 of 71, niet voldoet aan de verplichting, bedoeld in artikel 92, worden de in het eerste lid bedoelde straffen verhoogd tot een hechtenis van ten hoogste vier maanden, onderscheidenlijk een geldboete van de derde categorie.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik zou het een prima zaak vinden als, wat voor controleurs dan ook, uitgerust zouden worden met pepperspray! Nu zijn ze vaak gedwongen om in groepen op te treden omdat er gewoon zeer weinig respect voor dergelijke ambtenaren wordt opgebracht.
Burgers weten gewoon dat ze bij een boa veel meer kunnen 'flikken' dan bij een agent, ondanks dat de eerste ook gewoon democratische regels handhaaft.
Van mij mogen ze dus allemaal een wapenstok, handboeien en ladingen pepperspray hebben...
Als je optreedt, moet je als ambtenaar namelijk altijd winnen! En die discussiecultuur moeten we maar eens achter ons laten. Ook als 1 boa (in een volle stadsbus) zegt dat het 'zo gebeurt, dan gebeurt het ook zo!'
En als je dat niet bevalt heb ik er geen moeite mee als die boa's je dan flink te grazen nemen.
Het is toch belachelijk dat ze soms met 5 man bezig zijn om een asociale en lastige reiziger in bedwang te houden.
Je moet in je eentje er 15 in bedwang kunnen houden! Dan de hele bus maar vol met bloedspatten, maar dan doet hij het ook nooit meer!
Al dat gezeur van: 'Ik begrijp dat u boos bent, maar u hoort toch echt een kaartje te kopen, hoor! Dat weet u toch wel?'
Ja, DAAAG! Op z'n buik de bus uit met een straal bloed er achteraan!
Varkens moet je ook als varkens behandelen! Een andere taal begrijpen ze namelijk niet!
(klein beetje off-topic, geloof ik..)
Burgers weten gewoon dat ze bij een boa veel meer kunnen 'flikken' dan bij een agent, ondanks dat de eerste ook gewoon democratische regels handhaaft.
Van mij mogen ze dus allemaal een wapenstok, handboeien en ladingen pepperspray hebben...
Als je optreedt, moet je als ambtenaar namelijk altijd winnen! En die discussiecultuur moeten we maar eens achter ons laten. Ook als 1 boa (in een volle stadsbus) zegt dat het 'zo gebeurt, dan gebeurt het ook zo!'
En als je dat niet bevalt heb ik er geen moeite mee als die boa's je dan flink te grazen nemen.
Het is toch belachelijk dat ze soms met 5 man bezig zijn om een asociale en lastige reiziger in bedwang te houden.
Je moet in je eentje er 15 in bedwang kunnen houden! Dan de hele bus maar vol met bloedspatten, maar dan doet hij het ook nooit meer!
Al dat gezeur van: 'Ik begrijp dat u boos bent, maar u hoort toch echt een kaartje te kopen, hoor! Dat weet u toch wel?'
Varkens moet je ook als varkens behandelen! Een andere taal begrijpen ze namelijk niet!
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Sterk overdreven maarzijlvaart67 schreef:Ik zou het een prima zaak vinden als, wat voor controleurs dan ook, uitgerust zouden worden met pepperspray! Nu zijn ze vaak gedwongen om in groepen op te treden omdat er gewoon zeer weinig respect voor dergelijke ambtenaren wordt opgebracht.
Het is toch belachelijk dat ze soms met 5 man bezig zijn om een asociale en lastige reiziger in bedwang te houden.![]()
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Dat vindt ik uiteraard even onhandig. Tenzij het natuurlijk echt noodweer is. Punt is dat de agent het standaard bij zich heeft en het in vele situaties zal kunnen gebruiken. RET controleurs zullen het als ze het moeten gebruiken bijna altijd in een station of vervoermiddel gebruiken.MarcelB schreef:Roland schreef:Ik mag toch hopen van niet. Ik zie het al gebeuren, een tram of
metro(station) vol met passagiers met prikkende ogen.
En als die agent het gebruikt die naast ons loopt s'avonds in en rond de metro? Vind je het dan anders of vind je dat ook niet kunnen?
Overigens, heb jij situaties meegemaakt waarin jij pepperspray eigenlijk miste, bij je uitrusting?
NS conducteurs doen naar mijn mening feitelijk hetzelfde werk als jullie. Bovendien zijn het ook volwaardige BOA's. Ik meen die vergelijking dus wel degelijk te kunnen maken.MarcelB schreef:Roland schreef:Dat ben ik 100 % met je eens Walter. Controleurs krijgen steeds meer wapens tot hun beschikking, zo blijkt.Walter schreef:
De conducteurs van de NS zijn niet te vergelijken met een afdeling als de onze. Onze richtlijnen zijn volledig anders dan die bij de NS.
Curssen als hierboven worden zeer regelmatig gevolgd.
Ik merkte echter wel het verschil op inzake de professionele beroepshouding.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Het zal je verbazen als ik zeg dat wij deze situaties ook meemaken. Ons werk speelt zich ook op straat af.Dat vindt ik uiteraard even onhandig. Tenzij het natuurlijk echt noodweer is. Punt is dat de agent het standaard bij zich heeft en het in vele situaties zal kunnen gebruiken. RET controleurs zullen het als ze het moeten gebruiken bijna altijd in een station of vervoermiddel gebruiken.
Ik merk al aan je reactie dat jij nog nooit mee hebt gelopen bij de RET controle
Overigens, heb jij situaties meegemaakt waarin jij pepperspray eigenlijk miste, bij je uitrusting?
Ik zie het werk van de conducteur op de trein toch iets anders dan het werk van de "controleur OV".NS conducteurs doen naar mijn mening feitelijk hetzelfde werk als jullie. Bovendien zijn het ook volwaardige BOA's. Ik meen die vergelijking dus wel degelijk te kunnen maken.
Ik merkte echter wel het verschil op inzake de professionele beroepshouding.
Het verschil zit hem in het volgende:
De conducteur op een trein loopt in de trein voor het verkopen, en controleren van vervoersbewijzen. Daarbij geeft de conducteur een uitstel van betaling, wanneer men niet in het bezit is van een vervoersbewijs. Dit geld van de uitstel van betaling komt weer terug in de NS kas(wanneer men mazzel heeft dat het betaald wordt) Het uitschrijven van een proces-verbaal komt amper voor in de trein. Mede omdat hij in zijn 1tje loopt is er geen tijd voor dit soort tijdrovende bezigheden. Ook de leiding van de NS heeft dit liever niet, het kost tijd en levert voor de NS niets op, de opbrengsten van deze PV gaat geheel naar justitie.
De "controleur" waar ik mij onder schaar, loopt in het OV rond en controleerd op vervoersbewijzen. Bij het ontbreken van een vervoersbewijs wordt een proces-verbaal opgemaakt. Het enige kaartje wat je kan komen bij de "controleur" is een z.g. Verhoogd tarief. Dit komt er op neer dat men de bekeuring gelijk afkoopt, en kost het zelfde als het PV wat je thuis krijgt. Daarbuiten is de "controleur" eigenlijk geen controleur alleen meer maar horen ze bij de afdeling Toezicht & Veiligheid. De opdracht van deze afdeling kan je wel raden
En de controleurs van de RET en GVB zijn volwaardiger dan die conduteurs van de NS. Dit zit hem in het stukje artikel 8 1e en derde lid van de politiewet 1993.
-
BenL TS
- Infopolitie Gast
Ik voel mij aangesproken want ik ben namelijk Hoofdconducteur,maar zoals in elke beroepsgroep hebben wij ook rotte appels ,en de cursus sociale vaardigheden krijgen wij ook maar sommigen steken daar niks van op.Het is zelfs een onderdeel van onze herinstructie die we ieder jaar krijgen.En wij hebben volgens onze akte van beëdiging ook geweldsbevoegdheid zoals geregeld in de Politiewet van 1993.Roland schreef:Dat ben ik 100 % met je eens Walter. Controleurs krijgen steeds meer wapens tot hun beschikking, zo blijkt.Walter schreef:
Zie tekst:
Besluit van de Minister van Justitie van 26 februari 2003, kenmerk 5213076/503/CBK, strekkende tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren bij de NS Groep N.V.
De Minister van Justitie,
Gelezen het verzoek van het Hoofd P&O NS Reizigers van 20 januari 2003, kenmerk RK/MN/03.07;
Handelend in overeenstemming met de Minister van Verkeer en Waterstaat;
Gelet op artikel 17, eerste lid, aanhef en onder ten tweede, van de Wet op de economische delicten, artikel 142, derde lid, van het Wetboek van Strafvordering, artikel 8, eerste lid, van de Politiewet 1993 en op het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;
Laatst gewijzigd door BenL op 23 jun 2005, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
BenL schreef: Ik voel mij aangesproken want ik ben namelijk Hoofdconducteur,maar zoals in elke beroepsgroep hebben wij ook rotte appels ,en de cursus sociale vaardigheden krijgen wij ook maar sommigen steken daar niks van op.Het is zelfs een onderdeel van onze herinstructie die we ieder jaar krijgen.En wij hebben volgens onze akte van beëdiging ook geweldsbevoegdheid zoals geregeld in de Politiewet van 1993.
Alleen zijn jullie niet bevoegd omdat jullie je IBT niet volgen bij de politie, net zoals de controleurs bij connexxion trouwens... Kijk maar naar het akkefietje in Almere
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
dank je voor je PM
==================================
Van: BenL
Aan: MarcelB
Geplaatst: Do 23 Jun 2005, 0:54
Onderwerp: BOA
Je hebt gelijk Marcel,maar tijdens mijn BOA 2 cursus werd ons door de cursusleider verteld dat we voor wat betreft die bevoegdheid een cursus krijgen in Amersfoort.Hij wist alleen nog niet te vertellen wanneer.
===================================
Ik heb hem hier ook neergezet
==================================
Van: BenL
Aan: MarcelB
Geplaatst: Do 23 Jun 2005, 0:54
Onderwerp: BOA
Je hebt gelijk Marcel,maar tijdens mijn BOA 2 cursus werd ons door de cursusleider verteld dat we voor wat betreft die bevoegdheid een cursus krijgen in Amersfoort.Hij wist alleen nog niet te vertellen wanneer.
===================================
Ik heb hem hier ook neergezet
Topicstarter haalde het OM-beleid ten aanzien van artikel 225 WvSr aan over valsheid in geschrifte met betrekking tot ov-abonnementen. Daar staat als basis 10 punten voor en elk punt is op dit niveau nog €22. Het is dus anders wanneer voor artikel 101 beboet wordt.MarcelB schreef:Ik heb het nog eens nagekeken en de straf die er op staat is:
Artikel 101
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Daar sta ik van te kijken. Ik werk in het meest beruchte deel van R'dam Centrum en heb mijn pepperspray toch nog nooit hoeven te gebruiken.MarcelB schreef:
Ik merk al aan je reactie dat jij nog nooit mee hebt gelopen bij de RET controle(geen verwijt) Maar JA ik en mijn collega's maken ZEER regelmatig mee dat we tegenover een mes, slagwapen en of vuurwapens staan. Dat kan zijn bij aangehouden verdachten, maar ook tegenover je in een rijdende metro, bus, tram of op een station.
Vanaf eind dit jaar wordt het nieuwe boetesysteem bij de NS ingevoerd. Dan is er op dat punt geen verschil meer.MarcelB schreef:Ik zie het werk van de conducteur op de trein toch iets anders dan het werk van de "controleur OV".
De conducteur op een trein loopt in de trein voor het verkopen, en controleren van vervoersbewijzen. Daarbij geeft de conducteur een uitstel van betaling, wanneer men niet in het bezit is van een vervoersbewijs. Dit geld van de uitstel van betaling komt weer terug in de NS kas(wanneer men mazzel heeft dat het betaald wordt) Het uitschrijven van een proces-verbaal komt amper voor in de trein. Mede omdat hij in zijn 1tje loopt is er geen tijd voor dit soort tijdrovende bezigheden. Ook de leiding van de NS heeft dit liever niet, het kost tijd en levert voor de NS niets op, de opbrengsten van deze PV gaat geheel naar justitie.
De "controleur" waar ik mij onder schaar, loopt in het OV rond en controleerd op vervoersbewijzen. Bij het ontbreken van een vervoersbewijs wordt een proces-verbaal opgemaakt. Het enige kaartje wat je kan komen bij de "controleur" is een z.g. Verhoogd tarief. Dit komt er op neer dat men de bekeuring gelijk afkoopt, en kost het zelfde als het PV wat je thuis krijgt. Daarbuiten is de "controleur" eigenlijk geen controleur alleen meer maar horen ze bij de afdeling Toezicht & Veiligheid. De opdracht van deze afdeling kan je wel raden
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Hoelang zit je al bij de politie? Een jaar waarvan je het meerendeel op school zat?Roland schreef:Daar sta ik van te kijken. Ik werk in het meest beruchte deel van R'dam Centrum en heb mijn pepperspray toch nog nooit hoeven te gebruiken.MarcelB schreef:
Ik merk al aan je reactie dat jij nog nooit mee hebt gelopen bij de RET controle(geen verwijt) Maar JA ik en mijn collega's maken ZEER regelmatig mee dat we tegenover een mes, slagwapen en of vuurwapens staan. Dat kan zijn bij aangehouden verdachten, maar ook tegenover je in een rijdende metro, bus, tram of op een station.
Vanaf eind dit jaar wordt het nieuwe boetesysteem bij de NS ingevoerd. Dan is er op dat punt geen verschil meer.MarcelB schreef:Ik zie het werk van de conducteur op de trein toch iets anders dan het werk van de "controleur OV".
Ik doe dit werk nu 5 jaar, en heb vechtpartijen meegemaakt op de 4ambacht bijv waarbij door omstanders op straat met hamers en knuppels geprobeerd is om een arrestant te bevrijden die door de RET was aangehouden ivm een mishandeling van een toenmalige wagenbegeleider. Hierbij zijn 2 controleurs zodanig mishandeld dat 1 ervan nog steeds niet in zijn eigen werk kan functioneren.
Kijk eens in de systemen naar incidenten op metro station Leuvehaven en of Coolhaven waarbij vuurwapens aantroffen, die op scherp en schietklaar geladen waren.....
Of in een rijdende metro tussen Delfshaven en Marconiplein het vuurwapen richte in een volle metro op de controleurs... Hierbij is met gevaar voor eigen leven(en omstanders) de idioot ontwapend.. In deze situaties had ik of mijn collega's graag een pepperspay tot onze beschikking gehad...
Vraag eens een dienstje aan bij de RET zou ik zeggen, dat is goed voor je ervaring en leuk om te vertellen in je klas;)
MarcelB