alcoholcontrole
Moderator: Moderatorteam
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dus doet die trucker er verstandig aan om niet met het contact aan achter het stuur te gaan zitten.
Kijk, er zijn altijd grensgevallen of gevallen waar we meer begrip voor hebben. Een diender hoeft echter geen begrip te hebben maar dienst de wet te handhaven.
Mensen die nauwelijks rond kunnen komen, zijn nog wel eens geneigd om het eten te stelen. Persoonlijk snap ik dat mensen op de deze ideeen komen maar dat wil niet zeggen dat ik ze anders behandel en dat ik geen PV opmaak.
De rechter mag bepalen op basis van het door mij opgemaakte PV. Als de rechter van mening is dat iets niet bestraft wordt dan zal het zo zijn maar voor mij is een poging misdrijf een poging en daarvoor kanje PV opmaken. Het is alleen van belang dat feiten en omstandigheden grondig omschreven moeten worden.
Kijk, er zijn altijd grensgevallen of gevallen waar we meer begrip voor hebben. Een diender hoeft echter geen begrip te hebben maar dienst de wet te handhaven.
Mensen die nauwelijks rond kunnen komen, zijn nog wel eens geneigd om het eten te stelen. Persoonlijk snap ik dat mensen op de deze ideeen komen maar dat wil niet zeggen dat ik ze anders behandel en dat ik geen PV opmaak.
De rechter mag bepalen op basis van het door mij opgemaakte PV. Als de rechter van mening is dat iets niet bestraft wordt dan zal het zo zijn maar voor mij is een poging misdrijf een poging en daarvoor kanje PV opmaken. Het is alleen van belang dat feiten en omstandigheden grondig omschreven moeten worden.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
volgens mij is dat precies al aangehaald:
Als je aangemerkt wordt als aanstaltenmaker: een rijverbod.
Als uit omstandigheden blijkt dat je probeert weg te rijden, is poging van toepassing en dan kan je dus een pv krijgen voor poging tot rijden onder invloed, inclusief rijverbod, invordering rijbewijs etc.
OF, men schat in dat je niet gaat rijden en er gebeurt verder niets.
Het is van meerdere factoren afhankelijk en kan van dag tot plaats verschillen.
Als je aangemerkt wordt als aanstaltenmaker: een rijverbod.
Als uit omstandigheden blijkt dat je probeert weg te rijden, is poging van toepassing en dan kan je dus een pv krijgen voor poging tot rijden onder invloed, inclusief rijverbod, invordering rijbewijs etc.
OF, men schat in dat je niet gaat rijden en er gebeurt verder niets.
Het is van meerdere factoren afhankelijk en kan van dag tot plaats verschillen.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Als er geen sleutel in het contact zit dan zal men weinig doen.
Als men redenen heeft om aan te nemen dat je als aanstalte maker aangemerkt kan worden dan kan je een rijbverbod krijgen voor een beperkte duur krijgen.
Als je dan toch gaat rijden dan maak je je mogelijk schuldig aan 2 strafbare feiten waarvan er 1 heel makkelijk is aan te pakken nl het rijden tijdens een rijverbod.
De tweede, het rijden onder invloed, zal aangetoond moeten worden middels de bekende onderzoeken.
Het eerder besproken "poging rijden onder invloed" is nog noet vaak gebruikt maar op het moment dat de poging aanwezig was ( en dus omschreven in het PV), zijn hier waarschijnlijk wel mogelijkheden voor.
En voor het geval dat:
Het rijverbod kan voor maximaal 24 uur opgelegd worden en in die tijd mag je dan geen enkel voertuig besturen (ook geen fiets dus).
Als men redenen heeft om aan te nemen dat je als aanstalte maker aangemerkt kan worden dan kan je een rijbverbod krijgen voor een beperkte duur krijgen.
Als je dan toch gaat rijden dan maak je je mogelijk schuldig aan 2 strafbare feiten waarvan er 1 heel makkelijk is aan te pakken nl het rijden tijdens een rijverbod.
De tweede, het rijden onder invloed, zal aangetoond moeten worden middels de bekende onderzoeken.
Het eerder besproken "poging rijden onder invloed" is nog noet vaak gebruikt maar op het moment dat de poging aanwezig was ( en dus omschreven in het PV), zijn hier waarschijnlijk wel mogelijkheden voor.
En voor het geval dat:
Een opsporingsambtenaar mag dus in de gevallen dat iemand als aanstalte maker aan te merken valt een rijverbod op leggen. Hierbij hoeft dus niet vastgesteld te zijn hoeveel de persoon gedronken heeft.Art. 162.
Een van de in artikel 159, onderdelen a, bedoelde personen kan de bestuurder van een voertuig van wie, uit het in artikel 160, vijfde lid, bedoelde onderzoek of op andere wijze, naar het oordeel van die persoon gebleken is dat hij onder zodanige invloed van het gebruik van een stof als bedoeld in artikel 8, eerste lid, verkeert, dat hij onvoldoende in staat is een voertuig behoorlijk te besturen, een rijverbod opleggen voor de tijd gedurende welke redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze toestand zal voortduren tot ten hoogste vierentwintig uren. De vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een voertuig te gaan besturen.
De opsporingsambtenaar die een rijverbod oplegt, legt dit vast in een beschikking die het tijdstip van ingang en de duur van het verbod bevat.
Het is degene aan wie een rijverbod als bedoeld in het eerste lid is opgelegd, verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen gedurende de tijd waarvoor dat rijverbod geldt.
Het rijverbod kan voor maximaal 24 uur opgelegd worden en in die tijd mag je dan geen enkel voertuig besturen (ook geen fiets dus).
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Op een dergelijke casus is inderdaad geen 'vast' antwoord te geven...
Puur gebaseerd op het eenzijdige verhaal van de topicstarter zou ik me bij Gijs aansluiten...Maar dan moet er ook niets en absoluut niets meer gebeurd zijn...
Als de topicstarter z'n gordel aan het omdoen was, of puur de verlichting aandeed, kan je al heel snel overschakelen naar de redenering van Rich dat hier een 'poging tot besturen' werd gedaan....
Oftewel, ik durf hier niets uit te sluiten...
En toch maar een tipje: 'De verklaring dat iemand 'uit de kroeg kwam en opeens het idee had om een cd'tje te pakken', daar ga je het zeker niet mee winnen....
Dat klinkt net zo geloofwaardig en goed onderbouwd (waarheid of niet) als roepen dat je in je auto gaat zitten omdat er 'onweer aankomt'...
Ik zou wat anders gaan roepen... Al heeft dat waarschijnlijk ook weinig zin meer, want de verklaring is al opgenomen...
Puur gebaseerd op het eenzijdige verhaal van de topicstarter zou ik me bij Gijs aansluiten...Maar dan moet er ook niets en absoluut niets meer gebeurd zijn...
Als de topicstarter z'n gordel aan het omdoen was, of puur de verlichting aandeed, kan je al heel snel overschakelen naar de redenering van Rich dat hier een 'poging tot besturen' werd gedaan....
Oftewel, ik durf hier niets uit te sluiten...
En toch maar een tipje: 'De verklaring dat iemand 'uit de kroeg kwam en opeens het idee had om een cd'tje te pakken', daar ga je het zeker niet mee winnen....
Dat klinkt net zo geloofwaardig en goed onderbouwd (waarheid of niet) als roepen dat je in je auto gaat zitten omdat er 'onweer aankomt'...
Ik zou wat anders gaan roepen... Al heeft dat waarschijnlijk ook weinig zin meer, want de verklaring is al opgenomen...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Ik ken zelfs een uitspraak waarbij iemand de sleutels aan de BUITENkant van de portier had zitten en zijn benen bengelden nog buiten de auto.Jan Oostrom schreef:Dus als ik in mijn auto zou zitten in beschonken toestand met de sleutel in het contact om de radio te laten spelen dan kan ik mijn rijbewijs ingevorderd zien worden???
Het moet niet gekker worden!!
Vervolgens deed hij de handrem naar beneden, waardoor zijn auto tegen een andere auto op datzelfde parkeerterrein botste.
De rechter die zich later over deze zaak boog, was van oordeel dat alleen deze handeling (de handrem erafzetten) onder het begrip besturen van een auto viel.
Om die reden kon de door zijn raadsman aangevochten beslissing dat hij niet in dronken toestand een auto zou hebben bestuurd, worden afgewezen.
Tja, je kunt dat uiteraard vinden, maar de politie heeft te handelen naar de wet. En die zegt dat bij het maken van aanstalten er een reden kan zijn voor het opleggen van een rijverbod.
Welke aanstalten daarvoor aanwezig moeten zijn, is per situatie verschillend. Iemand die echt stomdronken achter het stuur naar zijn radio zit te luisteren zal eerder een rijverbod krijgen dan iemand die een paar pilsjes op heeft.
Het zijn de omstandigheden die een agent wel of niet doet besluiten om een rijverbod op te leggen. Laat die beslissing maar aan de agent over, hij heeft een zak ervaring bij zich waar menigeen niet aan kan tippen.
Welke aanstalten daarvoor aanwezig moeten zijn, is per situatie verschillend. Iemand die echt stomdronken achter het stuur naar zijn radio zit te luisteren zal eerder een rijverbod krijgen dan iemand die een paar pilsjes op heeft.
Het zijn de omstandigheden die een agent wel of niet doet besluiten om een rijverbod op te leggen. Laat die beslissing maar aan de agent over, hij heeft een zak ervaring bij zich waar menigeen niet aan kan tippen.