Klopt Rich, maar wat jij hier zegt, is zelfs in dit topic al aan de orde geweest. Een herhaling van zetten lijkt mij wat overbodig.rich schreef:Dit is opzich allemaal al bekend en volgens mij ook besproken.
Voor zover ik weet dient er niet geschreven te worden voor de overschrijding van de doorgetrokkenstreep maar voor het niet rechts houden.
Dubbele doorgetrokken streep
Moderator: Moderatorteam
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Re: Dubbele doorgetrokken streep
Wat jij hier beweert, klopt niet Martin: de kwestie is dat het RVV 1990 het fenomeen 'dubbele doorgetrokken streep' helemaal niet kent. Als er toch een dubbele doorgetrokken streep wordt toegepast en de strepen liggen niet verder dan 18 cm uit elkaar, dan kan (op grond van het Verdrag van Wenen) worden gesteld dat die twee strepen juridisch worden beschouwd als 1 streep en zou het dus een doorgetrokken streep betreffen als bedoeld in art. 76 RVV, namelijk een streep die tussen 2 rijstroken ligt (dus aan weerszijden van de streep een rijstrook). Een dergelijke streep mag je als bestuurder niet overschrijden.Martin Bloemendal schreef:Als ik over dit onderwerp nogmaals het volgende uit het RVV lees en daaruit en uit andere ervaringen een paar conclusies trek het volgende:
Artikel 76 RVV 1990:
Een doorgetrokken streep heeft de volgende betekenis:
a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechter zijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, voor verkeer in één richting: bestuurders mogen de streep niet overschrijden, tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
c. indien de streep zich bevindt tussen naast de spitsstrook gelegen rijstroken en spitsstroken: de bestuurders mogen de doorgetrokken streep overschrijden.
Bij de grote afstand tussen de strepen (dus zichtbaar ca 40-50 cm) is er altijd sprake van een weg met twee rijrichtingen.
Bij punt A van dit RVV artikel staat dat er sprake is van een doorgetrokken streep ... tenzij er aan de rechterzijde ervan een onderbroken streep is aangebracht. Dat is in de praktijk bijna altijd het geval. Het artikel omschrijft immers niet hoe groot deze afstand mag zijn.
Conslusie : je rijdt dus al tussen deze strepen en men mag in mijn ogen dus ook inhalen, want als je punt b leest, dan mag dit ook.
Art. 76 zegt verder, dat die doorgetrokken streep wel overschreden mag worden, als direct aan de rechterzijde van de streep een onderbroken streep is aangebracht.
De conclusie die jij uit het artikel trekt, is volgens mij niet juist en verder beweer jij dat het bijna altijd zo is, dat er een onderbroken streep naast een onderbroken streep ligt. Volgens mij is dat niet zo.
-
Master_Mpb TS
- Infopolitie Gast
Om kort te zijn, Rich heeft gelijk. En een en ander is al veel vaker besproken. Alleen men doet soms of ze van de planeet mars komen en niet weten wat een doorgetrokken streep inhoud, laat staan twee doorgetrokken strepen.
Men weet heel goed wat de bedoeling is van een doorgetrokken streep zo luid ook de jurispurdentie. Inhalen over deze dubbele doorgetrokken streep met een tussenruimte van meer dan 18 cm levert een bekeuring op van 95 euro, voor niet voldoende rechts houden.
Groet Menno
Men weet heel goed wat de bedoeling is van een doorgetrokken streep zo luid ook de jurispurdentie. Inhalen over deze dubbele doorgetrokken streep met een tussenruimte van meer dan 18 cm levert een bekeuring op van 95 euro, voor niet voldoende rechts houden.
Groet Menno